Poznejte fantastický svět draků a kouzelníků z pera české autorky

les

Máte rádi fantasy? Hltáte plnými doušky Eragona? Neunikl vám ani jeden díl Pána prstenů? Nebo jste stáli v davu a čekali, až se otevřou dveře knihkupectví a vy budete v rukou držet další díl Harryho Pottera? Tak věřte, že tentokrát je tu pro vás skvělý zážitek v podobě knihy se skromným názvem Drago, a rozhodně se nebudete ani chvilku nudit.

knihaJitka Lamplotová, autorka této české fantasy, tvrdí, že inspiraci čerpá především ve skutečném životě a mnoho příběhů sama prožila. Možná proto vám přijdou její hrdinové tak blízcí, jako by to byli vaši přátelé. Jitka vyrůstala v Přešticích a dětství trávila na šumavské chalupě. V současné době žije v rodinném domku poblíž Přeštic se svým manželem a malým synkem Lubomírkem. Sama o sobě prohlašuje, že ráda čte fantasy a sci-fi, ale nebrání se i jiným žánrům. K psaní fantasy literatury se uchýlila proto, že jí vymyšlený svět pomáhá překonat tvrdost všedních dnů. Můžeme za to být rádi, neboť díky tomu vznikla její knižní prvotina – Drago.

Kdo je to vlastně Drago? Pokud čekáte, že odpověď bude, že je to drak, jste na omylu, a přece – tak daleko od pravdy nejste. Drago je mladý kouzelník, jehož matka byla člověk a otec pocházel z kouzelnického rodu Vznešených. Drago po něm zdědil své kouzelnické nadání, ale odmítal ho využívat. Nesměl vyrůstat mezi kouzelníky, neboť by ho ostatní vládci kouzelnické země, kteří žijí v Diamantovém paláci, nechali zahubit. Proto vyrůstal u svých adoptivních rodičů a mezi lidmi se cítil dobře. A proč právě jméno Drago? Kouzelníkovi totiž kromě lidské a kouzelnické krve koluje v žilách ještě krev dračí – dostala se do jejich rodu v dobách, kdy draci bojovali s kouzelníky a jedině rod Vznešených se s draky spojil a pomáhal jim.

Na začátku knížky se setkáváme s Dragem jako se spokojeným řezbářem žijícím ve své skromné chaloupce. Z příjemné letargie ho vytrhne zpráva jeho kouzelnického otce Artura. Drago se má dostavit do Diamantového paláce a vypravit se na nebezpečnou cestu k Temnému kouzelníkovi, který zajal princeznu Sandru. Ač se mu příliš nechce opouštět svůj domov a své přátele, na cestu se vydá. Princeznu osvobodí poměrně snadno, ale Temný kouzelník mu unikne mezi prsty. A tak se musí vydat na další cestu, aby netvora zničil. Společnost mu při tom dělá i vysvobozená princezna, která si svého zachránce velmi oblíbila a cítí k němu jistý dluh za svou záchranu. Dalším průvodcem je kouzelnice Kassandra z rodu Vzdorných, kterou dostane Drago na starost – má ji učit kouzlům. Říkáte si, co ji má učit kouzelník, který až dosud žil mezi lidmi? Po Sandřině záchraně se u něj projeví skrytá síla a kouzelníci v Diamantovém paláci pochopí, že je jeden z nejmocnějších kouzelníků světa – jen on má tedy moc zastavit Temného kouzelníka.

Na své cestě potkají ještě Fernanda, bývalého vojáka, který teď svůj život propíjí v krčmě a nemá co na práci. Když spatří Kassandru, dostane zase jeho život smysl a vypraví se s nimi do boje. Posledním členem výpravy je Alsinula – rudá dračice, která ke Dragovi láskyplně přilne a stane se jeho věrnou přítelkyní. V poražení zlého kouzelníka sehraje pro Draga životně důležitou roli a způsobí, že mladý kouzelník vyjde z boje ještě silnější, než byl.

Ještě než skončí první část, stihne Sandra poznat svou velkou lásku k Dragovi, odmítne se vdát za Tristana, budoucího krále Mystiky, a svěří svůj život do rukou Draga. Jejich rodinu doplňuje Alsinula a její syn, dráček Borago. Čtenář má pocit, že zde je příběh u konce, ale zatím nevnímá smutek nad tím, že se s postavami rozloučí. Jednak je zde příslib v podobě další části a také je to tím, že si k hlavním hrdinům nestihne vytvořit vztah. První část je totiž napsána velmi poutavě, leč poněkud hekticky. Chvilkami musí čtenář přemýšlet nad souvislostmi a někde je děj zasluhující podrobnější popis vyjádřený pouze přímou řečí, což je trochu na škodu. Skvělá zápletka a napínavý děj vás však strhne, že si tyto drobné nedostatky možná ani neuvědomíte.

Ve druhé části čeká Draga přerod v bojovníka. Setkáváme se s ním o deset let později, kdy má již osmiletého syna Alexe, který zřejmě otcovy kouzelnické sklony postrádá. Nechybí však Elis, desetileté dceři Kassandry a Fernanda, která svého kouzelnického nadání využívá a malého Alexe často škádlí. Oba páry prožívají jakousi manželskou krizi, kterou přeruší krize mnohem větší – musí se vypravit do Neve, země věčného sněhu, přijít na kloub záhadné nemoci, která tam sužuje většinu obyvatel, a především – utkat se s obrovským zlem, které dokáže přemoci jedině kouzelník – bojovník.

Pokud jsem autorce u první části vytýkala nedostatečnou psychologii postav a uspěchaný děj, zde tyto nedostatky zcela mizí. Vžijete se do příběhu a máte pocit, jako byste mrzli s hlavními hrdiny v Neve, dřeli se s nimi v kamenných dolech, ničili s nimi krvelačné bestie strážící vstup na palouk s jednorožci a cítili bol ze ztráty milovaného přítele. Kterého, to neprozradím, ale věřte, že nebýt jeho oběti, z Draga se nikdy nestane kouzelník - bojovník se vším všudy.

Ač je Drago prvním románovým počinem autorky, je to velmi zdařilý příběh, od kterého se nebudete chtít odtrhnout. Bude vás nutit pokračovat další a další kapitolou, dokud se nedostanete ke konci knihy. A pak? Pravděpodobně vám bude společnost této knihy a jejích hrdinů chybět, a tak ji buď za čas přečtete znovu, anebo budete netrpělivě čekat, jestli vyjde další díl.

Kniha Drago vyšla v roce 2011 v nakladatelství Nová Forma, a ačkoli je to vynikající, poutavě napsaný příběh, její propagace je mizivá. Ke koupi je pouze ve dvou internetových obchodech, což jí také příliš nepomůže. Snad tedy tato recenze alespoň trochu přispěje k propagaci této knihy a probudí ve vás jiskřičku touhy prožít si s Dragem jeho dobrodružství.

Knihu Drago vydalo nakladatelství Nová Forma