Maelström a jiné povídky

Občas každý z nás má chuť se tak trochu bát a při tom vědět, že je v bezpečí a nemůže se mu nic stát. Občas každý z nás se rád nechá pošimrat tajemnem. Povídky, které vám dnes chci představit, tyto vlastnost mají, neboť jsou z pera mistra tohoto žánru.

audioknihaPředstavovat Edgara Allana Poea by bylo jako nosit dříví do lesa, ale přesto jen pár poznámek pro připomenutí. E. A. Poe se narodil v roce 1809 v Bostonu a zemřel o 40 let později v Baltimoru. Svůj život prožil bouřlivěji než většina lidí. Žil takřka nepřetržitě v bídě. Zabýval se mysticismem a přírodními vědami. Deprese mu způsobovalo užívání drog a alkoholu (což je sice také droga, ale kdovíproč se udává zvlášť). Znepřátelil si snad každého, kdo mu byl ochoten pomáhat v nejtěžších chvílích. Jeho díla jsou stále oblíbená pro svou originalitu, pochmurnost, napětí i specifický smysl pro humor. Číst jeho dílo lze stále a dokola a pokaždé v něm objevíme něco pro nás nového a předtím neobjeveného.

Minimálně z výše uvedených důvodů se nakladatelství Tympanum rozhodlo vydat soubor povídek E. A. Poea jako audioknihu. Vznikl tak komplet tří audioknih a mezi nimi i Pád do Maelströmu a jiné povídky, kterou bych vám dnes rád představil.

Pád do Maelströmu a jiné povídky obsahuje povídky: Pád do Maelströmu, Berenice, Sud vína amontilladského, Metoda doktora Téra a profesora Péra.

Čtení těchto povídek se ujali Josef Somr, Miroslav Táborský a Vladimír Čech. Josef Somr (1934) patří k matadorům našeho divadla, filmu a rozhlasu. Miroslav Táborský (1959) vystudoval fyziku na pedagogické fakultě a poté absolvoval DAMU. Působí v Divadle v Dlouhé, často filmuje i v zahraničí, je držitelem španělské Goyovy ceny v kategorii Objev roku. Vladimír Čech vystudoval DAMU. Krom herectví se věnuje i moderování, dabingu a práci v rozhlase.

Audiokniha obsahuje nezkrácené verze povídek na 2 CD. Přibližná délka nahrávky je 150 minut. Nejde tedy o dramatizaci pro rozhlas, ale o skutečnou audioknihu, která umožňuje čtenáři, či spíše posluchači slyšet kompletní povídku. Tuto verzi jistě ocení především slabozrací či nevidomí. Jistě může velmi dobře posloužit i lidem, kteří neradi čtou, ale i lidem na cestách. Rozhodně si ale nedovedu představit, že by si toto CD pustili řidiči nebo někdo, kdo k práci/studiu potřebuje soustředění. Pokud to uděláte, jako jednou já, přijdete o zážitek, který skýtá tvorba E. A. Poea, tajemna, vtipu, ironie, hororu.

Všechny povídky audioknihy jsou zcela perfektně zpracované. Hlasy známých herců dotvářejí autorem geniálně promyšlený a precizně propracovaný efekt většinou strachu, hrůzy, ironického humoru a překvapení z pointy příběhu. Na mne osobně nejvíce zapůsobila povídka Metoda doktora Téra a profesora Péra, po jejímž poslechu jsem se cítil jak v děsivém snu, ve kterém nic není tak, jak se na první pohled jeví. Poslech (stejně jako i četba) povídky Sud vína amontilladského ve mne vyvolal směsici pocitů. Nejméně na mne zapůsobila první povídka, důvod byl jasný, poslouchal jsem ji při jiné činnosti a plně se na ni nemohl soustředit, ale o tom jsem se už myslím zmínil dříve.

Jistě vás nepřekvapí, že na základě výše uvedeného vám toto dílo vřele doporučuji k poslechu, protože za poslech stojí. A nejen za poslech, ale také následně za přečtení.

Audioknihu Pád do Maelströmu a jiné povídky vydalo vydavatelství Tympanum