Několik vražd, podivínský anatom a žena mořem protřelá

Několik vražd, podivínský anatom a žena mořem protřelá? Ano, to vše spojuje novinku nakladatelství Jota – knihu Nástroje temnoty od mladé britské autorky Imogen Robertsonové. Podtitul knihy napovídá, že Nejmocnější rody skrývají ta nejděsivější tajemství – má pravdu?

knihaUrčitě tady nebudeme zjišťovat tajnosti mocných šlechtických rodů v průřezu staletí. Název má především upoutat čtenáře a vzbudit v něm dojem, že bere do rukou výjimečnou knihu. – A musím přiznat, že čtenář skutečně vezme s Nástroji temnoty do rukou výjimečný literární kousek. Autorka se nejprve zúčastnila literární soutěže – „Prvních tisíc slov románu“, kterou pořádá deník Daily Telegraph. To bylo v roce 2007. A jak jinak, Imogen Robertsonová soutěž vyhrála. To ji inspirovalo natolik, že se román rozhodla dopsat, a musím uznat, že se rozhodla více než správně.

Autorka navazuje se svým románem na tradici Mary Shelleyové a ostatních „temných autorů“, kteří se věnovali psaní o temnotě, upírech, vlkodlacích, tajemných oživlých monstrech a spol. Možná si řeknete, že se při knize málo bojíte. Ale ruku na srdce! Četli jste Frankensteina? A báli jste se? Myšlenka autorky je skvělá, literární dílo také, ale skutečný nádech děsu a tajemna mu dodaly až televizní a divadelní inscenace a zfilmování. A pokud budeme tedy knihu hodnotit v tomto duchu, Imogen Robertsonová se ke klasickým autorům přiblížila více než skvěle.

Hlavními hrdiny knihy jsou Harriet Westermanová, manželka komodora Westermana, se kterým se značnou část života protloukala oceánem, a proto ji jen tak něco nerozhází, a lékař a anatom Gabriel Crowther, který se nedávno nastěhoval do Harrietina sousedství. Harriet nyní žije na svém panství se dvěma malými dětmi a poklidný život komodorovy manželky ji začíná nudit. Nic na tom nezmění ani mladší sestra Rachel, slečna Trenchová, která je tajně zamilovaná do hraběte Hugha Thornleigha ze sousedního panství – Thornleigh Hall.

Poklidný život Harriet se změní ve chvíli, kdy najde na svém panství mrtvého muže. Požádá o pomoc Gabriela Crowthera a postupně začnou rozplétat nitky vedoucí k dávnému tajemství, které střeží pevné zdi Thornleigh Hallu. Rachel je pevně přesvědčená, že Hugh je nevinný a že by se nikdy nedopustil vraždy, přesto všechny důkazy ukazují jeho směrem. Co hůř – mrtvol začíná přibývat!

Nezávisle na prvním příběhu, jak se zdá, plyne poklidný život Alexandra Adamse a jeho dvou dětí – Susan a Johnatana. Adams je majitel malého krámku s hudebninami a s notami uprostřed Londýna. Jednoho dne se život obou dětí obrátí naruby – do krámu vtrhne muž se žlutou tváří a jejich otce brutálně zavraždí přímo před jejich očima. Události dostávají rychlý spád, když jejich poručník objeví dokumenty o jejich skutečném původu. V tu chvíli čtenář, který už ovšem delší dobu tuší, zjišťuje pravdu – život dětí úzce souvisí s tajemným thornleighským sídlem.

Čtenář je dokonale vtažen do děje a ani na okamžik nezapochybuje, že by postavy nežily v období 18. století. Autorka skvěle zachycuje dobové reálie, rebelské nepokoje v Londýně i lékařské znalosti, které v té době nebyly ještě zcela dokonalé a anatomie se setkávala spíše s odporem a strachem lidí, než s pochopením a obdivem k lékařskému řemeslu.

Spolu s Harriet a s Crowtherem čtenář odhaluje krok po kroku jednotlivé dílky tajemství a skládá je do sebe, aby na konci knihy zjistil, kdo je skutečným pachatelem. Pro někoho bude jeho odhalení překvapením, pro zvídavého čtenáře milujícího detektivní příběhy to zřejmě bude jasné již od poloviny knihy. To však neubírá na kvalitě a způsobu, jakým je kniha napsaná.

Jota uvádí, že kniha je začátkem detektivní série mysteriózních románů z období georgiánské Anglie. Láká tedy čtenáře k tomu, aby se těšili na další díly. Pokud se i pokračování bude odehrávat v podobném duchu a kvalitě, můžeme se těšit na sérii velice kvalitních detektivních příběhů. Další vyjde již na jaře roku 2013 pod názvem Anatomie vraždy.

Knihu Nástroje temnoty vydalo nakladatelství Jota