Hlas wagachuna

1 1 1 1 1 (6 hlasů)
strom

Málokdy se mi stane, abych měla potřebu mazlit se před spánkem s knihou. Nač taky v domě plném lásky a koček. Kniha Moudrost stromů: Historie, lidová tradice, symbolika, léčení, vydaná Knižním klubem v překladu v roce 2012, je v dobrém slova smyslu lékem pro duši (v anglickém jazyce vydáno v roce 2005). Autorem je Fred Hageneder, přeložila Wanda Dobrovská. Pro nás snílky je to totiž dobré uzemňující čtení. A navíc „stromy a člověk patří k sobě odjakživa“. Čím může tato kniha posloužit lidem pragmatickým?

knihaSkutečnost, že příprava recenze této knihy vyžádala více papíru, poznámek a více dnů na čtení, neznamená, že jde o zdlouhavé čtení. Naopak. Kniha je tak zajímavá, není možné se s ní rozloučit. Fotografie stromů jsou pečlivě vybrané, text je přehledně uspořádaný. Lze říci, že právě tento překlad a právě tato sazba vzbuzují vášeň, lásku a všechny ty nepatrné pocity štěstí knihomola a člověka pražícího po hledání kořenů světa. Co nám autor nabízí? Stručný historický přehled (národy a zvyklosti), několik desítek kapitol o stromech a také například botanický slovník.

Stromy mne provází od dětství. V koruně každého stromu prý sídlí duch věčnosti. Každý strom může být naším šamanem. Může nám pomáhat hledat náš střed. Neměla jsem v tom jasno, až když se mi stalo něco zvláštního. Nedávali jsme naší turecké višni příliš velké naděje, minulou zimu jsem se s ní loučila. Ale pak jsem si mimoděk koupila akrylové barvy a plátno (asi po patnácti letech mlčení múz). Strom jsem si nakreslila svěže zelený a začala mu rosit větvičky, na které jsem dosáhla... Výsledek? Téměř mrtvý strom v létě dodal pořádný sáček višní.

Autor napsal mimořádně zajímavý text. Prolínají se zde praktické informace, antická mytologie, ayurvéda, čínská medicína a fotografie ze současnosti. Už teď si jsem jistá, že se k této knize budu velmi ráda vracet. Voňavá akácie, dráždivý pomeranč, líska jako strom poznání, ženské stromy – hrušeň a vrba, dokonalá sakura, protivirový bez atd. Je to velmi citlivě napsaný text. Umím si představit, že taková kniha potěší každého obdarovaného. Tak abych nepřeháněla, každého, kdo chodí objímat stromy a cítí, že praktiky dřívějších léčitelů jsou velmi přirozené. Kniha nám také připomíná dávno zapomenuté pravdy a odkrývá podstatu křesťanských symbolů (trnová koruna, snítka míru atd.).

stromZajímavé je, že autor nešetří v komentářích církev, která různé keře a stromy ničila pro jejich „ďábelskou podstatu“. Někdo může tvrdit, že se tam slétávaly čarodějnice, realita bude spíše někde blízko nenávisti vůči všemu přírodnímu, ženskému a nespoutanému. Ten, kdo by přiznal moc druidů, šamanů, léčitelů, by ztratil moc nad davem. Takový zásah na solar zelenou větvičkou bolívá... A hlavně ty, co mají na jazyku nebe a v srdci pusto.

„Vyrůstáme také v rovnováze s časem. Dnes užíváme to, co jsme připravili včera, v předchozím ročním období, dokonce během uplynulého roku. Dnes činíme přípravy pro zítřek, pro další roční období i pro léta, která přijdou. Tím, co činíme v přítomnosti, vyrovnáváme minulost a budoucnost.“ (str. 189).

Někdy bych si přála čistě z vlastní pohodlnosti nemuset rozpoznávat změny ve dvou úrovních, času a místa. Bohužel ona změna je naší stálou průvodkyní, sestrou odvážných a macechou slabých.

Knihu Moudrost stromů vydalo nakladatelství Knižní klub