Andělé krutí a omylní?

Americký spisovatel Thomas E. Sniegoski zasadil v knižní sérii Padlí Andělé ránu zobrazení anděla jako ušlechtilé bytosti. Andělé jsou v jeho příběhu dobří a zlí, krutí i mstiví. Na lidi pohlížejí jako na zvířata, nižší druh, opice. A na zemi hledají své padlé druhy, kteří před lety zradili. Padlí andělé zradili, ale koho a co? A je jejich vina opravdu tak velká? A jakou roli v příběhu sehraje celkem normální kluk, sirotek s problematickou minulostí Aaron?

knihaAaron doufá, že konečně našel náhradní rodinu, přátele i smysl života. Ale na své osmnácté narozeniny ho přepadne podivná migréna a Aaron začne rozumět portugalštině i štěkotu svého psa Gabriela. Nejspíš se zbláznil. Jiné vysvětlení nemá. Pak ale narazí na zanedbaného samotáře, který mu prozradí, že je Nephilim – syn smrtelnice a anděla, padlého anděla. Aaron musí přijmout své nadpřirozené schopnosti, jinak ohrozí život svůj i svých blízkých.

Anděl Verchiel, velitel Mocností, ho chce zničit. Stejně jako všechny křížence, zrůdy v jeho očích, protože jsou v rozporu s Božími pořádky. Verchiel padlé anděly i jejich potomky nemilosrdně likviduje, protože existuje proroctví, podle něhož vyvolený Nephilim může dát padlým andělům rozhřešení a oni se mohou navrátit do nebe. A tomu chce Verchiel zabránit. Je Aaron vyvoleným, nebo je jen dalším Nephilim odsouzeným zemřít?

Kniha obsahuje dva díly – Padlí Andělé a Leviatan. První část je svěží, napínavá, dobře napsaná, se spoustou barvitých přirovnání, druhý díl ovšem poněkud ztrácí. Je příliš vysvětlující a příběh se nijak zvlášť neposouvá. Thomas E. Sniegoski stvořil novou říši, příběh s neustálými odkazy do minulosti a spoustou vedlejších postav; nejsem si ovšem jistá, jestli je to dobře.

Na druhou stranu je příběh zajímavě a chytře provázán s biblickou historií i dějinami lidstva. Je psán ve třetí osobě a z pohledů vícero postav, a tak nás Thomas E. Sniegoski postupně seznamuje s psychologií postav a odhaluje jejich motivy. Karty nejsou hned vyloženy na stůl, ale je nutné je z balíčku nejdříve vybrat a poskládat si z nich rámec příběhu.

Nejzajímavější postavou byl pro mě anděl Verchiel zaslepený svou pravdou. Bůh s ním přestal hovořit, ale on nedokázal pochopit proč. Nedochází mu, že se jeho přání odklonila od těch božích a že si vražděním nezíská jeho přízeň a milost. A úsměv na rtech mi vykouzlily Aaronovy promluvy se psem Gabrielem, především pasáž o výměně snů.

Padlí andělé se dočkali i televizního zpracování Fallen, kde Aarona hraje Paul Wesley, nyní znám jako Stefan z Upířích deníků. Inu nadpřirozené příšery na čtenáře útočí ze všech stran. Hlavní postavy těch nejznámějších příběhů jsou povětšinou naivní nebo kruté. Ale Aaron je starostlivý, odvážný a na svůj věk rozhodný a dospělý. Možná i proto mě příběh přilákal, a možná nebudu jediná.

„Musím najít brášku,“ řekl Aaron a pohlédl na anděla stojícího vedle. „Pomůžete mi ho přivést zpátky?“
Hasičské sirény houkaly už na Baker Street, světla blikala a troubení znělo jako žalozpěv za všechno utrpení, jehož byly svědkem.
„Udělám to,“ odtušil Camael bezvýrazně. Aaron se stejně tak mohl zeptat, jestli by chtěl do kávy mléko, nebo smetanu. Gabriel přinesl Aaroovi míček a hodil mu ho k nohám. Naklonil se, zavrtěl ocasem a oddaně mu olízl ruku. „Neboj se, Stevieho najdeme. Všechno dopadne dobře, uvidíš.“
Díval se po doutnajících troskách svého domova a přemýšlel nad strašidelným zámkem, v nějž se jeho život proměnil, i nad neznámem v budoucnu, a vůbec si nebyl jistý, že ještě kdy něco dopadne dobře.
(SNIEGOSKI, Thomas, E. Padlí andělé 1 – Padlí andělé a Leviatan. Překl. Anna Vondřichová. Praha: CooBoo, 2011, s.196)

Knihu Padlí andělé 1 – Padlí andělé a Leviatan vydalo nakladatelství CooBoo