Protektorát očima Kanaďanky

Strhující psychologický román Daleká cesta je okénkem do minulosti; do doby, kdy nacistická moc zcela ovládala dění v České republice. Dílo je zčásti inspirované skutečnými osudy lidí, kteří v této době žili a jejichž životy ovlivnila okupace. Dílo je protkané oficiálními dopisy adresovanými dětem, jimž se prostřednictvím kindertransportů podařilo odcestovat za lepšími podmínkami, či dopisy bezmocných lidí, kteří se zoufale snaží nalézt alespoň část své rozdělené rodiny. Kniha byla nominována na Man Bookerovu cenu.

knihaBauerovi jsou zámožní židé obývající Sudety. V roce 1939 se rozhodují, zda opustit svou rodnou zem, jelikož jim kvůli původu hrozí deportace. Se svým synkem Pepíkem, jenž je ústřední postavou celého díla, se rozhodnou pro útěk do Francie. Jejich plány však překazí Pepíkova chůva Marta, která vše vyzradí svému nacistickému příteli-kolaborantovi. Bauerovi tedy zůstávají uvězněni v okupovaných Čechách. Synka Pepíka se jim však podaří s vidinou lepší budoucnosti umístit do jednoho z kindertrasportů, a tak se malý chlapec vydává na cestu do Spojeného království. Název Daleká cesta však napovídá, že se Pepíkovo cestování neobejde bez strastí a komplikací.

Alison Picková je kanadská autorka, která roku 2002 získala cenu Bronwen Wallace Award pro nejslibnějšího autora do pětatřiceti let. Její texty vycházejí v mnoha uznávaných časopisech a dvě sbírky, které vydala, se setkávají s uznáním a velkým úspěchem na mnoha místech světa. Román The Sweet Edge z roku 2005 se dostal mezi sto nejlepších knih žebříčku v deníku Globe and Mail a byl doporučen na filmové zpracování. V současné době žije v Torontu a věnuje se tvůrčímu psaní na Banff Centre for the Arts.

„Tatínek a maminka přijedou, jak nejrychleji to půjde.”
„A ty taky?”
„A já taky,” slibovala. „A já taky, broučku.” Nechtěla myslet na to, že Pepík odjíždí – že doopravdy odjíždí – ale taky nechtěla propásnout příležitost, aby se s ním rozloučila. Ráno tam budou rodiče a davy dětí a personál vlaku. Přestože nechtěla, aby to byla pravda, tušila, že tohle jsou možná na dost dlouhou dobu jejich poslední společné chvíle, chvíle, kdy jsou spolu jen oni dva. Určitě na několik týdnů. Třeba i měsíců.
„Předveď Kejchala,” vybídla ho.
Pepík odložil lžíci, talíř už měl prázdný. Udělal rychle za sebou čtyřikrát hepčík do ohbí loktu. Marta tleskala rukama pod bradou. „Výborně!” pochválila ho. „Pá pá, Kejchale.”
(PICKOVÁ, Alison. Daleká cesta. Praha: Argo, 2012, s. 221.)