Podivné úmrtí v luxusní restauraci

Agatha Christie je bezesporu královnou detektivky. Její umění nespočívá jen v tom, že dokáže napsat napínavý dobrodružný příběh, ale především ve hře, kterou umí se svými postavami rozehrát. A u hraní ještě zůstaneme. Spisovatelka si totiž dovede hrát nejen s postavami, ale i se svým vlastním dílem. Není u ní neobvyklé, že poutavou povídku přepracuje na stejně poutavý román. A tak tomu bylo i u knihy Cyankáli v šampaňském.

knihaPoprvé spatřil tento román světlo světa v roce 1945. Agatha Christie v něm použila námět z povídky Žlutý kosatec, ve které v hlavní roli působil oblíbený detektiv Hercule Poirot. Povídka vyšla ve sbírce Potíže v zálivu Pollensa a o něco později byla přepracována do románové podoby. Autorka v románu vyměnila Hercula Poirota za jiného detektiva – plukovníka Race. Nijak tím příběhu neublížila, naopak mu dodala detektiva, který přináší čtenáři něco jiného než očekávané neměnné hodnoty starého dobrého Hercula.

Musím se znovu vrátit ke slovu „hra“, protože celkový koncept románu je skutečně jedna velká hra. Autorka tentokrát nezvolila běžný způsob vyprávění (od začátku do konce). Nejprve seznámí čtenáře s problémem a také se všemi postavami, které v příběhu figurují. Pokud měl čtenář už v první kapitole jasno, kdo je vrah, autorka mu dokonale zamíchá karty v následujících pěti kapitolách. Oproti standardnímu postupu, ve kterém všichni mají alibi a nikdo nemůže být vrah, mohou být v tomto románu vrahem skutečně všichni účastníci. A kdo je ten pravý?

Čtenář, který rád pátrá po vrahovi spolu s románovým detektivem, si v této knize přijde skutečně na své. Autorka mu dodá tolik skutečných i falešných vodítek, že z toho jde hlava kolem. S trochou důvtipu se však dá přijít na to, kdo měl nejen motiv, ale i příležitost vraždit. Kniha je skutečně výjimečná právě v tom, že zvídavému čtenáři může přinést formu hry na vypátrání vraha. Až román otevřete, zkuste si k tomu vzít blok a tužku a zapisovat si jednotlivé informace, tak jako to dělají i někteří románoví detektivové. Dokážete odhalit skutečného vraha?

Agatha Christie, stejně jako ve svých ostatních textech, dokázala, že je mistryní ve svém oboru. Její postavy jsou skutečné, živé, uvěřitelné a jejich činy ve čtenáři vzbuzují emoce. Když se k tomu připojí její vypravěčský um, napínavý příběh a skutečně zajímavě poskládaný systém kapitol a informací, vznikne ojedinělý román právě jako Cyankáli v šampaňském.

Knihu Cyankáli v šampaňském vydalo nakladatelství Knižní klub