Recenze: Knihy pro dospělé

Jiný rok, jiný Měsíc

1 1 1 1 1 (3 hlasů)
detail

Určitě jste přemýšleli o tom, jak reálný je svět, ve kterém žijeme. Zdánlivě jednoduchá otázka, ale odpovědi mohou být různé a každá z nich je logická a nevyvratitelná. Můžeme se tedy domnívat, že svět je dokonale reálný, i to, že je naprosto nereálný. Zkušený autor sci-fi žánru může takové úvahy ještě zkomplikovat a zavést čtenáře do netušených míst fantazie. Haruki Murakami zkušeným autorem bezesporu je a první dva díly trilogie 1Q84, které se nedávno objevily v české verzi, to dokazují mimo jakoukoliv pochybnost.

Píše se rok 1984, mladá žena Aomame jede taxíkem, aby splnila svůj zadaný úkol – zabít muže, který si to zaslouží. V tomto okamžiku ještě netuší, že pro ni rok 1984 navždy končí, a začíná něco, co se dá pracovně nazvat 1Q84. V přibližně ve stejné době Tengo Kawana – matematik a začínající spisovatel – přepisuje knihu sedmnáctileté dívky Kukly ze vzduchu. Ta sice dokázala vymyslet originální a poutavý děj, ale literární zpracování nezvládla. I on, aniž by si to uvědomoval, se ocitá v záhadném roce 1Q84. Tenga a Aomame nespojuje pouze existence v roce 1Q84, ale jeden společný okamžik prožitý v dětství, jenž v obou zanechal hlubokou a nesmazatelnou stopu. Nastávající události mezi nimi vytvářejí další pojítka, aniž by to kdokoliv z nich tušil, aniž by se spolu setkali. Významnou roli v tom hraje právě kniha Kukly ze vzduchu, Tengo ale netuší, jakou přesně. Marně doufá, že by trochu světla do šera záhady mohla vnést autorka, která si říká Fukaeri. Způsob, jakým se vyjadřuje – strohý a nejednoznačný – některá fakta spíše zakrývá, než vysvětluje. Přesto Tengo pomalu začíná chápat, že Kukly ze vzduchu není pouhou fikcí a Little People, popsaní v textu, skutečně existují a představují blíže nespecifikovanou hrozbu.

knihaHaruki Murakami mistrně spojil sci-fi příběh s velkolepým románem těžícím z mnoha zdrojů. Objevují se zde typické autorovy motivy, jako je například hudba, tentokrát klasická. Románem se táhne téma Janáčkovy Sinfonietty. Murakami čtenáři představuje nejen jejího autora, ale i útržky české historie. S osudy některých postav jsou spojeny i fragmenty japonských dějin, období po roce 1945 a zvláště éra studentských nepokojů v Japonsku sedmdesátých let, které se objevují i v jiných Murakamiho knihách. Drobné odchylky mezi historií, kterou znají Aomame a Tengo, a tou, s jakou se střetávají ve světě 1Q84, je pro ně hlavním varováním, že něco není v pořádku. A také existence dvou Měsíců na obloze. Ostatní lidé si jich nevšímají, nebo jsou na ně zvyklí?

Partnerské vztahy jsou dalším z témat, k nimž se Murakami ve svých knihách neustále vrací. Nejsou tak bezvýchodné jako u některých jiných současných japonských autorů, přesto však vyjadřují osamělost a  neschopnost navazování pevných a perspektivních partnerství. Aomame i Tengo nejsou lidé, kteří by zakládali obvyklé rodiny. Žádná z postav, kterými autor svůj román zaplňuje, taková není. Murakami čtenáře nezahrnuje perverzemi, ale šťastná a funkční rodina pro něj neexistuje. Syndrom týrané ženy, objevující se v textu, k těmto tématům samozřejmě také patří.

Obdiv ke klasické západní literatuře (ve vztahu k Murakamimu je i ruská literatura západní), se v 1Q84 odráží  v mnoha odkazech různých úrovní. Když pomineme srovnání a připomínky principů budování románových zápletek, je to hlavně Orwellův 1984, který hraje v Murakamiho 1Q84 určitou roli. Některé texty do svého románu přímo vkládá. Nejprve masivní úryvek z Příběhu rodu Taira a poté kratší z Čechovova Ostrova Sachalin. Zajímavá je zmínka o povídce Město koček, jejíž autorství Murakami připisuje jakémusi německému spisovateli. Atmosféra, kterou Murakami v této povídce vytvořil, nutkavě připomíná kouzlo města úžasného animovaného filmu japonského režiséra Hayao Miyazakiho Cesta do fantazie, zvláště scéna, ve které se při setmění kočky vracejí do města, rozsvěcejí, vytahují rolety krámků, město se v noci probouzí z denního spánku. Román vykazuje ještě jednu podobnost – s Lupiči těl. Ať už byl autor inspirován knižní předlohou Jacka Finneyho nebo některým z jeho filmových zpracování, pracuje Murakami s inspirací originálně a není to pouhé rozvinutí cizí myšlenky.

Dva díly románu tvoří objemný, více než sedmisetstránkový svazek, na první pohled odstrašující. Murakamiho čtenáři však mají zkušenost, že zdolat takový svazek není žádný problém. Čtenářova zvědavost je postupně napínána, je zaplétán do mysterióznějšího příběhu a není dán předem směr, kterým se autorovo vyprávění bude dále ubírat. Jsou místa, na kterých děj extrémně zpomaluje, Murakami se zaplétá do složitých filozofických úvah a jeho postavy se zmítají v pochybách o svém životě a rolích, jež v nich sami hrají. To text trochu uměle prodlužuje, stejně jako dialogy, ve kterých jedna postava opakuje repliky postavy druhé. Není to ale prodlužování samoúčelné, dodává knize atmosféru a mění dynamiku děje, připravuje čtenáře na důležité okamžiky, jež mají nastat.

První dva díly rozehrávají děj a budují zvláštní svět, jehož zákonitosti zatím čtenáři unikají. Před třetím dílem stojíme na pokraji mnoha cestiček, rozbíhajících se do nekonečného množství různých směrů. Málokterý autor dokáže otevřít tak široký horizont pro pokračování svého příběhu. Nemá smysl spekulovat o tom „jak to bude dál“, nejlepší je těšit se na poslední, závěrečné pokračování. Překladateli Tomáši Jurkoviči přeji, aby mu šla práce od ruky a aby byl výsledek zase tak skvělý, jaký odvádí už dlouhou dobu při překladu jiných děl Haruki Murakamiho.

Knihu 1Q84 vydalo nakladatelství Odeon

Aktuality

  • Prosincová Pevnost ve znamení Star Wars

    Opět nastal ten správný čas a na pultech trafik se objevil další díl fantasy a sci-fi časopisu Pevnost. Venku už se značně ochladilo, proto si ho vezměte k hořícímu krbu a při jeho čtení se trošku zahřejte. I když některá jeho témata jsou lehce mrazivá. Na co se můžete těšit?

    Číst dál...  
  • Zvláštní literární večer Michela Fabera

    Nakladatelství KNIHA ZLIN ve spolupráci s literární agenturou ULITA připravilo u příležitosti návštěvy Michela Fabera v Praze literární večer spojený se křtem jeho nejnovějšího díla –  Knihy zvláštních nových věcí. Předpokládám, že autora není potřeba příliš představovat, asi stačí zmínit, že mu v roce 2014 vyšel v České republice monumentální román Kvítek karmínový a bílý, zachycující viktoriánskou Anglii v příběhu chytré londýnské prostitutky Sugar. 

    Číst dál...  

Doporučujeme

icon 10x10px eKNIHOVNA.cz – knihy, noviny, časopisy 24 hodin denně.
icon 10x10px KURZY ANGLIČTINY Navštivte ukázkovou hodinu zdarma!

Nové komentáře

Doporučujeme

icon 10x10px Atraktivní práce pro všechny, kteří si věří.
icon 10x10px SMS zdarma do všech sítí.

Soutěž

  • Soutěž o knihu Dospělost je mýtus

    Ode dneška soutěžíme o knihu Dospělost je mýtus z nakladatelství CooBoo. Pokud správně zodpovíte tři jednoduché soutěžní otázky a usměje-li se na vás štěstí při závěrečném losování, kniha bude vaše.

    Číst dál...

Z čtenářského deníku

  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  
  • Biblický příběh, který se odehrává na americkém venkově

    John Steinbeck se narodil roku 1902 v Kalifornii. Vystřídal mnoho různých profesí a získané zkušenosti potom uplatňoval ve svých knihách. Patřil k autorům takzvané ztracené generace zažil první světovou válku a ve svých dílech popisuje bídu, které byl svědkem. Vyzdvihuje krásu kalifornské krajiny a sílu lidského ducha, naopak silně kritizuje násilí, zákeřnost a vypočítavost. Získal Pulitzerovu cenu i Nobelovu cenu za literaturu. Mezi jeho nejznámější knihy patří Hrozny hněvu, O myších a lidech, Pláň Tortilla a právě Na východ od ráje

    Číst dál...  

Přihlášení