Bylo moudré poznat Všechny barvy země?

planeta

Spolu s Amy jsme opustili Zemi, se Synem pluli vesmírem a nyní přistaneme na planetě Centauri. Jenže nikdo netuší, jaká nebezpečí na odvážné osadníky čekají. Nová země není rájem, ale klubkem lží. A mimo jiné obklopuje osadníky jako pavučina děsivé tajemství Phydusu, drogy, které se snad nikdy nezbaví. Navíc Amy se Synem získají podezření, že Zemi Centauri obývá nebezpečně inteligentní druh, který není vůbec nadšený jejich příletem.

knihaAmy a Syn se v minulém díle Milion sluncí rozhodli opustit tísnivé zdi vesmírné lodi Universum. A spolu s ostatními pasažéry lodi doufají, že se Země Centauri stane jejich novým domovem. Jenže brzy po přistání začne být všem – jak obyvatelům lodi, tak čerstvě rozmraženým pasažérům – jasné, že nová Země není rájem. Na planetě se nacházejí obrovští pterodaktylové, paralyzující květiny a tajuplné ruiny. Je možné, že nejsou na planetě jedinými myslícími bytostmi? Co když budou muset o svou novou zem bojovat? Navíc mezi plukovníkem Martinem, otcem Amy, a Synem panuje silná nedůvěra, která může rozhodnout o osudu všech.

Beth Revis je učitelka a spisovatelka v jedné osobě, jejíž prvotina Loď mezi hvězdami se vyšvihla na hvězdné nebe bestsellerů podle periodika New York Times. Jednotlivé trilogie – Loď mezi hvězdami, Milion sluncí, Všechny barvy země – si získaly řadu nadšených čtenářů po celém světě. A stejně jako předchozí díly i Všechny barvy země upoutají nejen příběhem, ale i přebalem knihy.

Novou planetu poznáváme z pohledů hlavních protagonistů Amy a Syna. A zatímco Amy je nadšená ze shledání s rodiči a okouzlena Chrisem, Syn si uvědomuje zodpovědnost za životy svých lidí a snaží se jim proto být dobrým vůdcem. Plukovník Martin, otec Amy, se okamžitě po probuzení ujímá velení nad pasažéry zmražených v kryokomorách. Napětí mezi ním a Synem je stejně zjevná jako nedůvěra panující mezi nově probuzenými a lidmi narozenými na lodi. Nemůže to dopadnout dobře.

Plukovník Martin je voják a má své rozkazy. Nezajímá ho historie planety, ale jen splnění mise. Zaslepují ho rozkazy, které dostal od BUFIPu, společnosti lačnící jen po penězích, které připravila tuto plavbu. A svým postojem mě proto plukovník Martin upřímně děsí. Mezi Amy a Syna se navíc ještě zaplete mladý voják Chris s modrýma očima, za nimiž se skrývá nejedno tajemství.

Zápletka je velmi dobře promyšlená. Příběh knihy Všechny barvy země je bez hluchých míst, plný překvapení a zvratů. Zkrátka závěrečný díl je opravdová jízda, i když místy trochu připomíná Avatara i Marťanskou kroniku. Objevování nového světa není pro hrdiny úžasným dobrodružstvím, ale bojem o život. Bolestně se naplňuje i Orionova předtucha. Z lidí narozených na lodi se možná nevyhnutelně stanou vojáci nebo otroci, protože plukovním Martin si snad vůbec neuvědomuje, že polopravdy a lži vždy vedou ke ztrátám. A kéž by se jednalo jen o ztrátu důvěry.

Třetí díl trilogie Všechny barvy země mě také utvrdil v názoru, že přes veškeré obdivuhodné vlastnosti se Amy nikdy nestane mou oblíbenou hrdinkou. Je to škoda, protože jinak je příběh vesmírného putování opravdu napínavý, jímavý a natolik pohlcující, že jsem při jeho čtení nevnímala realitu. Bohužel Amy mě svým chováním, nad kterým mi občas zůstával rozum stát, do ní občas probrala. Na druhou stranu je díky tomu postavou velmi reálnou. Nevadí. Odpouštím jí to. Teď už zbývá jen věta na rozloučenou k mé nejoblíbenější postavě. Kdo četl předchozí díly, jistě mi poslední větu promine. Ten Syn je zkrátka úža, protože má chucpe, xakru!

Chris odstrčí stranou větev.
A pak to uvidíme.
Na zemi leží doktor Gupta – nebo spíš to, co z něj zbylo. Ptakoještěr, mnohem menší než ten, který napadl Syna, nakolní hlavu a podívá se na nás, jako bychom byli nějaká kuriozita.