Jen s tebou chci být! Něžná je noc tvá

zena

Dalším důkazem Fitzgeraldovy velikosti je  jeho pozdní dílo Něžná je noc. Román sice nepřekonal slávu Velkého Gatsbyho, ale stejně skvěle vystihl atmosféru doby těsně po válce. Zmatení lidí, jejich pomalý návrat do běžného života a obtíže při hledání dalšího smyslu života. V duchu své tvorby i celé Ztracené generace nám Fitzgerald i tentokrát představuje výjimečného hlavní hrdinu přesahujícího své okolí, který v průměrné lidské společnosti na vše doplácí.

knihaAutor do postavy nadějného a talentovaného psychiatra projektuje vlastní zkušenosti a představy. Dick Diver, stejně jako Francis Scott Fitzgerald, zažil první světovou válku, ze které se domů vrátil otřesen, přesto s jistou nadějí na budoucnost. Při pokusu stát se ve Švýcarsku uznávaným odborníkem a autorem knih konkurujících Sigmundu Freudovi se Dick seznámí s narušenou Američankou Nicol, do které se zamiluje. Vedle skutečnosti, že dívka trpí traumatem z mládí, stojí mezi ní a Dickem ještě jedna překážka. Na chování Nicol je znát, že je poznamenaná téměř nekonečným bohatstvím svého otce a fungováním vysokých společenských kruhů. Dick nakonec na tuto hru přistupuje a dobrovolně se stává součástí Nicolina života i zbohatlické smetánky, od které si vždy držel odstup. Dick Diver však netuší, jaký negativní dopad na něj tato rozhodnutí budou mít.

Fitzgerald patří k těm autorům, kterým se daří vystihnout ve své tvorbě vyprázdněnou společnosti, která se snaží vypořádat s důsledky války. Charaktery postav a jejich duševní nevyzrálost mluví za vše. Dick svým založením a zdravou morálkou převyšuje všechny členy vysoké společnosti, ač sám nakonec končí na dně. Meziválečná doba byla k hrdinům a výjimečným jedincům příliš krutá, než aby mohli přispět k rozvoji společnosti.

Oproti Gatsbymu nabízí Něžná je noc širší časový horizont, v němž se odehrává soužití Nicol a Dicka. V průběhu čtyř kapitol, které jsou ohraničeny konkrétními letopočty, se seznamujeme s celou řadou členů vysoké americké i evropské společnosti. Zároveň sledujeme vývoj rozhodnutí Dicka Divera obětovat kariéru kvůli léčbě milované ženy, která se mu paradoxně stane osudnou.

Jenomže její žádost měla přesně takový dopad, jaký si Dick představil, že mít bude. Cesta vlakem může být někdy příšerná, někdy únavná, a někdy zábavná. Může to být i zkušební cesta, může být předzvěstí jiné cesty, tak jako výlet s přítelem může být zdlouhavý už od ranní honičky až k vědomí, že mají oba hlad a že se teď společně dobře najedí. […]

Tenkrát se ještě nemilovali, ale když ji zanechal před truchlivými dveřmi ústavu a ona se k němu ještě obrátila, věděl už, že problémy budou mít navždy společné.
(Fitzgerald, F. S. Něžná je noc. Praha: Leda, 2012, str. 70-71)

Knihu Něžná je noc vydalo nakladatelství Leda