Britské galerie a muzea přímo volají „Vstupte!“

sloupy

Máte pocit, že každý průvodce či prezentace týkající se cestování po zahraničních památkách vždy uvádí jen několik nejznámějších míst, která jsou navíc stejně ve všeobecném povědomí? Chystáte se nebo uvažujete o cestě do Velké Británie, abyste poznali typický anglický humor, ochutnali zdejší čaj a zorientovali se v místním umění? V tom případě sáhněte po nové publikaci Jaroslava Beránka Britská muzea a galerie.

knihaV první řadě je třeba zdůraznit, že jde o knižní podobu rozhlasového cyklu Umění v Británii, který v roce 2010 vysílal Český rozhlas 3 – Vltava. Jde o výsledek autorova pozorování během cest po Británii a jejích muzeích a galeriích. Právě Jaroslav Beránek za nás procestoval přes šedesát výstavních institucí, které nám ve své nové knize představuje.

Úvod je věnován specifickému řízení britského kulturního provozu. Autor čtenářům popíše situaci, ve které mohou velké muzejní a galerijní instituce fungovat díky bohatým příspěvkům ze soukromého sektoru a návštěvníci tak nemusí téměř v žádném muzeu platit vstupné. Umění a s ním spojené vzdělávání a poznávání nových kulturních souvislostí je tak lehce dostupné všem. Čeští čtenáři se budou moci přesvědčit o tom, že kulturní oblast není všude vnímána jako zátěž veřejného rozpočtu, jak je tomu mnohdy u nás.

Drobný cestopis zaměření na muzea a galerie ve Velké Británii má reportážní charakter. Jaroslav Beránek při popisování navštívených sbírek a výstav využívá především vlastní zkušenosti a zážitky. V rámci třístránkových popisů se dozvíme něco z historie konkrétní instituce, architektonické řešení její budovy i případnou návaznost na českou kulturu (zastoupení našich umělců, portréty osobností české historie, podíl českých mecenášů). V závěru každého muzejního či galerijního profilu najdete přesnou adresu, kontakty a odkaz na další důležité informace.

Muzeum Viktorie a Alberta
[...] V muzeu se také nezřídka objevuje české umění, možná nejčastěji ze všech britských muzeí a galerií. Jen v posledních deseti letech to byly výstavy Art deco s architektonickými návrhy Pavla Janáka a Josefa Chochola, nábytkem Josefa Horára, vázami Josefa Horejce, tapiserií Františka Kysely a dvěma originálními snímky Františka Drtikola. Rovněž v dalších expozicích nazvaných Surrealistické věci či Modernismus: Tvoření nového světa v letech 1914 až 1939 se naše umění neztratilo. Připomenu, že pro výstavu Tvoření Nového světa vytvořila architektonický návrh Eva Jiřičná a že její osobitý design byl opravdu přesvědčivý. Je jen škoda, že kurátoři této expozice s ní nekonzultovali popisky k exponátům. Zbytečně tak u mnoha českých jmen chyběly háčky a čárky…

(Beránek, J. Britské galerie a muzea. Praha: Radioservis, 2012, str. 107.)

Knihu Britské galerie a muzea vydalo nakladatelství Radioservis