Teplý Klaus

muz

Kniha Mráz přichází z Hradu je vůbec první, kterou jsem od Michala Viewegha četl. Tento plodný autor je asi nejprodávanější v této republice. S jeho jménem se díky zfilmovaným podobám jeho próz musel potkat snad každý. Má dar zaujmout širokou čtenářskou obec, byť je kritikou opovrhován a intelektuály není považovaný za spisovatele, ale spíš výrobce spotřebního zboží, potažmo konzumu.

kniha
Ale co v dnešní době konzumem není? Všichni potřebujeme peníze. Bez nich se vede každému zle. Ne bez práce, ale bez peněz nejsou koláče. Zaměstnání být může, ale mzda za ně třeba stačí tak tak na zaplacení nájmu.

Je patrné, že tato kniha vznikla především z intensivního pocitu hnusu. Jeho motiv vězí v aktuálním neradostném stavu české společnosti. Lidé jsou zoufalí a politická elita se jim vysmívá. Vlastně nám všem. Oni zpronevěřují miliardy a vy kvůli pětikoruně přijdete o majetek. Střechu nad hlavou. Skončíte na ulici. Ještě včera jste byli střední třída a dnes jste opovrhovaná šmíra. Premiér této vlády neváhá ani okamžik označit vás za lenocha. Lobbista zfetovaný kokainem jede po chodníku, popíjí šampaňské, vráží svým luxusním vozem za mnoho desítek miliónů do lidí a policie je pokutuje za to, že mu vlezli do cesty. Tak takové je obrazně podhoubí autorovy inspirace.

Mráz přichází z Hradu by se dal považovat do jisté míry i za pamflet. A vlastně ve vztahu k hlavě státu i jím je. Václav Klaus je bytost, jež bezesporu za opovržení stojí. V čem však Viewegh pochybil je, že skloubil grotesku s thrillerem a myslel to vážně. Tím své knize dle mého soudu výraznou měrou uškodil. Kdyby zachoval výhradně satirickou polohu učinil by mnohem lépe.

Jsem si jistý, že Michal Viewegh je skvělý řemeslník. I když mi tak trochu vrtá hlavou, proč je právě on tak úspěšný. Kniha ve vás nezanechá žádný hlubší dojem. Vše je prchavé. Opravdu ji můžete po přečtení vyhodit do odpadkového koše. Nutné je však ocenit autorovu angažovanost a i nepopiratelnou odvahu, což se týká především faktu jmen, která odpovídají reálným postavám.

Michal Viewegh před námi rozkrývá žumpu politické elity řízené organizovaným zločinem. Jsme hlupáci, že se jí nepostavíme. Držíme hubu a krok. Necháváme si poslušně srát na hlavu. Ne nadarmo se říká, že na Češích by se dalo dřevo štípat.

Michal Viewegh ve své zatím poslední knize nemoralizuje. Prostě vypráví příběh, jenž má hned několik rovin se svými ústředními protagonisty, jednotlivé kapitoly jsou krátké a styl psaní upřednostňuje srozumitelnou jednoduchost, což umocňuje snadnou čtivost.

Že se z knihy Mráz přichází z Hradu stane bestseller, o tom nemůže být sebemenších pochyb. Nasvědčuje tomu i fakt, když slyšíte lidi na ulici, jak si mezi sebou povídají, že si tu knihu musí určitě koupit. Čehož jsem byl opravdu svědkem.

„Tak takhle na tom je, pochopil Radek John. Ještě nedávno točil o gaunerech investigativní pořady – a dneska se stará o kvalitu jejich stolice.

Vít Bárta mu klidně pošle na ministerstvo svý hovna.“

(Viewegh, M. MRÁZ PŘICHÁZÍ Z HRADU. Druhé město: Brno, 2012, s. 211)