Braňme náš chrám...!

detail

James Graham Ballard patří mezi nejznámější světové autory sci-fi. Jeho tvorba měla na žánr fantastiky velký vliv a tuto oblast literatury do značné míry pomáhala formovat. Ballardovo jméno je spojováno zejména s kyberpunkem a dystopickými náměty. Jeho poslední román Královstvé tvé (Kingdom Come) je poněkud jinou vizí, ne však méně znepokojující.

Richard Pearson přijíždí do městečka Brooklands poblíž Londýna na pohřeb svého otce, se kterým se nestýkal a ani ho vlastně pořádně neznal. Otec zemřel za nejasných okolností při střelbě v nákupním středisku Metro centrum, v jednom z takových, které začaly zaplavovat londýnskou periférii. Vše se zdá být jasné, je známá i totožnost střelce. Duncan Christie je v městečku člověk všeobecně známý jako poněkud vyšinutý odpůrce obchodního centra a Richard nepochybuje, že jeho otce má na svědomí právě on. Pro obyvatele Londýna, kterým Richard je, se život na předměstí zdá být trochu zvláštním - Metro centrum je nejen nákupním střediskem. Pro někoho může být symbolem veškerého zla, pro jiné to je místo natolik zbožňované, že má pro něj význam chrámu. Další skutečnost, které si Richard s překvapením všímá, je vyhrocený rasizmus a xenofobie projevující se u místních obyvatel. Postupně se začínají rýsovat další okolnosti smrti Richardova otce a on se chce o tomto podivném incidentu dozvědět více.

knihaJ.G.Ballard si pro svůj román vybral ožehavá témata naší doby a pokusil se je spojit filozofickým rámcem tak, aby pokřivené hodnoty společnosti do sebe zapadaly a vyrůstaly z konzumu, nudy a nedostatku perspektivy. Do éry obřích nákupních center jsme v naší postkomunistické zemi spadli náhle, nevyvíjely se krok za krokem, neprocházely cestou zkoušek a omylů. Zahraniční společnosti je u nás začaly stavět podle projektů mnohokrát vyzkoušených. To je možná důvod, proč jsou nám některé Ballardovy myšlenky cizí a těžko představitelné. Naproti tomu spojení rasizmu a sportovního fandění je fenomén, se kterým se setkáváme neustále. Nejmarkantnější je u příznivců fotbalu, autor však neváhá tento projev ve svém románu přisoudit i fanouškům atletiky.

Nepokoje se brzy začaly propíjet do otupělosti, ale tlupy odhodlanějších hokejových fanoušků se spojily s fanoušky atletiky a společně se pochodem vydaly do průmyslové zóny v chátrající východní části Brooklands, noční to divočině, jíž vládly bezpečnostní kamery a hlídkující ostraha. Zuřiví bojoví psi se vrhali proti pletivu a ke zběsilosti je doháněli pochodující, kteří mávali vlajkami a přes plot házeli ukořistěné karbanátky.
Vyčkávaje příjezdu policie jsem přihlížel, jak tahle stěží ukázněná soukromá armáda pochoduje k cikánské ubytovně nedaleko autobusového depa.
(Ballard, J.G.: Království tvé. Překlad Ladislav Nagy. Praha: Plus 2012, str.145)

V Ballardově románu vede konzum, rasizmus a násilí střetávající se v jednom bodě Metro centra ke vzniku malého fašistického státu, který sice s ohledem na jeho velikost není nebezpečný, ale představuje jakýsi model, jenž by mohl fungovat na jiných předměstích obklopujících Londýn. Atmosféra anglické periférie, takzvaní „maršálové“, potulující se po skupinkách oblečení v neformálním stejnokroji svatojiřských košilí, vzdáleně evokuje náladu Mechanického pomeranče, ve kterém se tlupy mladých lidí baví „hypernásilím“.  Hlavní hrdina se na dění aktivně podílí, násilí je mu sice cizí a odpuzuje ho, ale pomáhá upevňovat pozici obchodního střediska. Není úplně jasné, jaký je Richardův skutečný vztah k tomu, co se v Brooklands děje, nejspíš se jedná částečně o zvědavost, touhu „být při tom“ či profesní posedlost. Podobně mlhavá je účast jeho otce, u kterého sice Richard najde svatojiřské košile, ale nepřipouští si ani na okamžik myšlenku, že by mohl sympatizovat s extrémistickými skupinami.

James Graham Ballard se ve svém pozdním díle snaží o spekulace, kam až by mohly vést snahy o umělé udržování konzumu pomocí reklamy. Obchodním centrům jde o tržby a zisky a jediná cesta, jak je trvale udržet, je přesvědčit zákazníka, aby kupoval zboží i v situaci, kdy je vůbec nepotřebuje. V současném světě je to bohužel jeden z principů ekonomiky a současná krize ukazuje, jak důležitý. I když některé aspekty autor dovádí ad absurdum, celkově román absurdním dojmem nepůsobí.

Knihu Království tvé vydalo nakladatelství Plus