Pýcha a předsudek v rozhlasové dramatizaci na mp3

Svůj román rodinného života Pýchu a předsudek napsala spisovatelka Jane Austenová na konci osmnáctého století (vyšel v roce 1813). Přesto dokáže hovořit k čtenářům, spíš čtenářkám, dodnes. Stále rády čteme romány této autorky, která se nebála psát o ženách, jež používají zdravý rozum, chovají se podle vlastních představ a snaží se bořit zdi předsudků a malomyslnosti.

obalHlavní hrdinka Elizabeth Bennettová je toho důkazem. Odmítne se provdat za ješitného a úlisného bratrance Collinse, dokonce odmítá i nabídku sňatku arogantního Darcyho, který jí připadá namyšlený, protivný a hlavně povýšenecký. Ostatně majetný Darcy ji při prvním setkání ohodnotí jako nepůvabnou a pohledu nehodnou. To až později se do ní zamiluje – právě proto, že si nic nenechá líbit a na každou otázku zná trefnou odpověď. Paní Bennettová je zděšena. Má ještě tři dcery a všechny potřebuje provdat. Vždyť sňatek je to nejdůležitější, čeho musí žena z dobré rodiny dosáhnout. A tak tato dobrá žena nahání jednoho ženicha za druhým, nutí manžela, aby svobodné pány zval na svačiny, při kterých „předvádí“ své čtyři dcery na vdávání. Pan Bennett jí s jejími aktivitami moc nepomáhá. Ví, co je jeho povinností, ale zrovna se kvůli tomu nepřetrhne. Z dcer má nejraději právě Elizabeth, a dokonce se mu líbí její odmítání hejsků a náfuků. Ale jak to tak v životě chodí, Elisabeth nakonec objeví u Darcyho jeho klady (on se také odmítnutím hodně změní, nebo láskou?) a nakonec vše končí šťastně – svatbou.

Krásný romantický příběh plný zvratů, překvapení, milostných vzplanutí, velikého smutku, oddanosti, nabubřelosti, ješitnosti, podlézavosti. Příběh z doby, kdy ženichové, byli nemilosrdně loveni matkami dcer na vdávání. Díky tomu se mohli chovat povýšeně a ješitností nešetřit. Taková matka, zvlášť měla-li více dcer, se musela pěkně ohánět, aby jí někdo nevyfoukl zamýšleného zetě z tenat.

Tento legendární román zpracovala pro rozhlas v roce 1986 Anna Smetanová. Její dramatizace má dvě polohy – v té první se setkáme přímo s Jane Austenovou (Jaroslava Adamová), kterou škádlí její neteře a synovci, s nimiž žije pod jednou střechou. Jenže tetička Jane často utíká ke svým příběhům a zasněně odvíjí osudy svých hrdinů. Tak se stává vypravěčkou příběhu Elizabeth a Darcyho. Občas děj popožene vpřed, občas škodolibě někoho potrestá, přihodí nějakou překážku. Druhou linií je přímo příběh samotný, v němž se setkáme se všemi aktéry románu. Poutavé dialogy, jedinečné výkony, skvěle navozená atmosféra tehdejší doby.

Vedle Jaroslavy Adamové se setkáme s Jiřím Adamírou (pan Bennett), Věrou Kubánkovou (paní Bennettová) či Miroslavou Hozovou (Elizabeth). Dramatizace románu, který stále má co říct svým čtenářům (spíše čtenářkám), se krásně poslouchá hlavně v podvečer, v pološeru. Výkony jednotlivých aktérů opravdu nedovolí odejít od přehrávače. Jen těžko se opouští devatenácté století. Nelehce člověk odchází od veselé, někdy až zlomyslné tetičky Jane, která skvěle vypravuje a umí si dělat šprýmy z nabubřelé morálky a malomyslnosti.

Jane Austenová
anglická spisovatelka, zakladatelka moderního rodinného románu v anglické literatuře se narodila v rodině duchovního. Studovala krátce na soukromých středních školách v Oxfordu a Readingu. Další vzdělání a vztah k literatuře získala především četbou. Pro úzký okruh rodiny psala Jane Austenová již od patnácti let krátké prózy, básně i dramatické scény. Nikdy se neprovdala, po smrti otce žila s matkou a sestrou v Southamptonu, později v Chawtonu. Zde se věnovala rozsáhlejší tvorbě, připravovala se k vydání svých děl, většinu z nich několikrát přepracovávala. Její díla vycházela za jejího života anonymně, s jejím jménem byla vydávána až po její smrti. Plného pochopení dosáhla až ve dvacátém století. Nejvíce zaujala Jane Austenová svými romány. Ve většině z nich je ústředním motivem myšlenkové a emociální zrání mladé hrdinky, zkoumá svět z ženského hlediska, vychází ze znalostí lidské povahy. Vytváří ve svých románech životné postavy, nedostatky jejích hrdinů vycházejí především ze špatné rodinné výchovy. Všechny její zápletky se zabývají láskou, i když o ní zřídka přímo hovoří.

Ukázka:

Název: Pýcha a předsudek

Hrají: Jaroslava Adamová (Jane Austenová), Jiří Adamíra (pan Bennett), Věra Kubánková (paní Bennettová), Miroslava Hozová (Elizabeth), Milena Steinmasslová (Jane), Sylva Sequensová (Lydia), Dagmar Čárová (Mary), Jitka Sedláčková (Kitty), Miroslav Masopust (Darcy), Simona Stašová (Charlotta), Petr Štěpánek (Collins), František Němec (Wickham), Marcel Vašinka (Bingley).

CD Pýcha a předsudek vydalo nakladatelství Radioservis