Pohádky Zdeňka Svěráka

lide

Za popularitou autora následující knihy stojí velmi citlivý, laskavý a vtipný humor, láska k mateřskému jazyku, který hýčká, čímž maximálně využívá jeho možností. Mohl bych dokonce vyslovit o našem autorovi nový přírodní zákon: „Zdeněk Svěrák patří mezi žijící legendy“.

pohadkyZdeňka Svěráka má asi většina z nás spojeného především s Járou Cimrmanem, ale jeho tvůrčí potenciál je mnohem širší. V jeho portfoliu najdeme divadelní, televizní, rozhlasové a filmové scénáře, divadelní, televizní a filmové role, ale také texty písniček, které se staly hitem. Je autorem scénářů a textů jak pro děti, tak i pro dospělé. Ostatně o některých literárních počinech Zdeňka Svěráka jsme na našich stránkách již psali. Není proto překvapující, že Zdeněk Svěrák obdržel za svou práci v roce 1999 z rukou prezidenta Václava Havla Medaili Za zásluhy 3. stupně.

V srpnu tohoto roku vyšel v Supraphonu komplet 4 CD Pohádky, který shromažďuje čtyři unikátní, vtipné a svérázné pohádky Zdeňka Svěráka psané v šedesátých a osmdesátých letech.
Pohádkou z osmdesátých let jsou jistě dobře známé Radovanovy radovánky, kterou v kompletu namluvil sám autor. Pohádka je o zahradnickém synkovi, který se dokázal radovat z každého zážitku, a proto mu říkali Radovan. Pohádka se stala podkladem pro Večerníček.

Pohádkami z šedesátých let jsou Tři auta, Krápník a Františka a Kolo se zlatými ráfky.

Tři auta je pohádka o třech vozidlech – Fordovce, Spartakovi a Aerovce – které se rozhodnou vyrazit na výlet. Příběh je velmi originálně a pěkně postavený. Dnešní děti se asi sice budou muset dojít zeptat dědečka nebo babičky, co to je aerovka nebo spartak, přesto si myslím, že pohádka má stále čím zaujmout, a to především originálním nápadem, humorem a laskavostí. Pohádku výborně namluvili známí herci s výraznými hlasy: Eduard Kohout, Ladislav Trojan, Ljuba Hermanová, Luděk Kopřiva, Milan Neděla, Rudolf Deyl ml. a Jan Fuchs. Snad pouze v případě Eduarda Kohouta bych mohl mít výhrady, neboť jemu jsem chvílemi nepříliš dobře rozuměl, jinak ale naprosto úžasná pohádka, jak obsahově, tak zpracováním.

Krápník a Františka vypráví o starém krápníku, který si chce v klidu a pomalosti žít, kapat a růst ve své jeskyni, ale k jeho velké smůle si nad jeho jeskyní postavili král s královnou své sídlo a po chodbách se tam prohání jejich dcera, princezna Františka. Zápletka se točí kolem princezniných námluv, které si sama vymyslí, ale jak už to v životě chodí, nic není přesně podle představ. Princezně se její plány pokusí zhatit dva zlí bratři, kteří jsou pro pošetilou slávu a moc ochotni zkazit štěstí svému třetímu bratrovi Hledajdovi. Ale jako v každé správné pohádce (kterou ovšem nenapsal Mistr Cimrman), vše dobře dopadne; Hledajda najde princeznu, která se ztratila v Krápníkově jeskyni.

I v tomto případě se na rozhlasové podobě pohádky podíleli špičkoví herci, kteří propůjčili své hlasy, namátkově jsou to Josef Kemr, Ilja Racek, Milan Neděla, Jaroslav Satoranský, Jana Drbohlavová, Nina Popelíková.

Kolo se zlatými ráfky je pohádka, kterou údajně nechali pracovníci rozhlasu po roce 1968 vymazat, protože jim přišla závadná. Pohádka, která se původně jmenovala Tiché šlapací království, totiž byla o království, ve kterém se nesmělo mluvit moc nahlas, a tato analogie se strážcům režimu nezamlouvala. Naštěstí pracovníci rozhlasu po roce 1989 usoudili, že by bylo vhodné tuto pohádku znovu natočit, jak se také stalo. Posluchači mohli poté poslouchat vyprávění o příhodách elektrikáře v tichém království. I v tomto případě se na realizaci pro rozhlas podílely významné herecké osobnosti: Josef Kemr, Boris Rösner, Karel Heřmánek, Jaroslava Adamová, Jiří Lír, Marcel Vašinka a další.

Vzhledem k hereckému obsazení jednotlivých pohádek, jejich originalitě a autorovi samotném mi nezbývá nic jiného, než tuto audioknihu doporučit. A činím tak velmi rád.

Audioknihu Zdeněk Svěrák Pohádky vydalo nakladatelství Supraphon