Neznámí se objevují a známí ztrácejí

d

Ještě poměrně nedávno všichni mluvili o konci světa ve spojitosti s koncem kalendáře Mayů. Tento motiv pronikl i do světa literatury, konkrétně se jím inspirovala Christy Raedeke a použila ho v sérii Mayské proroctví. V loňském roce vyšel ve Fragmentu první díl (Zápas o osud lidstva), teď se milovníci fantasy okořeněného mýty mohou potěšit Hadí spirálou.

dHrdinkou se tu, stejně jako v předchozím díle, stává Caity, její kamarádka Justine a přítel Alex. Děj ze Zápasu o osud lidstva pokračuje, ale od této chvíle musí děti proti Fraternitas bojovat samy – jejich přívrženci postupně mizí a nepřátelská organizace ovládá snad všechny instituce, na které by se mohly obrátit. Dokonce ani dospělí by se o akci neměli dozvědět, jsou už moc dlouho přesvědčováni o pravdě Fraternitas a jen mladá generace to může změnit.

Caity se vrací z výpravy na Velikonoční ostrovy, odkud vysílala v předchozím díle své poselství o mayském kalendáři do celého světa a odkud jí pomohl její tajemný přítel Bolon na svůj domovský hrad ve Skotsku. Po letních prázdninách by měla nastoupit do nové školy, ale je jí jasné, že to může být jen taková, která by jí umožnila cestovat – přestože je to víc než nebezpečné, musí se vypravit do Dunhuangských jeskyní, kde chce najít strýčka Li, muže, který jí nedávno zradil. Taková škola je jen jediná – jedna z nejdražších na světě – La Escuela Bohemia, kde studenti navštěvují nejrůznější místa světa podle vlastního výběru a učí se skutečně za pochodu. Ke studiu na této škole se pokouší přemluvit také svoji kamarádku Justine, bez níž  odmítá studovat takřka na druhém konci světa. V tomto okamžiku ještě nikdo nemá ani tušení, jak se děj na skoro tři sta stranách knihy zamotá.

Fraternitas jsou však stále u moci a chtějí se Caity jednou provždy zbavit. Nechybí proto pokusy o únos, ale ani několik setkání, kdy se zcela změní čtenářovo předchozí vnímání dobra a zla. Postavy, které v prvním díle vypadaly jako čistí záporáci, se rázem změní a pomáhají Caity vloupat se do hlavního sídla nepřátelské organizace a přeprogramovat její počítače. Dokonce neváhají alespoň na okamžik odstranit své nadřízené. Ve stejnou chvíli se ke slovu dostávají také postavy, jež v prvním díle působily jen jako jakési křoví – těmi jsou kupříkladu Caityini rodiče nebo Pan Papírek – opičák, který s dívkou komunikuje pomocí origami. Ti všichni pomáhají porazit Fraternitas, přestože vědí, jaké jim hrozí nebezpečí. Ale je tato nepřátelská organizace sprovozena ze světa jednou provždy?

Pan Papírek se jedním skokem zavěsí na zábradlí. Seňora Garta vykřikne a zděšeně uskočí dozadu, div neklopýtne.
(…)
„¬Un mono!“ řekne a tiskne si ruku na srdce.