Temný přízrak, nebo nevinný mladý chlapec?

detail

Pulty knihkupectví, stránky novin i časopisů a dokonce i televizi zahltila v posledních pár týdnech mánie kolem skvělé knihy Vlastimila Vondrušky Přemyslovské epopeje s pořadovým číslem II. Tato kniha si jistě svůj ohlas zaslouží, stejně jako její autor. Její věhlas však poněkud zatlačil do pozadí román, který vydalo stejné nakladatelství – Moba, v přibližně stejné době. Přitom nový historický román Františka Niedla  Platnéř si zaslouží stejnou pozornost.

O knize Platnéř jsem se dozvěděla díky umně zhotovenému booktraileru uveřejněnému na facebookových stránkách nakladatelství Moba. Nakladatelství má pro knihu také velkou reklamu na svých stránkách, která se objeví hned, jak je čtenář otevře. Střídá se mimo jiné právě s Přemyslovskou epopejí. František Niedl psal svá první díla již před rokem 1989, kdy debutoval románem Skleněný vrch, a po dlouhé odmlce pokračoval ve psaní až po roce 2000. Nevěnuje se pouze románům ze středověku. Své příběhy umisťuje i do období druhé světové války. Z těchto románů bych ráda upozornila na knižní novinku Past, která je již na pultech knihkupectví. Knižní tvorbu Františka Niedla pak kromě románů s dobovou tematikou doplňují detektivní thrillery Pohled šelmy a Štvanice. Jeho romány se setkávají s velkým ohlasem, a nejinak tomu bude i u nového románu Platnéř.

Hlavním hrdinou je platnéřský učeň Lukáš, který žije a učí se v dílně svého strýce Zouly, platnéře nepříliš úspěšného a oblíbeného. Vzájemná neláska je cítit nejen ze strany Lukáše, který se snaží o klidné a nekonfliktní soužití, ale především ze strany strýce, jeho ženy a bratrance Kuby. Jedinou ochrannou ruku nad Lukášem drží jeho babička, která zároveň drží v šachu Zoulu. Kdyby Lukáše vyhodil, půjde ona s ním a vezme s sebou i všechny peníze, které platnéřský mistr potřebuje.

Kuba, který příliš talentu pro platnéřské řemeslo nepobral, na rozdíl od nadaného a zvídavého Lukáše, dělá všechno možné, aby mu práci i život v dílně zkomplikoval. Protože je to však zbabělec, a navíc neoplývá velkou inteligencí, bere si k tomu na pomoc kamarády. Když jednou před nimi Lukáš prchá ulicemi města, zaběhne do slepé uličky. Už to vypadá, že pěstím hromotluků jeho křehké a ironií osudu pokroucené tělíčko neunikne, ale náhle v sobě objeví novou schopnost. Jeho přezdívka Pavouček se ukáže jako správná. Lukáš vyšplhá na vysokou zeď a prchne nepřátelům po hřebenech střech. Od té doby tyto cesty využívá k bezpečnému pohybu po městě, především v nočních hodinách, a také díky nim odhalí mnohé tajnosti, které obyvatelé města mají.

Souběžně s Lukášovým příběhem se vine i další zápletka. Truhly městských cechů, které jsou bezpečně zamčeny a hlídány na Staroměstské radnici, jsou vyloupeny a rychtáře Parduse čeká nelehký úkol. Musí vypátrat pachatele. Jenže jak? Ke každé truhle jsou dva klíče, které mají dva důvěryhodní členové každého cechu. Obvinit je nemůže. Musí jen opatrně zjišťovat, co se vlastně stalo. A tak se s bravurností sobě vlastní pustí do tichého a nenápadného vyšetřování. Tuší, že klíče byly vyrobeny podle skutečných originálů a že pachatel nějak získal jejich otisky, a také tuší, že celý problém směřuje k tlupě Jouzy Čerta, přestože pro výstrahu již nedávno část jejích členů pochytali a popravili.

Pomoc pro rychtáře přijde z nečekané strany. Právě Lukáš při svých nočních toulkách přijde na různé nesrovnalosti a uzná za vhodné svěřit se s pravdou rychtáři. Stane se tak jeho pravou rukou a zjistí také nemilé skutečnosti – pachatelé nepatří pouze k Čertovi, ale část z nich pochází i z blízkého okruhu krále Václava IV. Rychtář se dostává na velmi tenký led, ze kterého neví jak ven.

Lukáš prožívá velmi výraznou změnu ve svém životě. Nejen že zjistí, že má netušené schopnosti a dokáže pod svýma rukama vytvořit brnění, které si mocní zákazníci objednávají jen v cizích zemích, ale prožije také první lásku. Své srdce dá Angele, dceři milánského velvyslance, který se stane jeho ochráncem, a když vytuší Lukášův talent, nabídne mu cestu do Milána, kde se může ve svém platnéřském umění dále zdokonalovat.

Lukáš je štěstím bez sebe. Taková nabídka se nenaskytne každému, a navíc – uvidí Angelu každý den. Přestože ví, že jeho láska k ní zůstane vždy nenaplněná, protože jejich postavení je příliš odlišné, aby mohlo dojít ke sňatku, stačí mu být po jejím boku, smát se s ní, povídat a dýchat stejný vzduch jako ona. K tomu, aby se na cestu mohl vydat, však musí dokončit ještě mnoho úkolů. A výprava do Milána odjíždí již za několik dnů. Může to Lukáš vůbec stihnout?

František Niedl s citem popisuje jednotlivé postavy i dobové zvyklosti. Neznalého čtenáře dokonale seznámí s prostředím cechů a řemeslníků, vysvětlí, jak probíhá učení, jak tovaryšské zkoušky, co všechno souvisí s tvorbou rytířského brnění, a citlivě krůček po krůčku vykresluje čtenáři, jak platnéři brnění tvoří a sestavují. Učně Lukáše si čtenář zamiluje, cítí k němu soucit, přeje mu štěstí i lásku a s napětím a s obavami čeká, jak celý příběh dopadne. Autor dokazuje, že je skvělý vypravěč i stratég a že dokáže napsat příběh plný napětí, dobrodružství a emocí. Příběh, který svého čtenáře vtáhne a nepustí až do poslední řádky.

Knihu Platnéř vydalo nakladatelství Moba