Dějiny doby předbělohorské v románové podobě

detail

Dobu císaře Rudolfa a jeho bratra Matyáše, dějiny předcházející slavné bitvě na Bílé hoře a šlechtické prostředí a intriky může znát český čtenář z mnoha filmů i literárních děl. Velkou měrou se jí také věnuje odborná literatura. Při čtení se mi nejvíce vybavovala díla Josefa Janáčka – Ženy české renesance a Josefa Petráně – Staroměstská exekuce. Kniha Zločinci a kavalíři je velmi zajímavý počin a má nakročeno k velké čtenářské oblibě.

Petr Šuleř, autor této novinky vydané nakladatelstvím Moba, představil čtenáři hlavního hrdinu – Karla staršího ze Žerotína, moravského zemského hejtmana. Karel starší ze svého postu vyšetřuje kriminální případy, které se na Moravě dějí. Když se mu dostane pod ruku padělaná mince, rozehrává se svými pomocníky nebezpečné pátrání, aniž by tušil, že v největším nebezpečí se ocitá on sám a jeho úřad. Za podivnými událostmi se totiž neskrývají jen zločinci, ale také šlechta a možná i sám císařský majestát.

knihaKdybych měla hodnotit knihu jako detektivní příběh, asi by příliš neuspěla. Není to typicky vystavěný detektivní příběh, který by ukazoval vodítka pravá i falešná a nutil čtenáře vypátrat zločince. Co však oceňuji, je celková stavba textu a jeho styl. Autor totiž zvolil vyprávění i dialogy tak, jak by je možná sepsal autor v 17. století. Používá zajímavou skladbu slov ve větě a výrazy, které se dnes běžně nepoužívají. (Např. „strojí se do kouta“ – žena, která se chystá k porodu.)

Dále na knize velice oceňuji autorovu snahu vystihnout skutečné události i charakter doby. Skutečné události bravurně prolíná s fikcí a vytváří tak pro laického čtenáře historickou fresku renesanční doby. Neopomíjí dobové výroky, jídlo, oblečení, umění… Zkrátka popisuje vše, co bylo pro dobu 17. století typické. Pokud tedy čtenář nehledá odborný výklad předbělohorských událostí, ale chce se pouze vžít do atmosféry této doby, pak je kniha Zločinci a kavalíři skvělou volbou. Jako bonus se čtenář dozví něco ze života moravské šlechty, sňatkové politiky a náboženských konfliktů.

Ukázka z textu:

„Odpusťte, Milosti,“ zajíkl se Jan Amos [Komenský, pozn. S. Huřtáková], „že vás vyrušuji ve vašem rozjímání. Ale… Nenalézám slov, abych vám poděkoval za vše dobré, co jste pro mne učinil.“
„Jen nechte, nechte…“ mávl rukou hejtman. „Už Písmo nás poučuje, co dobrého jsem učinil, jako bych pro něj učinil. Tak i já jsem se obohatil.“