Dvojí život

obr

Každý člověk zná tu situaci, kdy se mu život otočí vzhůru nohama. Pamětníci světových válek říkají, že jejich život se dělí na období před a po válce. Stejně to se stalo i hlavní hrdince detektivního přídechu s lehkým nádechem romantiky, kterou ale čtenář spíše tuší, než že je mu naservírována na zlatém podnose. Churchillova sekretářka z pera Susan Eliy Macnealové je velmi dobře napsaná detektivka, která nás několikrát nečekaně překvapí.

knihaMolly Hopeová se narodila v Británii, shodou mnoha okolností však byla vychována svou tetou v Americe, kde i vystudovala. Bohužel pro ni, Angličané novoty přijímají jen neradi, a proto, když se uchází o post premiérova tajemníka, neuspěje. Stane se však jeho sekretářkou, čímž se její život dostane do nečekaného víru. Denně je nablízku nejmocnějšímu muži Anglie, pracuje s tajnými informacemi a do toho žije. Nebo spíš živoří, protože její život skrývá mnohá tajemství, která je nutno, stejně jako tajnou německou šifru, rozlousknout.

Na pozadí druhé světové války se odvíjí lidské životy, které, kdyby války nebylo, by se asi neprotknuly. Nyní jsou ale na sobě závislí. Stejně jako byl osud světa závislý na Churchillově schopnosti obstát před Hitlerem.

„Nemusí to být malování. Může to být vaření, hudba. Fotografování. Na tom nezáleží. Důležité je být schopen TTD. Víte, co znamená TTD, slečno Hopeová?“
Jistě. „Táhnout to dál, pane.“
„Naprosto správně. TTD. Přesně to potřebujeme. Táhnout to dál.“
(Susan Elia Macneal, Churchillova sekretářka, Praha 2012, s. 311)

Tato kniha mě zcela pohltila, četla jsem ji jedním dechem a čekala, doufala, hledala a tápala. Kdo představuje tzv. padoucha, je sice jasné od poloviny knihy, ale člověk jej nedokáže nenávidět, naopak spíše s ním soucítí.

Na pozadí druhé světové války se odehrává příběh, který není pouze detektivní, jeho poselství je mnohem hlubší. Nastíněny jsou zde existenciální otázky, na misku vah autorka pokládá osobní prospěch a klid jedince, proti kterým staví dobro a mír celku. Jakou cestu si vyberou hlavní hrdinové, poznáte až na konci knihy. A když ji zavřete, povzdychnete jen – škoda, že nevíme, jak to s nimi bylo dál. Ale to by byl jiný příběh.

Knihu Churchillova sekretářka vydalo nakladatelství Motto