Recenze: Knihy pro dospělé

Amor v hrdle Vladislava Mareše

1 1 1 1 1 (1 hlas)
srdce

Když dočtete knihu Amor a slavíci od spisovatele Vladislava Mareše, zaplaví vás laskavý pocit z časů, kdy jste dětským dychtivým pohledem hltali slova Felixe Háje. Slova, ze kterých sálala láska, vděčnost, porozumění a tak silné pouto k rodině a vlasti. Možná právě díky této do mysli navždy zaryté zkušenosti se vám jazyk spisovatele Vladislava Mareše bude zdát tak blízký, tak vstřícný a laskavý. 

 

Jeho tvůrčí touknihalky po české krajině jakoby plynuly notovou osnovou, jakoby byly árií, ve které se život jedince dychtivě rozlétne do daleka, aby ukázal, jak silné je jeho češství. A takové jsou právě tři hrdinky Marešova románového triptychu. Jsou významnými českými pěvkyněmi a po neúspěších ve své vlasti se rozjedou do ciziny, aby se vracely jako hvězdy s vyprávěním o svých úspěších, o kterých jejich rodina neměla ani zdání, když byly ještě malými děvčátky. Tyto tři ženy se vracejí a odjíždějí, putují z pódia na pódium, znásobují počet svých jazyků, počet svých úspěchů i počet svých obdivovatelů. Muži jim padají k nohám, ale ony jako by se srdcem zaslíbily výhradně hudbě. Jakoby v každém svém pěveckém kolegovi spatřovaly tak obrovský vzor a klenot přátelství, že by už nemohly milovat jej jinak. Láskou niternou, tělesnou, která by dokázala žít alespoň čas od času bez natolik lákavého světa hudby. Ve které by žili jen jeden pro druhého a nechali utíkat čas, ve kterém by denodenně zabíjeli jednu velkou šanci za druhou. U všech tří hrdinek panuje příliš velká láska k hudbě a příliš velký strach, že nestihnou dosáhnout všeho, co si přejí, nebo alespoň všeho, co jim hudební svět dává vplen. Jsou na vrcholu své slávy a nehodlají se jí vzdát pro něco tak prchavého a usedlého jako je láska. Jsou to silné ženy a dokážou odmítat. Byť mají citlivé duše a svou lásku si v určitých chvílích i samy přiznávají. Leč dokážou se jí i ve prospěch kariéry vzdát. A to jim na dokonalosti v očích jejích ctitelů pranic neubírá.

Tereza Stolzová, Klementina Kalašová (vystupující v cizině pod jménem Clemence Calash), Ema Destinnová. Tři velké osobnosti pěvecké scény, tři různé a přece podobné životní epizody v Marešově triptychu. V něm se vypráví o Terezině obdivu k maestru Giuseppe Verdi, který dosáhl světových úspěchů, zatímco v rodné Itálii jeho umění bylo nuceno čelit nevybíravé kritice. A v tu chvíli se objevuje Tereza, jejíž hlas i vizáž jako by byly zrozeny pro Verdiho vzkříšení na domácí scéně. Pozoruhodná je jak její Jana z Arcu v La Scale, tak Aida zkomponovaná na počest otevření Suezského průplavu. Ze vztahu obou, jak jej zde autor popsal, prýští neskonalý obdiv, nadšení a uznání. Vše však v určitých vrcholných okamžicích zavane gesty připomínajícími jakýsi odstín lásky.

Další pěveckou hrdinkou je zde Klementina Kalašová, které se jako první české pěvkyni podařilo dobýt pódia Jižní Ameriky. Příběh vypravující o jejím životě je jakýmsi útěkem z Čech do ciziny, horoucně (a s bláhovostí) očekávaným návratem a vzdorovnou cestou zpět za moře. Kde se svým krásným hlasem v hrdle zemřela teprve na tvůrčím vrcholu svého života a zanechávajíc zde mimo jiné zamilovaného básníka Julia Zeyera. Ten pro ni po zprávě drásající mu srdce plné lásky k ní napsal tuto elegii:

„Víc neuzřím vlídné tahy,
hlas dozněl provždy kouzlaplný, sladký,
co plachet zdraví rodných břehů Prahy!
Co ptáků letí přes oceán zpátky!
Jen Ona nevrátí se, v cizí zemi
spí Ona, vlast svou již tak milovala,
jí chtěla sloužit city a sny všemi,
leč lhostejnost a chlad jen od ní vzala.“
(MAREŠ, Vladislav. Amor a slavíci. Praha: Dar Ibn Rushd, 1994, s. 124)

Poslední pěvkyní je ta nám nejznámější. Ema Destinnová zde prostřednictvím autora rozplétá svůj životní příběh plný úspěchů, ctitelů i nehynoucí lásky k domovu, k rodné Domousnici. Tam na letní pobyt přivádí svého pěveckého kolegu, tenoristu Enrica Carusa a arabského zpěváka Dinh Gillyho, oba oddané Emině kráse, slavíku v hrdle i nadšení pro krajinu svého mládí. Provádí je po nejmilejších místech své domoviny, konverzuje s nimi o hudbě, přírodě a je nucena odmítnout Carusovu nabídku k sňatku. Ačkoliv je jí velice blízký, jiného než Čecha si vzít nehodlá. 

Tento pěvecký triptych tedy končí dalším zlomeným srdcem, zatímco to čtenářovo se po četbě tak kvalitní knihy cítí jako by jej pohladila doba dávno minulá. Čistá, laskavá a nadmíru galantní. A tak nechme v podobném duchu znít i báseň v knize uvedenou a zapamatujme si jméno autora těchto tří příběhů plných hudby, souznění a lásky k vlasti. Snad je vylíčen s takovou ryzí lehkostí právě proto, že Vladislav Mareš, středoškolský profesor ze Staré Boleslavi, během svých vysokoškolských studiích současně studoval zpěv u významného pěvce Národního divadla v Praze, Jana Konstantina.

„Sbohem, přátelé, nechte mě jít!
Já musím, musím z Léthé pít.
Nechte mě být s mou touhou, mým žalem!
Položí mě tiše v stíny palem.
Ve stíny palem, pod oranže v stín.
Květy nad hlavou a květy v klín.“
(MAREŠ, Vladislav. Amor a slavíci. Praha: Dar Ibn Rushd, 1994, s. 82)

Knihu Amor a slavíci vydalo nakladatelství Dar Ibn Rushd

Komentáře   

 
Radana
0 Odp.: Amor v hrdle Vladislava MarešeRadana 2013-06-19 18:03
Moc dobrá recenze!
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 
 
Zamila
0 Odp.: Amor v hrdle Vladislava MarešeZamila 2013-06-29 19:35
Na skvělou knihu :) Děkuji ! :)
Odpovědět | Odpovědět citací | Citovat
 

Soutěže

Aktuality

  • Hlasujte pro svou oblíbenou knihu v Ceně čtenářů Magnesia Litera

    Vážení a milí čtenáři,

    literární ocenění Mgnesia Litera za rok 2017 se bude udělovat 4. dubna 2018. Jako každým rokem ji můžete sledovat v přímém přenosu České televize. Chcete-li aktivně vyjádřit, která kniha byla pro Vás ta nej, máte možnost se zapojit a hlasovat v kategorii Cena čtenářů. Vybírat lze z prózy, poezie i knih pro děti. Hlasovat můžete do 31. března 2018 ZDE.

     

     
  • Partonyma – nová čísla časopisu ke stažení a o připravované antologii

    Literární časopis Partonyma, založený v roce 2012, prochází již od závěru minulého roku řadou proměn. Poslední dvě čísla vyšla v menším formátu a celkově novém designu, což ovšem není nejpodstatnější změnou. Tato tzv. „černá řada“ (podle nové podoby obálky) je nyní, kromě klasické tištěné verze, uvolněna ke stažení ve formátu PDF zcela zdarma. Jedná se o dvojčíslo 19 - 20 na téma Umění zločinu / Zločinné umění a o dvojčíslo 21 – 22 na téma Meze textu / Meze prostoru.

    Číst dál...  

Doporučujeme

Nové komentáře

Z čtenářského deníku

  • Jarmila Glazarová: Vlčí jáma

    Jana, která osiřela po první světové válce, se dostává k adoptivním rodičům, kteří žijí ve Slezsku a jsou bezdětní. Jana se stává ošetřovatelkou své adoptivní matky, stará se o domácnost a snaží se své nové rodině být užitečná. Postupem času ale odhaluje tajemství tohoto nesourodého páru. Na první pohled totiž vypadají Klára a Robert šťastně, na ten druhý je ale vidět, že tento pár rozhodně šťastný není.

    Číst dál...  
  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  

Přihlášení