Domy, kde obchází přízrak

detail

Představte si, že žijete na přelomu 19. a 20. století kdesi poblíž New Yorku. Patříte mezi místní smetánku a váš čas vyplňují dýchánky, setkání s přáteli, knihy a dlouhé procházky neutěšenou deštivou přírodou. Vlastníte, nebo přinejmenším navštívíte starobylou vilu (někdy modernějšího rázu) z konce 19. století, ovšem většina domů, v nichž se pohybujete, vyrostla někdy ještě o století dříve. Chybí vám ještě něco? Ne? A co takhle duch? Přízrak? Nebo jen tiché zjevení děsící místní obyvatelstvo?

V úvodu jsem nastínila, jak si může připadat čtenář nově vydaného souboru duchařských povídek americké spisovatelky a držitelky Pulitzerovy ceny za román Věk nevinnosti – Edith Whartonové. Dílo, které vydává pod názvem Triumf noci nakladatelství Plus, není samozřejmě vyčerpávajícím sborníkem. Je pouze výběrem nejlepších povídek, které autorka na podobné téma sepsala. Konkrétně se jedná o povídky: Zvonek na komornou, Později, Oči, Triumf noci, Kerfol, Slečna Mary Pasková, Pan Jones, Zrnko granátového jablka, Zrcadlo a Dušičky.

knihaVšechny povídky spojuje již zmíněná „duchařská tematika“. Hrdiny a hrdinkami jejích povídek jsou povětšinou ženy i muži, kteří prožili nějaké psychické vyčerpání, otřes nebo jiný zdravotní problém, který je celkově oslabil. Do toho zdědí, navštíví či přichází do sídla, které skrývá své tajemství. Někdy je toto tajemství spojeno přímo s domem samotným, někdy má cosi společného s dávným obyvatelem. Všude se však opakuje téma nadpřirozeného, či chcete-li paranormálního jevu. Tu se zjeví duch, tu se objeví tajemné oči zasahující do svědomí hlavního hrdiny, jinde se zase objevují dopisy „ze záhrobí“.

Vydat Triumf noci v dnešní době je pravděpodobně výborný marketingový tah i počin, který by mohl vrátit duchařské literatuře zase trochu vkusu. Proč? Rozhlédněte se po pultech knihkupectví. V každém koutě na nás hledí upíří oči podlité krví, tajemní vlci – vlkodlaci, čarodějové, víly a elfové a další stvoření. Ale co bylo na úplném počátku této tvorby? Byly to povídky a romány prvních „klasiků“ duchařské a nadpřirozené tematiky, mezi které patří i Edith Whartonová.

Už při prvních stránkách těchto povídek na vás dýchne tajemná tísnivá atmosféra podobná té, která vás osloví z děl E. A. Poa, A. C. Doyla, M. Shelleyové nebo z novějších autorů např. Susan Hillové. Co se týká tajemných domů, zemřelých komorných a podivných neexistujících správců, připomíná Triumf noci soubor povídek Agathy Christie, které v češtině vyšly pod názvem Smrtonoš.

Věřím, že sbírka povídek Triumf noci bude mít úspěch nejen u čtenářů Edith Whartonové, kteří znají její nejúspěšnější román Věk nevinnosti, ale i u čtenářů oblíbených tajemných příběhů ponořených do tmy a mlhy, strašidelných šlechtických sídel a hustých porostů neudržovaných zahrad.

Knihu Triumf noci vydalo nakladatelství Plus