Letopisy královské komory v novém kabátě

detail

Nová kniha Vlastimila Vondrušky Osmanský tábor vzhledově zcela nezapadá do řady výtisků s názvem Letopisy královské komory. Přesto do této řady kniha patří. S oblíbenou řadou detektivních příběhů z renesance ji spojuje nejen hlavní hrdina - písař královské komory Jiří Adam z Dobronína, ale především autorův styl, který čtenáře okamžitě vtáhne do děje a přiměje ho odložit knihu až když spolu s Jiřím Adamem a jeho pomocníkem Petrem odhalí vraha.

knihaV novém svazku spadajícím do řady "letopisů" nakladatelství Moba vsadilo nejen na jeden delší příběh - v předchozích svazcích byly vždy příběhy dva, popř. tři. Především však Moba zvolila nový design knihy, zcela odlišných od předchozích dílů. Podtitul Letopisy královské komory jsou umístěny na knize drobným písmem v horní části knihy. Čtenářovu pozornost tudíž zcela upoutá především název - Osmanský tábor a motiv klíče. Celkový design knihy je velmi povedený a řekla bych, že i mnohem poutavější, než předchozí díly "letopisů". Čtenář, který předchozí knihy nezná, si jej ani nemusí spojit dohromady a sáhne po knize, jako po samostatném historickém románu s detektivní zápletkou, což byl zřejmě i účel nakladatelství. Výhodou je to, že knihu mohou zakoupit i čtenáři, kteří si zatím žádný z předchozích dílů "letopisů" nezakoupily a nyní zjistí, že se může jednat o stejně napínavé a lákavé příběhy - podobné, jako nabízí Osmanský tábor. Po přečtení už je čtenář jen krůček od toho, přečíst i předchozí díly a ucelit si příběhy Jiřího Adama z Dobronína v jeden.

Nevýhodu vidím v tom, že jelikož autor psal příběh Jiřího Adama z Dobronína - tedy postavy, kterou už ve svých předchozích příbězích popisoval, je čtenář, který předchozí díly nečetl takřečeno "hozen do vody". Není žádné vysvětlení, jak se Jiří Adam stal písařem, jeho pomocníka bakaláře Petra poznává čtenář až v průběhu příběhu a Petrova Rozárka, coby bývalá nevěstka je zmíněna jen velmi okrajově. Není to nic, co by knize ubíralo na kvalitě! Autor zručně provádí čtenáře příběhem a rychle ho vtáhne do děje, takže čtenář toužící po odhalení vraha, ani nepostřehne, že hlavní postavy vlastně tak úplně nezná. Díky, tomu, že se zde autor nevěnuje příliš zasvěcováním čtenáře do života a prostředí hlavních postav, může se plně věnovat zápletce a dobře napsaným dialogům, stejně jako popisu Budína pod vládou osmanského bejlerbeje.

A o čem vlastně příběh je? O dávném tajemství jednoho šlechtického rodu spojeném se smrtí českého krále Ludvíka Jagellonského. Jiří Adam je pověřen královnou Annou, aby se zúčastnil české výpravy do Budína a pokusil se vypátrat, kam se poděl český šlechtic Vratislav z Perštejna. Pátrání, které se zdá zpočátku neřešitelné, se pomalu začne rozmotávat jako klubko vlny. Pomůže mu v tom kromě pomocníka Petra i přítel z mládí, kterého nepotká úplnou náhodou. Astrolog Fajsal pracuje pro sultána Sulejmana a má za úkol potlačit vzbouření budínského bejlerbeje. Ač to tak z počátku vůbec nevypadá, jeho úkol souvisí se zajatcem, kterého bejlerbej ukrývá a který je zřejmě oním šlechticem, kterého Jiří Adam hledá. Jak celý příběh dopadne, neprozradím. Doporučím však zvědavým čtenářům, aby novou knihu Vlastimila Vondrušky určitě přečetli. Jde totiž opravdu o hodně. O životy mnoha členů šlechtické výpravy, o čest a ve hře je mimo jiné i svatoštěpánská koruna!

Knihu Osmanský tábor vydalo nakladatelství Moba