Příběhy mohou mít dobrý i špatný konec

1 1 1 1 1 (11 hlasů)
5

Lékařské prostředí patří k těm, která jsou pro literární tvorbu jedny z nejatraktivnější. Je to přirozené, kde jinde jde tak často o holý život, než právě v medicíně? Každý den se v ordinacích lékařů a hlavně v nemocnicích odehrávají dramatické příhody, které někdy mají a někdy nemají šťastný konec. Blízká jsou nám i proto, že se v takových situacích může ocitnout kdokoliv z nás. Doktor Jiří Viewegh má za sebou léta lékařské praxe a některé příběhy zachytil ve své knize povídek Věnováno ženám.

kKnihy z lékařského prostředí mají u nás i ve světě hlubokou tradici. Jsou autoři pohybující se výhradně v těchto vodách. Někteří využívají nemocniční kulisy k nesmírně dramatickým zápletkám typu thrilleru, jako třeba Robin Cook. V takových knihách se do popředí staví příběh a problematika medicíny ustupuje do pozadí. Jiný přístup naopak preferuje odborné lékařské prostředí a příběh pro ně slouží jako nosný substrát. Takové povídky psal například Ota Dub, můžeme si připomenout i tvorbu Valji Stýblové. Jiří Viewegh patří do té druhé skupiny, je v prvé řadě lékařem a teprve ve druhé spisovatelem a v jeho povídkách se tato skutečnost samozřejmě odráží.

V knize nalezneme téměř čtyřicet krátkých povídek, věnujících se různým aspektům lékařské praxe a situovaných do různých období. Autorova specializace byla porodnictví, odtud vznikl i název knihy – Věnováno ženám. Ženy hrají v příbězích doktora Viewegha hlavní roli, samozřejmě, i když se občas do vyprávění nějaký ten muž připlete. Většinou se ale předvádí v negativní či směšnou roli, jak už to v podobných historkách bývá. Hysterický muž při porodu je klišé. Ještě štěstí, že si chladnou hlavu zachovává obvykle porodník.

Povídky lze rozdělit zhruba do třech časových období – sbírání zkušeností, praxe zkušeného porodníka a práce v bývalé NDR – a jsou chronologicky řazené. Postupný odborný vývoj doktora Viewegha a stejné téma, kterému se věnuje, svazuje povídky do vyššího celku. Každá z povídek je uvedena předmluvou nahrazující motto.

Případy, které doktor Viewegh ve svých povídkách popisuje, nejsou nijak přikrášleny. Není v tom ale žádný pokus o šokování čtenáře naturalistickým líčením otřesných případů. Spíše připomíná strohý popis v lékařském sborníku s malým přídavkem beletristického koření.

Otvírám břicho a co vidím: všude srůsty, nic než srůsty! Obrysy močového měchýře není možno najít, ani když jsme ho zdola naplnili. Preparace srůstů se tím nepříjemně protahuje. Cítím, že jsme ve slepé uličce a začínám vnímat časovou tíseň. Zbývá mi totiž z limitu čtyř minut, který jsem si určil jako maximální časovou hranici, už jen ta poslední, abych plod vybavil. A stále nejsem tak daleko, jak bych si přál! Je mi horko a začínám se potit. Navíc mě znervozňuje cosi zatvrdlého za močovým měchýřem. Ale abych to vyluštil, tím se přece teď nemohu ani nechci zdržovat!
(Viewegh, J. Věnováno ženám. České Budějovice: Nová forma 2013, str. 57)

Syrovost a upřímnost povídek bez zbytečného přikrášlování je pro čtenáře velmi atraktivní. Pro ženy, které čeká pobyt na porodnickém oddělení, může působit stresujícím dojmem, pro pacienta je zneklidňující, pokud jsou mu detailně známá všechna rizika spojená s jeho stavem. Z tohoto pohledu je titul Věnováno ženám poněkud nepatřičný a trochu mate i obrázek použitý na deskách knihy. Ženy, chystající se povídky číst, se však mohou uklidňovat myšlenkou, že úroveň medicíny, hlavně přístrojového vybavení, se od dob popisovaných v textu výrazně zvýšila. To, co zůstává v průběhu času i napříč politickým zřízením, jsou lidé. Pacienti i lékaři. Záleží jen na jejich vzájemných vztazích, pochopení i profesionalitě, jaký bude stav zdravotnictví.

Knihu Věnováno ženám vydalo nakladatelství Nová forma

Komentáře

Hana TRNKOVÁ
+6 Knížka je krásnáHana TRNKOVÁ 2013-06-30 10:20
Mám ji již přečtenou a musím říct, že hlavní nosnou linií pro mě osobně je v tomto literárním počinu LIDSKOST. Bez přikrášlování se před očima odvíjejí jednotlivé příběhy: jak smutné, tak veselé, zajímavé, lidsky obohacující.
Zajímavou patinu textu dodávají určité zastaralé slovní obraty, připomínají dobu již minulou, v povídkách však stále neobyčejně živou.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Věra Dvořáková
+6 Srdeční záležitostVěra Dvořáková 2013-06-30 23:30
Většinu povídek pana spisovatele Viewegha čtu se slzami v očích. Jsem zdravotní sestra, teď už v důchodu, ale když jsem po maturitě na Střední zdravotnické škole nastoupila do práce, bylo to právě na gynekologicko-p orodnické oddělení. Pracovala jsem tam sedm let a byla to pro mne nejkrásnější pracovní léta mého života. Příběhy pana doktora mě vracejí o půl století zpátky. Čtu si povídky a v duchu jsem tu na oddělení gynekologie, tu na oddělení šestinedělek či na porodním sále a příběhy mi připadají tak skutečné, jako bych je sama prožívala, protože se velice podobají těm, které mám ve svých vzpomínkách. Na konci každého příběhu mě zabolí u srdce - loučím se v podstatě s částí svého života,který tehdy byl. Moc za všechny ty povídky děkuji, za všechny jsem panu Vieweghovi vděčná, protože s nimi "mládnu".
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Ivana Hanslová
+5 Odp.: Příběhy mohou mít dobrý i špatný konecIvana Hanslová 2013-07-01 07:31
Povídky jsem četla a moc se mi líbily, jako žena si vážím lidského přístupu pana doktora,ne jen toho mnohdy odtažitě profesionálního ...
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Romana Chloupková
+5 Odp.: Příběhy mohou mít dobrý i špatný konecRomana Chloupková 2013-07-01 13:11
Nevím zda jsem četla všechny povídky, ale ty, co jsem měla tu čest číst, jsem četla velice bedlivě. Příběhy byly strhující, čtivé a někdy naturalisticky drsné jako život sám. Přála bych si aby se do našich končil vrátila možnost pro zdravé rodičky rodit co nejpřirozeněji a nejintimněji, aby zmizely některé postkomunistick é-totalitní nešvary v našem zdravotnictví, ale zároveň ať pro ty ne zcela zdravé ženy byly tady vždy opravdu špičkoví doktoři, kt. zároveň neztrácejí svůj lidský rozměr, jako je cítit z příběhů mého oblíbeného autora.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Winter Nedd
+8 Velmi zajimave cteniWinter Nedd 2013-07-03 23:43
Knihu rozhodne doporucuji. Je velmi poucna z hlediska odborneho i lidskeho! MUDr. Nedd
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Tomáš Mika
+5 Zaujalo...Tomáš Mika 2013-07-04 08:35
Dobrý den. Půjčil jsem si knížku od mé partnerky s tím, že "nějaké gynekology" moc nemusím - a udělal jsem dobře! Byl jsem překvapen poutavostí povídek. Jen tak dál, pane doktore, pište.... :o)
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Břetislav Kotyza
+9 Co mne zaujaloBřetislav Kotyza 2013-07-04 13:46
...na povídkách z knihy MuDr. Jiřího Viewegha - Věnováno ženám, je naprostá střízlivá neliterárnost jeho literatury. Popisované příběhy jsou reálné, není zde zřejmá snaha "vylepšovat" cokoliv do podoby senzačních událostí. Jen prostý popis boje o naplnění Hippokratovy přísahy. Jen prostý a syrový záznam souboje mezi životem a smrtí. Je ke cti MuDr. Jiřího Viewegha, že u něj život vyhrává. Beletrie, tedy Krásné literatury, jsem se nedohledal. Dohledal jsem se ale oslavy života. A víry v život, víry v lidskost. Zdravím a přeji, pane Viewegh. Břetislav Kotyza
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Jiří  Viewegh
+5 Dovětek autoraJiří Viewegh 2013-07-05 07:09
Detaily pro mě nebyly problematické, pamatuji si dodnes vše, jakoby
se to stalo včera._Právě těmi detaily chci připoutat čtenářovu
pozornost natolik, aby se necítil být pouhým divákem, ale aby měl
pocit, že to prožívá tak, jako by sám byl tou aktivní osobou, která
vede lékařský rozhovor anebo provádí určitý operační zákrok. __Tím
chci docílit, aby povídku dočetl takřka ¨jedním dechem¨. Proto jsou
moje dílka poměrně krátká, bez vedlejších belletristickýc h ozdob,
které by nastalé napětí jenom rozmnělňovaly. Navíc: porodní a operační
sály neskýtají téměř žádný podklad k belletristickém u líčení, tam se
zpravidla pokud možno rychle jde ¨na věc¨.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Jiří Cenek
+6 BeletrieJiří Cenek 2013-07-05 09:52
Spíše příběhy než povídky, posuzováno z přísného hlediska literární vědy, tak jak je vypráví autor rozhodně zujmou. Daleko víc svojí autentičností než promyšleným stylistickým gestem. Je to snad nedostatek? Rozhodně ne! A přitom by spojením několika příběhů do singulární personifikace mohl vzniknout román, s plností bohatých osudů pacientky a jejího rodinného okolí před a po zákroku. To ale zřelmě nebylo cílem. Důležité je, že každý příběh udržuje čtenáře v napětí a očekávání (snad) dobrého konce. Ano, toto dílo je psáno skalpelem chiruga, nikoli brkem básníka. Snad proto útlocitnému čtenáři, jako jsem já, poněkud vadí naturalismus v popisu zákroků, ale taková je, bohužel, skutečnost. Zrod nového života je provázen bolestí, nejistotou, krví. Nezavírejme před ní oči, my, kteří přihlížíme jen z povzdálí.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Sio
+6 AutentičnostSio 2013-07-07 07:53
Povidky pana doktora Viewegha znám ze serveru libres.cz, kde jsem měl příležitost některé číst a komentovat.
Pravdou je, že styl mi nepřipadal příliš vybroušený a místy jsem se i v ději ztrácel. Byl jsem s panem doktorem v poměrně úzkém písemném kontaktu a přiznám se, že jsem ho nešetřil. Obvykle nebývám moc kritický, ale měl jsem pocit, že v tomto případě to stojí za to.
Vyprávění pana doktora je totiž ze života, jsou to příběhy z jeho dlouholeté praxe. Jejich vyprávění čtenáře obohacuje, rozhodně to stojí za přečtení. Z mého hlediska je to hodnotnější než příběhy z dobře známých "doktorských seriálů", kde se realita míchá s fabulacemi a koření četnými sexuálními vztahy, takže divák má pocit, že nemocnice jsou jen lepší vykřičené domy. Pro mě je lepší syrový styl sdělující pravdu, než fantasmagorie zahalené v skvostném slohu a vybroušených větách plných nasládlých klišé. Proto mohu povídky pana doktora jen doporučit.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

bameka
+6 Můj pohledbameka 2013-07-08 13:54
Kniha Věnováno ženám rozšiřuje již tak pestrou sbírku příběhů z lékařského prostředí. Autorova praxe z oblasti porodnictví a gynekologie, vykonávaná desítky let v tuzemsku i zahraničí (Německo), se stala bohatým zdrojem inspirace, aniž bylo potřeba uměle dotvářet děj příběhů.
Jiným pozitivem knihy je to, že pojmenovává a srozumitelně vysvětluje spoustu problémů, se kterými se mohou setkat nastávající prvorodičky, ale i ženy, které již děti mají. To může snížit jejich obavu z určitého tajemna oněch problémů, a tím zase do jisté míry působit uklidňujícím dojmem na každou ženu - pacientku.
Je možné, že někteří čtenáři by uvítali barvitější děj příběhů. Ale styl vyprávění Jiřího Viewegha je prostě takový jaký je. A obsah je zde zcela po právu upřednostněn před formou, nehledě na to, že obecně asi není zcela žádoucí, aby si jakýkoliv lékař bral osudy svých pacientů příliš osobně. I tak z příběhů Jiřího Viewegha ta obyčejná lidskost vyzařuje.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

František Jůza
+5 Výjimečný, nadčasový počinFrantišek Jůza 2013-07-09 12:41
Vážený pane doktore Vieweghu, vážení minulí i budoucí čtenáři lékařova díla, nečekejte ode mne odbornou recenzi zde diskutované knížky s názvem Věnováno ženám. Neb všechno, co ve mně tento soubor neotřelých povídek otevírá, je snad nějaký kousek lidství v nich obsažený. A jestli si byť za nehet toho lidství mohu přivlastnit, pak s radostí doporučím totéž všem Vám ostatním. Tedy čtěte tuhle knížku, a kteroukoli další z pera Dr. Viewegha - vymyká, či vymykají se všemu, co v současné době zaplavuje náš knižní trh. Proč? Autor svou prací skutečně žil, a troufám si říci, stále žije. Stejně jako si knížku přečíst, bylo silným zážitkem se s panem doktorem setkat. Smekám tak pomyslný klobouk k vyjádření úcty. Čtěte, a dáte mně zapravdu...
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Janinka
+4 Jsem proJaninka 2013-07-12 13:11
Autora povídek znám ze serveru libres, kde své reálné příběhy lehce, přesto čtivě líčí. Jsem jednoznačně PRO koupit si jeho knihu Věnováno ženám. Jeho příběhy dýchají skutečným životem a mluví lidskou řečí. Dávají čtenářům možnost dotknout se bílého pláště a podívat se tam, kde bývají zavřené dveře.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Miroslava Kubešová
+5 Čtení bez kompromisůMiroslava Kubešová 2013-07-14 22:26
Čtení bez kompromisů - tak by se dala nazvat prvotina Jiřího Viewegha Věnováno ženám.
Strohé (avšak ne postrádající empatii) příběhy nutí čtenáře k zamyšlení, jak málo stačí se ocitnout na hranici života a smrti zvláště v porodnictví, kdy tyto hranice od sebe dělí jen nepatrný krůček.
Pro mnohé ženy je kniha vzpomínkou na jejich bolavé intimní prožitky spojené s gynekologickými zákroky. Pro muže pak nahlédnutím do křehkého a málo přístupného světa žen.
Právě autenticita s jistou dávkou naturalismu, strohosti v kombinaci s emotivitou dělá Vieweghovu knihu velmi čtenářsky přitažlivou.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Šindlerová Jindřiška
+4 Život je zázrakŠindlerová Jindřiška 2013-07-18 21:14
Po přečtení knihy jsem si opět uvědomila, jak křehký je život, lékař mnohdy svádí urputný boj o život ženy i dítěte, za každou cenu chce ten malý uzlíček štěstí zachránit. Kniha se mi velmi líbila, je psaná s lidskostí, láskou i oddaností ke svému lékařskému řemeslu, za kterým je vždycky skryto mnoho potu a úsilí. Autentické příběhy nutí k zamyšlení a jsem potěšena, že MuDr. Viewegh sáhnul do šuplíčku a nechal nás nahlédnout a prožít spolu s ním bolestné, i radostné příběhy, do kterých vložil své vzácné vzpomínky. Knihu mohu vřele doporučit, četla jsem jí jedním dechem.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Sisinka
+5 Skalpel prosímSisinka 2013-07-25 15:48
Velmi autentické a emotivní vyprávění o ženách, jejich radostech i trampotách, která je po celu dobu těhotenství společně doprovázejí. Lékař čerpá ze svých vlastních letitých zkušeností v oboru gynekologie. Čtenář jistě ocení i jeho "obroušený nadhled" jednání k oněm ženám samotným i jeho lidským přístupem k nim.
Děkuji!
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Karel Klepl
+7 Hold mateřstvíKarel Klepl 2013-08-01 11:18
Už dobře půl roku s napětím sleduji polemiku, vyvolanou naivními prvorodičkami, které v mylném domnění, že budou cool a in, chtějí návrat je kořenům a usilují o porod doma stůj co stůj. Každé z nich bych doporučil tuto interesantní knížku - aby se probraly a uvědomily si, že zdaleka ne každý porod je bez problémů a že i ta nejlepší porodní bába se může ocitnout v koncích…
Heuréka! - tuto znamenitou knížku bych doporučil nejen jim, měla by být též v čekárně každé gynekologické ambulance, i v porodnicích. Už pro svou ojedinělost – že byť stroze a bez příkras, ale naprosto realisticky otevírá třináctou komnatu gynekologie a porodních sálů víc, než jsme zvyklí. A v tom spočívá unikátnost publikace, hotové perly, jakou náš knižní trh dosud postrádal. Děkuji, pane doktore!
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Mellanie
0 Odp.: Hold mateřstvíMellanie 2014-04-21 13:57
To asi milý pane sledujete debatu dost špatně. Právo rodit doma žena samozřejmě má, ač se to někomu líbí nebo ne a bohužel je to především prostředí a teď mám na mysli hlavně absenci lidskosti a respektu, které ženy "straší" a v obavě o to, že s nimi bude zacházeno jako s kusem hadru volí "jiné cesty". Pan doktor, který píše tyto povídky je doktor s velkým D, který je ale bohužel stále nedostatkovým zbožím.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Mellanie
-1 Odp.: Hold mateřstvíMellanie 2014-04-21 13:58
Možná je to pro vás nedůležité, jak se personál chová k pacientům, ale je to trestuhodné, že ještě v roce 2014 jsou ženy v mnoha porodnicích nuceny řídit se jakýmsi "řádem", když nic jako je řád u něco tak individuálního jako je porod není zapotřebí a ani není možné bez následků toto provozovat. Čest výjimkám, čet panu doktorovi, ale jiní, kteří mají máslo na hlavě by si měli uvědomit, že problém domácích porodů leží v porodnicích, které prostě pro některé ženy znamenají vzpomínky na trauma a nedůvěru. Je to vizitkou každého jednoho lékaře, lékařky či porodní asistentky nebo zdrav. sestry, jak se chová k pacientovi/rodi čce a zájmem zdrav. zařízení by měla být všestranná spokojenost, což bohužel mnohdy pořád schází.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Ivana Šišáková
+5 Četla jsem to jedním dechem.Ivana Šišáková 2013-08-03 00:24
...a litovala toho, že povídek není víc. Autor zaplnil mezeru v trhu mega dávkou lidství a otevřením dveří do nedávné historie. Gratuluji!
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Kamila
+3 Skvělé a lidské!Kamila 2013-10-05 16:07
Též jsem měla možnost číst a nikdy nelitovala.Rozh odně již vím co mamce, sestře i tchýni k vánocům:))Nejso u to obyčejné příběhy je to zrození, život, smrt, napětí i slzy radosti.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Zita Šindlerová
+3 PoděkováníZita Šindlerová 2013-10-09 23:07
Vážený pane doktore Vieweghu,
omlouvám se že opožděně zasílám své poděkování za Vámi darovanou knihu s milým věnováním-Věnov áno ženám. Příběhy a vzpomínky jsou nádherné, lidské, spontální a doslova člověku při čtení sevřou nitro. Přemýšlela jsem o tom, kolik novorozenců prošlo asi Vašema rukama, nad pocity, které jste prožíval při různých situacích, kdy jste se musel rozhodovat okamžitě, nad štěstím a radostí matek i nad občasným smutkem, který nejen mne, čtenářku silně zasáhl. Je mi velkou ctí, že jsem mohla obohatit Vaši tvorbu svým úsměvem na přední stránce knihy, vlastně jsem knihu zhltla jedním dechem, být porodníkem je určitě úžasné a jsem velmi ráda že jste se s námi o své zážitky z porodnice rozdělil. Přeji pevné zdraví, mnoho ispirace a zasílám srdečný dík.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Alice
+4 Díky pane doktoreAlice 2013-10-12 18:47
tahle kniha je klenot, moc doporučuji všem, nejen ženám. Něco tak silného, lidského a pravdivého mi už dlouho nepřiško do ruky. Takže - díky pane doktore - kvítek :roll:
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Inocencie
+3 ...Inocencie 2013-10-15 02:13
Příběh člověka, muže, který se zaprodal medicíně se vší láskou, oddaností čelit jejím nástrahám, aby těm prosebným očím mohl co nejvíce pomoci, nic jiného se od něj totiž nečekalo. Tyto střípky jeho života nejsou nic jiného, než důkaz věrnosti. Doporučuji především mužům, ženy po této čtivé a naučné podobě vyprávění sáhnou samy. Usaďte se a nechte se vtáhnout do děje, až vstanete budete o něco bohatší.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Peter B.
+5 Neprožitá nostalgiePeter B. 2014-11-17 19:05
Co se obsahu knihy týká, tak hned v úvodu, že mi je líto, že tých stran není víc. Jako někomu, kdo se pohybuje v tom známém prostředí porodnice, se to čte jedna báseň. Svým způsobem určité aspekty práce porodníka a gynekologa v 70-rokoch atd byly o něčem jiném než je tomu dnes, s pocitem neprožité nostalgie poslouchám historky od svých mentorov, jak to kdysi bylo, jak fungovali lékaři v rámci nemocnice, jak se věděli bavit i pracovat, ano dnes je menší porodnost, více lékařů, ale několikrát více dokumentace, kolikrát mám pocit, že lékař se musí věnovat více papírům než lidem, čo je podle mě špatně, ale taková je doba. Rád si čtu příběhy z lékařského prostředí, Vaše zážitky mě obohatili, za čož Vám děkuji, a mohu jenom doufat, že si ještě na nějaké příhody rozpomenete a vydáte Věnováno ženám 2, pane doktore.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Hana Trnková
0 Další knížka již vyšlaHana Trnková 2016-05-22 10:38
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Jan W.
+4 Jen tak dálJan W. 2014-11-25 06:15
Knížka je přečtená jedním dechem,četli jsme ji oba.Je výborná.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Jana M.
+4 Přijímám věnováníJana M. 2014-11-26 19:07
V Praze jsem si opatřila Vaši skvělou a napínavou knížku vzpomínek. Hned jsem ji jednim dechem přečetla a doporučila ji kamarádce. Kdy vyjde další?
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Mirek z Kanady.
+3 Vzhledem k tomu,Mirek z Kanady. 2014-11-28 17:31
že můj poslední vážný literární pokus se udál před cca 61 lety, dovolil bych si jen poznamenat, že Vaše kniha asi nebude používána jako vábidlo do gynekologické profese. Jsem moc rád, že se mi nic podobného v životě nestalo.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Marie M.
+3 Přečetla jsem ji...Marie M. 2014-12-02 13:01
... na dva zátahy, příběhy jsou napínavé a Vaše povolání je obdivuhodné, ale šíleně náročné. Nedivím se, že je proto poměrně málo ženských lékařek.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Marie M.
+5 Senzační knížka!Marie M. 2014-12-03 11:27
Čtu ji znovu a znovu, poněvadž jsem NADŠENÁ!!!!!!!
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Jana Černá
+4 Titul knížky...Jana Černá 2014-12-07 07:09
... mě nezklamal, věnoval jste mi celé Vaše JÁ. Děkuji!!!
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Susi Rud.
+3 Jen tak dál, prosímSusi Rud. 2014-12-19 08:13
U Tvých příběhů se nenudím, mají děj a jsou ze života, proto si je tak ráda čtu, děkuji !
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Jana Spinová
+5 Vánoční dárekJana Spinová 2015-01-02 07:13
Nemohl být lepší, než jaký jsem loni dostala.Už jsem ji 2x přečetla a budu se k ní stále vracet. Kéž by u mého očekávaného porodu byl někdo jako Vy...!
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Harald Rauchová
+5 Nejkrásnější z vánočních dárkůHarald Rauchová 2015-01-02 07:23
Hýčkám ji jako malé dítě, denně před spaním si čtu jednu povídku a prožívám ji tak, jako bych se v ní sama viděla.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Naďa Baliharová,dula
+6 nejen o knížceNaďa Baliharová,dula 2015-01-09 20:36
Knížku jsem přečetla ve dvou dnech a při dočítání jsem si vychutnala jedno nedělní odpoledne s knížkou v ruce. Při zavírání knihy jsem si uvědomila něco navíc, proč se tak dobře četla - autor používá hezkou a srozumitelnou češtinu. Věty nejsou překombinované tak, že na konci půlstránkové složené věty člověk neví, o co šlo na začátku této věty. Čtení proto nevyčerpalo, ale bavilo a tak to má být! Během čtení mi běžely obrazy dějů a umím si představit některé povídky skutečně zfilmované. Mohl by to být balzám při sledování třeba příhody sanitky v závěji, příhody jen snesitelně dramatické a hlavně s dobrým koncem!
Pracuji jako dula (doprovod u porodu) a je mi líto, že se s panem doktorem pracovně nemohu nikdy setkat. Jeho lidský přístup, pokora a velká úcta k pacientovi je při čtení patrná... a vzácná. Kdyby takový byl každý porodník a asistentky, tak by nás budoucí rodičky většinou ani nepotřebovaly.
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat

Špona Richard
+5 Čte se...Špona Richard 2015-02-26 07:28