Pozdní, ale velmi zdařená premiéra

1 1 1 1 1 (4 hlasů)
kniha

Když jsem se rozmýšlela, co bych si přečetla po cestopise, přišla mi do ruky kniha Pavla Hrdličky Smrt nosí rudé škorně. Překvapilo mě, že autor, jehož kniha mě jako historika skutečně potěšila, dosud nepublikoval. Zpočátku jsem k ní přistupovala lehce odtažitě, sice jsem byla zvědavá na detektivní příběh ze středověké Prahy, ale trochu jsem se bála, abych nečetla cosi, co by se podobalo příběhům pana Ivanova. Zbytečně.

5Pavel Hrdlička k historii, která mu slouží jako kulisa pro rozvinutí příběhu podrychtáře Václava od Černého koně, přistupuje s velkou úctou, nijak ji nekomolí, nezlehčuje, ale naopak nezabíhá ani do zbytečných detailů, které by v příběhu mohly rušit. Václav by se rád stal rychtářem, proto se ujme i případu, který jeho úřadu zcela nepřísluší, na přání paní Zdislavy začne vyšetřovat vraždu jejího bratra Jindřicha Bludovského. Vraha hledá skutečně svědomitě, ale stejně tak nezapomíná ani na své běžné starosti. Proto se seznámíme, naprosto nenásilně, s běžným chodem jeho domácnosti, podíváme se na tržiště a rozsoudíme několik sporů.

Detektivní příběh je založen na skutečných reáliích, na skutečných lidech, Václav od Černého koně skutečně žil, řešil-li tento případ, nebo jemu podobný, to se nikdy nedozvíme, historické prameny jsou mnohem více kusé, než by si historici přáli. Proplétáme se osudy mnoha lidí, sledujeme jejich vášně, zoufalství, lásky.

„Tak se mi zdá, že jsi mi nerozuměl! Já tě žádala, abys Štěpána očistil. a ty zatím sháníš důkazy proti němu, vytrhla Kateřina Václava z dalších úvah.
„To ne! Chci se dopátrat pravdy, padni komu padni! Nebo ty bys chtěla, aby se Ludmila provdala za zákeřného vraha?“
(Pavel Hrdlička, Smrt nosí rudé škorně, Praha 2012, s. 196.)

Tato detektivka si určitě zaslouží Vaši pozornost, je psána pěknou, čistou češtinou, je z ní cítit zaujetí autora pro dobu, o níž píše, historické řemeslo, populárně zpracované, je zde uchopeno na výbornou. Doufám, že nebude autorovou jedinou. Dokazuje, že nikdy není pozdě začít.

Knihu Smrt nosí rudé škorně vydalo nakladatelství Knižní klub