Sovy mají oči dokořán

Holmes a Watson, Poirot a Hastings… slavní detektivové nejsou nikdy sami a většinou se setkáváme hned s párem geniálních mozků. Dovolím si do řady spolupracujících hledačů pravdy připojit ještě dvě jména – Donald Lam a Berta Coolová.

knihaErle Stanley Gardner má na svém spisovatelském kontě celou řadu detektivních příběhů. Že vám jeho jméno nic neříká? A co takhle A. A. Fair, Carleton Kendrake, Kyle Corning nebo Charles M. Green? Nenechte se mást, jedná se stále o jednoho a téhož muže, Gardner velkou část své tvorby vydal pod pseudonymy. Nejinak tomu bylo také s knihou Sovy mají oči dokořán, kterou vydává aktuálně nakladatelství XYZ.

Na scénu se tak vrací nesourodá dvojice detektivů, hubený a flegmatický Donald Lame a jeho buclatá společnice Berta Coolová, která si potrpí nejen na dobré jídlo, ale také na dobrý honorář za kvalitně odvedenou práci.

Donald Lame se vydává do New Orleansu nalézt údajně ztracenou Robertu Fennovou, která byla před lety svědkyní vraždy. Nachází ji však překvapivě snadno, což ho vede k pochybnostem, zda za přáním klienta nestojí ještě něco dalšího. Následně se zaplétá do spletité minulosti mladé dívky, která mu odhaluje více, než by býval čekal. A pochopitelně, co by to bylo za detektivku, kdyby chyběl nebožtík. A tak ani v příběhu nechybí oběť.

„Dveře se otevřely dokořán pod nárazem, který jim Berta uštědřila. Spatřil jsem mužské nohy, ohnuté v podivném úhlu. Otvírající se dveře postupně odkryly výhled na tělo, způli spočívající na křesle a způli visící z křesla hlavou na podlahu, jednu nohu přehozenou přes boční opěrku, druhou ohnutou přes opěradlo. Zlověstná červená stružka vytékala z otvoru v levé části hrudníku po rozepnuté vestě a látce kabátu a tvořila na podlaze kaluž. Sežehnutý měkký polštář naznačoval, jak byl výstřel utlumen.“
(GARDNER, Erle Stanley. Sovy mají oči dokořán. Praha: XYZ, 2013. s. 60.)

Kniha Sovy mají oči dokořán má vše to, co člověk od pořádné detektivky očekává. Nechybí poutavost, spád děje, vtip vlastní Donaldu Lamovi, který nejen okouzluje ženské postavy románu, ale i nejednu čtenářku skrze stránky detektivního románu.

Rozuzlení příběhu není s ohledem na spád děje a popisované události příliš překvapivé, některá esa si však Gardner nechává až do závěrečné kapitoly, a tak se čtenář rozhodně nenudí.

Knihu Sovy mají oči dokořán vydalo nakladatelství XYZ