Jeden pes má hodnotu deseti vojáků

pes

Tak by se ve stručnosti dalo charakterizovat poselství knihy Lisy Rogakové Psi ve válce. Americká novinářka připomíná nepříliš známá fakta ohledně působení psů v boji i konkrétní osudy zvířat a jejich lidských kolegů. Vojenští služební psi mají v armádě Spojených států váženější postavení, než jsme zvyklí. Autorka v knize popisuje význam jejich role v průběhu dějiny a různých válečných konfliktů.

knihaV Americe mají služební psi své hřbitovy, válečným obětem jsou odhalovány památníky a vzpomínkové parky. V rámci armády má navíc pes vždy vyšší hodnost, než jeho psovod. Na těchto základech je postavena celá koncepce knihy. Lisa Rogaková pracuje s výpověďmi vojáků, kteří se psi pracují, trénují je a kterým někteří z nich zachránili život. Psí hrdinové nejsou v armádě žádnou výjimkou. Kniha Psi ve válce je další připomínkou odvahy a schopností nejlepších přátel člověka, které dosud nepředčily ani nejnovější technologie.

Kniha je strukturována do deseti kapitol, které se postupně věnují historii a roli psů ve válkách v minulých staletích, výběru a výcviku psů, jejich fungování v armádě a jejich roli v nejaktuálnějších konfliktech. Tato fakta jsou proložena krátkými příběhy jednotlivých psích hrdinů, kteří spolu se svým psovodem zachránili celé vojenské jednotky nebo naopak zahynuli ve službě.

Čtenáři mají jedinečnou šanci zjistit, že výcvik psů a samotné nároky na jejich výběr jsou tak těžké, že dodnes americké armádě chybí tisíce zvířat, která by dokázala využít na svém území i v zahraničí. Psi musí umět cestovat všemi dostupnými prostředky, dokáží vyhledávat výbušniny, skákat s padákem, přizpůsobit se jakémukoli terénu od pouště po nepřehledný prales. Kniha Psi ve válce je plná zajímavých informací a faktů, ke kterým se běžným způsobem nedostanete.

Nejkrásnější na celé knize je podrobný popis samotného vztahu psa a jeho psovoda. Nestačí, aby člověk měl rád zvířata a pes byl poslušný. Jde o pouto, v řadě případů i silnější, které najdeme spíše mezi dvěma lidmi. Psovod a často i celá jednotka, kterou má chránit, absolutně věří svému psovi. On je v boji tím nejspolehlivějším, kterému by vojáci mohli svěřit své životy. Jde o dojemné popisy konkrétních situací, kdy se vojáci v rámci bezpečnosti postavili proti rozkazu nadřízeného a ve prospěch psí intuice. Patříte-li mezi milovníky zvířat, bude pro vás četba knihy Psi ve válce velice zajímavou zkušeností a citlivým zážitkem.

„Bez psů se prostě jen motáte kolem a čekáte, kdy vyletíte do povětří,“ prohlásil svobodník William Crouse. To však neznamená, že týmy psovodů se psy se nedostávají do nebezpečných situací. Svobodník Crouse byl i se svým psem Canem zabit 21. prosince 2010 nastraženou bombou na aghánské silnici jen šest týdnů poté, co tam nastoupil do služby. Jeho poslední slova zněla: „Dejte Canea do vrtulníku!“
(Rogaková, L. Psi ve válce. Praha: Práh, 2012, str. 23)

Knihu Psi ve válce vydalo nakladatelství Práh