Staronový případ Hercula Poirota

Kniha, kterou představím, není žádná knižní novinka. Detektivní příběh z pera královny detektivek Agathy Christie spatřil světlo světa již v roce 1948 a tehdy byl jistě svým čtenářům nesmírně blízký především popisem poválečného období v Anglii, které nebylo nijak jednoduché. Jídla bylo málo, stále ještě byly běžné potravinové lístky a i ti, kteří měli dříve dostatek, se snadno mohli ocitnout na finančním dně. A nebylo tomu jinak ani v rodině Cloadových, o které je tato kniha.

knihaČesky mohli čtenáři poprvé tento příběh číst v roce 1989 pod názvem Čas přílivu. Knižní klub, který postupně přináší svým čtenářům celé dílo této významné autorky detektivních příběhů a divadelních her, nyní přináší zcela nový překlad. Knihu vydal Knižní klub těsně před Vánoci roku 2012 pod názvem Na vrcholu vlny.

Se svým oblíbeným hrdinou Herculem Poirotem se čtenáři setkají jen tak mimoděk na počátku celého příběhu. Následuje pak vlastní příběh, vložený do „Knihy první“, kde čtenář poznává rodinu Cloadových se všemi jejich nešvary a problémy. Lékaře závislého na morfiu a jeho ženu, kteří jsou zcela na mizině, právníka s manželkou, kteří na tom nejsou o nic lépe, farmáře Rowleyho Cloada, a konečně i paní Marchmontovou s dcerou Lynn, která žije v nákladném domě a nezvládá finančně táhnout jeho provoz.

Ti všichni jsou totiž schopni žít svůj život za předpokladu, že jim finančně pomáhá jejich příbuzný, Gordon Cloade. Ten však nečekaně zahyne ve svém domě při náletu a jediný, kdo tento bombový útok přežije, je manželka Rosaleen, která vše zdědí. Rosaleen je chápavá a citlivá bytost, která by ráda Gordonovým příbuzným vyšla vstříc a finančně jim pomohla. To se však nelíbí jejímu bratrovi, Davidu Hunterovi, který sestru drží zkrátka. Děj se začne nečekaně rozbíhat ve chvíli, kdy se na scéně objeví muž, který má důkaz, že Rosaleenin první muž je naživu. To by ovšem situaci rodiny zcela změnilo – dědicem by nebyla Rosaleen, ale zbytek rodiny.

V tu chvíli přichází na scénu Hercule Poirot vyzván k tomu Rowlem Cloadem a začíná „Kniha druhá“, ve které Poirot odhalí vraha.

Kniha je jednou z mnoha, ve kterých Agatha Christie bravurně mate čtenáře a ukazuje na mnohé důkazy, které vlastně důkazy vůbec nejsou. Kdo rád hádá vraha, přijde si na své. Autorka své řemeslo zvládá dokonale, a tak čtenář získává množství vodítek, díky kterým může spolu s Poirotem vraha hledat tak dlouho, dokud ho nenajde. A pokud by se zvídavému čtenáři vraha přece jen vypátrat nepodařilo, je zde samozřejmě geniální Poirot, který již od poloviny knihy tuší, ba - co tuší - on ví, kdo je vrah. Nechá si to však až na poslední stránky knihy a poskytne čtenáři dostatečný prostor, aby vraha odhalil sám.

Knihu Na vrcholu vlny vydalo nakladatelství Knižní klub