Vánoce s příchutí zločinu

mec

Ne každý před Vánoci shání dárky, připravuje překvapení pro své blízké, plánuje slavnostní jídelníček. Prostě se snaží, aby slavnostní dny byly pohodové. Někteří se místo toho honí za lotry, protože je to jejich práce a protože to dělají radši, než přípravu nějakých oslav.

knihaPřesně taková je Eva Dallasová. Vyhlášený detektiv New Yorské policie. Tato neohrožená žena jde z případu do případu, nezná oddych a nakládá na sebe víc, než mnozí muži. Žije v krásném domě se svým charismatickým mužem Roarkem. Naštěstí on miluje organizování čehokoliv, i oslav, a tak Vánoce u nich propuknou jako u jiných rodin.

Je pravdou, že na začátku příběhu Eva se svou parťačkou úspěšně vyřeší případ a rozhodne se, že se poohlédne po nějakých dárcích pro své blízké. Však je načase! Štědrý den je na dohled. Jenže v ten den se v její kanceláři objeví žena, kterou rozhodně nečekala. Žena, již chtěla vymazat ze vzpomínek a byla by radši, kdyby ji už nikdy nepotkala. Někdejší náhradní máma Trudy Lombardová, pěkná potvora, která pobírala plat opatrovnice, ale svěřené dívky (vždycky to byly dívky) psychicky trýznila. Tato zrůda nečekaně stála před Evou a tvářila se, že ji ráda vidí. Detektiv Dallasová překvapenou True nekompromisně vykázala z kanceláře. Rozhodilo ji to. Ztratila klid. Místo psaní závěrečné zprávy zamířila domů.

Vypočítavá máma Trudy se ale nenechala odradit, přijela do Nex Yorku pro peníze. Eva se dobře vdala, má dobré postavení, proč by nezaplatila za to, že se nikdo nedozví podrobnosti z dětství. Pikantní podrobnosti koupí každé noviny. Proto se ziskuchtivá paní Lombardová vypraví za manželem své někdejší svěřenkyně, ten ji jistě bude chtít ochránit. Zmýlila se. Roarke je pěkně tvrdý a nekompromisní miliardář. Ostatně, ke svým penězům se nedostal jenom legálně. Dneska je už na druhé straně a často pomáhá polici při vyšetřování, ale zastrašovat se pořád neodnaučil. Zaskočená Trudy odchází s nepořízenou a kuje nový plán. Jenže jí ho kdosi překazí a ona je další den mrtva v  hotelovém pokoji. Nešťastný syn, který s manželkou maminku doprovází do New Yorku, truchlí a neví si rady. Snacha vypadá neškodně, chce se vrátit domů. Eva Dallasová se ujímá pátrání, přestože je její pozice nezáviděníhodná. Jak má pátrat po vrahovi, když je vlastně ráda, že tu jezinku viděla naposledy!

Detektivní román Smrtící vzpomínky se odehrává v blízké budoucnosti (píše se rok 2056) a krásně se v něm proplétá předvánoční atmosféru velikého města a s napětím kolem zločinců. Prostě zabijáci, drogoví dealeři, zloději nehodlají odpočívat ani o adventu. Příběh patří do série detektivek, kterou píše Nora Roberts píšící pod pseudonymem J. D. Robb. Všechny knihy mají společné slovo Smrtící v názvu a hlavní hrdinku – neohroženou Evu Dallasovou. Je to chlap v sukních. Dokáže se vždy postarat sama o sebe a nikdy nikomu nezůstane nic dlužná. Na svá bedra si nakládá víc než leckterý muž. Uvnitř však je zranitelná a ukazuje se, že její tvrdá slupka právě skrývá ono zranitelné jádro.

Nejtěžší na přijetí postojů hlavní hrdinky je ztotožnění se s jejími tvrdými postoji. Emancipace z ní sála na hony daleko. Také je obtížné se do příběhu začíst. Často tápete v naznačovaných situacích, které se vlastně týkají předchozích svazků. Je jasné, že autorka předpokládá, že přečteme všechny případy odvážné kriminalistky – ne že si vybereme tu a tam některý. Obchodně velmi zdatné, pro jednotlivé epizody ne. Orientace je opravdu velmi obtížná.

Smrtící vzpomínky v konečném zúčtování patří k lepšímu průměru mezi detektivkami na našem trhu. Nicméně se nedomnívám, že jde o titul, ke kterému bych měla chuť se někdy vrátit.

Knihu Smrtící vzpomínky vydalo nakladatelství Metafora