Je možné dokázat téměř nemožné?

k

Padesátník Augustus Van Dusen je výjimečný vědec, jemuž se díky jeho genialitě přezdívá profesor Rozum. Jednoho dne se se svými dvěma přáteli vědci spontánně vsadí. Podstata sázky spočívá v uniknutí z vězení do doby maximálně jednoho týdne pouze za pomoci mysli a logiky. Profesor Rozum bezmezně věří v sílu lidské mysli, přestože vězení, o které se v sázce jedná, je vyhlášenou pevností, z níž není úniku.

kProfesor je tedy ihned uvězněn a ostraha i vedení věznice je instruováno chovat se k němu jako k normálnímu vězni. Před nástupem do věznice požádá o tři drobnosti: zubní prášek, jednu pětidolarovou a dvě desetidolarové bankovky. Během „výkonu trestu“ přivádí profesor své dozorce k šílenství. Z okénka jeho cely několikrát vypadnou jednodolarové bankovky, které si neznámo kde rozměnil. Vedoucí věznice se několikrát ujišťuje, že vězeň nemá nejmenší příležitost utéct – byla by to přeci jeho ostuda, kdyby profesor sázku vyhrál a z jeho věznice uprchl. Po několikerém zkontrolování cely i profesora si však je jistý, že tam žádná taková možnost není.

I přes to všechno se za týden profesor setkává se svými nevěřícně hledícími kamarády mimo zdi své cely. Jak se profesor dokázal dostat ven? Na posledních několika stranách této drobné knížečky se dozvíte celé tajemství profesorova mimořádného kousku.

Kniha se díky svým malým rozměrům i rozsahu dá zhltnout za jeden večer – tedy pokud budete číst česky psanou polovinu knihy. Anglická část je psána jazykem na poměrně vysoké úrovni, proto knihu doporučuji především pokročilým angličtinářům, přestože i méně zdatný jedinec ji zcela jistě zvládne – český překlad se nachází hned na protější straně.

„Dobrý večer, pánové,“ pozdravil jeden. Byl to Hutchinson Hatch; ředitel ho dobře znal.
„Nuže?“ pronesl podrážděně ten druhý. „Tady mě máte.“
Byl to profesor Rozum.
Přimhouřenýma očima si ředitele bojovně přeměřil, tomu spadla úžasem čelist a chvíli se mu nedostávalo slov. Ředitel byl naprosto ochromen.
(FUTRELLE, Jacques. Problém cely č. 13. Praha: Argo, 2012)

Jacques Futrelle (1875–1912) byl americký novinář a spisovatel zaměřující se především na detektivní příběhy. Problém cely č. 13 je jeho nejznámějším dílem. Je řazeno mezi nejlepší detektivní povídky dvacátého století. J. Futrelle zahynul při ztroskotání Titanicu, kdy přenechal místo v záchranném člunu ženám a dětem.

Knihu Problém cely č. 13 vydalo nakladatelství Argo