Totalita racionálního jsoucna

Je zřejmé, že kniha plodného autora Georga Beahma Třeskutá kniha: Teorie velkého třesku se veze na vlně popularity, jež je neodmyslitelně s tímto sitcomem americké provenience spjata.

kniha

S čím se tedy vlastně setkáváme? Jde de facto o průvodce světem známého televizního seriálu, jehož ústředními protagonisty jsou tak zvaní geekové, či chcete-li nerdi, tedy mimořádně nadaní jedinci, jež se z toho důvodu mohou svému okolí jevit jako podivíni. Oni sami pak nazývají normální lidi mudly. Vznik tohoto snad již notoricky známého výrazu je připsán věhlasné J. K. Rowlingové, autorce série knih věnované Harrymu Potterovi, a označují se tak ti, kteří neumí čarovat.

Kniha Třeskutá kniha: Teorie velkého třesku se dá považovat za populárně naučnou, neb operuje s fakty informativního charakteru. Chce nás obeznámit s fenoménem tohoto sitcomu, který je opravdu neobyčejně zábavný. Hlavní podíl na tom mají scenáristé a skvělí herci, nad něž ovšem vyčnívá úžasný Jim Parsons ztvárňující postavu Dr. Sheldona Coopera. Kromě toho je v ní uveden souhrn stručného obsahu všech dílů, jež se odehrály v prvních čtyřech řadách, pročež následuje výkladový slovník vztahující se k pojmům a narážkám typickým pro geeky.

Ačkoli je tato příručka z počítačové klávesnice Georga Beahma napsána čtivě, jaksi mi uniká její smysl. Veškeré uvedené údaje jsou snadno k dohledání na internetu. Člověku se neodmyslitelně vkrádá na mysl dojem, že autor ji sestavil z důvodu vypočítavého pragmatismu. Čemuž napovídají i ostatní jeho tituly. Jak se závěrem můžeme dočíst, tak se „soustavně věnuje psaní o populární kultuře. Ve svých dvaatřiceti knihách prozkoumal mimo jiné fikční světy Stephena Kinga, Patricie Cornwellové, J. K. Rowlingové, C. S. Lewise". Tato věhlasná jména bezesporu zaručila solidní prodejnost jeho vlastní prózy. Každopádně byl nucen vynaložit investigativní činnost společně se sumarizací uvedených dat, což ho bezesporu muselo stát nějakou námahu i čas, který tomu věnoval.

Víc se o této knize snad ani říct nedá. Nezanechá ve vás zvlášť výrazný dojem. Pokud máte sitcom nasledovaný, tak vás sice navnadí, ale ve výsledku s ničím opravdu novým a vskutku zajímavým nepřichází. No a kdo tento humorný seriál o skupině čtyř mladých mužů a jedné mladé dívky, jež se převážně marně snaží prorazit jako herečka, vůbec nezná, toho pak snad bude motivovat k tomu posadit se ve stanovený čas před televizi a pustit si ho.

Osobně soudím, že Teorie velkého třesku nerozesměje pouze člověka, jemuž schází smysl pro humor. Tudíž je jeho sledování zdravé. Vydatně vám rozechvěje bránici a dodá na náladě. Alespoň na krátký okamžik vás vytrhne ze starostí spjatých s každodenní realitou. Ubíjející rutinou, kdy musíme časně ráno vstanout a vyrazit do práce, za níž obdržíme nevysoký plat, s nímž se dá tak tak vyžít.

„V epizodě ‚Nedostatečnost omluvy‘ (4 –7) se líčí, jak propadl panice, když Howarda prošetřovala FBI, a sám prozradil až příliš mnoho o sobě. ‚Prosím, neposílejte mě zpátky do Indie,‘ žadonil. ‚Je to tam hrozně přeplněné! Je to, jako by celá ta země byla jeden nekonečný sjezd fanoušků komiksu, kde ale mají všichni stejný kostým: Inda… Miluju tuhle zemi. Baseball, svoboda, přebujelá patologická obezita! Prohledejte to tu od Kalifornie po New York, američtějšího Američana nenajdete!‘“
(Beahm, G.: Třeskutá kniha: Teorie velkého třesku. Argo: Praha, 2012, s. 80)

Knihu Třeskutá kniha: Teorie velkého třesku vydalo nakladatelství Argo