Nosič dvojí tváře

Mao Ce-tung má na svědomí třicet miliónů lidských životů. Přibližně, přesné číslo není známo. Obludné číslo je o to hroznější, že nešlo o vojáky padlé během války, ale o obyčejné obyvatele Číny, kteří zahynuli během hladomoru, vyvolaného Maovým pokusem o vybudování komunistického státu, který optimisticky nazval Velký skok. Přestože patří mezi tři nejkrutější diktátory 20. století, je mnoha Číňany dodnes obdivovaný a vztah k němu není jednoznačně odmítavý. Čínský spisovatel Gao Xingjian je pamětníkem Velkého skoku i Kulturní revoluce a vzpomínky na tuto dobu zvolil jako jedno z témat své knihy Bible osamělého člověka. Ale román není o vládě Mao Ce-tunga, jak správně v doslovu podotýká překladatel Denis Molčanov.

kniha
Gao Xingjian byl za svůj první román Hora duše, který napsal v roce 1989, oceněn Nobelovou cenou (2000). Druhý román Bible osamělého člověka vznikl o devět let později, a zatímco Hora duše je pevně zakotvena v autorově rodné zemi, druhý je vzpomínkou emigranta, částečně situovanou do nového života. Z těsné blízkosti, z ostrova Hongkong, autor vzpomíná na léta strávené v Číně ve vyhrocené době Mao Ce-tungovy vlády. Vyprávění se odehrává opět v rozštěpené formě, pro tohoto autora typické. Jeho „er“ se pohybuje v minulosti - v Číně, jeho „du“ prožívá svobodný život, cestuje po celém světě a sklízí slávu úspěšného spisovatele a dramatika. Odtažitost pohledu daná formou mu umožňuje určitý stupeň nezaujatosti, potřebný pro to, aby se vyrovnal se svou minulostí. V této chvíli vyvstává otázka: je potřeba, aby se autor, pronásledovaný čínskými oficiálními kruhy, spisovatel, jehož díla jsou v rodné zemi zakázaná, vyrovnával se svou minulostí? V tomto aspektu je Xingjianův životní příběh podivuhodně blízký životním osudům některých českých spisovatelů, kteří přesvědčeně budovali socialistickou vlast a po nástupu normalizace se stali nepřáteli strany a někteří z nich se museli uchýlit do exilu. I když úplně přesná paralela těchto osudů neexistuje. Gao Xingjian neustále cítil, že přizpůsobování se vládnoucímu režimu je pouze způsob, jak zůstat naživu a v relativně slušných životních podmínkách. Znovu připomínám, mluvíme o době, kdy přibližně třicet miliónů Číňanů zemřelo hlady v důsledku nezdařených ekonomických změn, vynucených vůdcem Mao Ce-tungem. V Číně nešlo o to, jestli člověk skončí s podřadnou prací někde v kotelně či sběrných surovinách, hrálo se o život. Hrozila deportace do beznadějně zapadlého hnízda, kde čekala smrt hladem nebo zlynčování zfanatizovanou skupinou samozvaných Rudých gard.

I ta bezvýchodná vzpoura ho však unavila a on si uvědomil, že je pouhou loutkou v rukách politiky. Když tedy tuhle roli lokaje i oběti odmítl, neměl kam utéct, a tak mu nezbývalo než si nasadit masku, ztratit se v davu a přežít, jak jen mohl.

A tak se stal nosičem dvojí tváře, masku si povinně nasazoval pokaždé, když vycházel ze dveří, jako by si bral deštník do nepohody. Po návratu domů, když za sebou zavřel dveře a nikdo už na něj neviděl, ji opět snímal a mohl si vydechnout. Když se totiž maska nosí přilepená k obličeji příliš dlouho, roste a vyvíjí se spolu s pletí, obličejovým svalstvem i nervy a pak už se jen tak odložit nedá. Nemoc je to ostatně stále poměrně rozšířená.

(Xingjian, G.: Bible osamělého člověka. Praha: Academia 2012.)

Kdo je však Gao Xingjian oslovovaný zájmenem „ty“? Člověk, který přitahuje ženy, žijící neustále v jejich blízkosti. Své vzpomínky konfrontuje s vyprávěním určeným právě pro ně. Ony přijímají jeho příběh a čtenář jen poslouchá za dveřmi.

Román Bible osamělého člověka čtenáři nastrkuje před oči prvoplánový příběh mladého spisovatele zasazený do doby, kdy chaotická revoluce požírá sama sebe. Pod ním je vrstva mnohem subtilnější – předkládá otázky na chování se v situacích, kdy žádná z cest není jednoznačně správná, v situacích, kdy musíme své chování omlouvat sami před sebou. Autor ze sebe nedělá hrdinu bojujícího proti totalitě, nesnaží se ospravedlnit svůj život ve svobodném světě. Je to člověk, lidský v obou svých podobách, bývalém „on“ i současném „ty“.

Knihu Bible osamělého člověka vydalo nakladatelství Academia