Eragon v audioverzi je elegantní, tichý a fascinující

Není vůbec těžké vydržet téměř 19 hodin s hlasem Martina Stránského. A není to těžké, ani když se jedná o Eragon. Knihu, od které jsem po pár stránkách utekla. Jsem tomu nakonec možná ráda, o to víc jsem si nyní vychutnala její audioverzi.

Najdete tu 32 sedmi a osmiminutových částí na jednom cédéčku, 31 částí na druhém cédéčku. Mnoho hodin příjemného houpání se na příjemném hlasu charizmatického Martina Stránského vás odnese do tajemného světa, kdy se chudý farmářský chlapec Eragon stane Dračím jezdcem.  Magie, prostoupení myšlenek jednotlivých postav a celá logika příběhu vás poté vtáhne do podivného stavu hluboké relaxace.

Už filmové zpracování Eragona bylo výtečné a byl to jeden z mála filmů, na který jsem se ráda s dětmi podívala vícekrát. Krásná Safira mě fascinovala. A nejinak tomu je i tady. Její hlas, ač je ženský, uměl Martin Stránský zjemnit do tajemné moudrosti přesně tak, jak jsem to jako čtenářka i divačka ze Safiry vždy cítila. Onen klid bez zbytečných zvuků a ruchů (není tu vůbec žádná hudba v příběhu) je tím, co mě upoutalo a co se kupodivu může stát obrovskou devízou této audioknihy.

Z obsahu ani nelze prozradit vůbec nic, jen jsem chvíli uvažovala nad tím, jestli čtenář, který knihu již četl, bude stejně uchvácen jako já. Mnoho jsem o příběhu nevěděla, děj ve filmu byl jen zkratkovitý a některé příběhy tam nebyly. Stále jsem tedy byla udržována v napětí, co bude. A přiznám se, nebyla jsem nikdy zklamána.

Eragon patří určitě mezi jedny z nejlépe a nejelegantněji zpracovaných audioknih.

Christopher Paolini (Kalifornie, USA, 1983) napsal první díl tetralogie Odkaz Dračích jezdců už ve svých 15 letech.  I jeho Eragonovi je na začátku příběhu 15 let. Trvalo celkem rok, než dal Eragona dohromady, a další rok, než byl vydán. Kniha a posléze celá tetralogie nadchla miliony čtenářů po celém světě.

-    Při psaní svých knih rád poslouchal vážnou hudbu (Wagnera a Beethovena).

-    Miloval fantasy už jako malý kluk, knihy s touto tematikou si půjčoval v knihovně.

-    Čarodějnice Angela je inspirována jeho vlastní sestrou, ostatní postavy si vymyslel.

-    Nejprve kniha vyšla v rodinném nakladatelství jeho rodičů.

Martin Stránský (Jihlava, 1970) je herec známý z televizních seriálů a v poslední době se nedá „přeslechnout“ coby dabér, který namluvil desítky rolí. Jeho hlas se vryl do paměti především díky seriálu Dr. House – za dabování svérázného doktora dostal v roce 2011 dvě Ceny Františka Filipovského, jednu od odborné poroty a druhou od diváků. Jako herec je vidět například ve filmu Habermannův mlýn, Peklo s princeznou, v seriálech Kriminálka Anděl nebo Expozitura, a zahrál si také miniroli v seriálu Ulice.

Audioknihu Eragon vydalo nakladatelství Fragment