Ekonomické bajky anebo O tom, proč má jeden uspořený dolar větší přínos než jeden utracený dolar

Psát populárně-naučné knihy je vždy ošemetné. Odborník vám je shodí, protože jsou příliš povrchní, a pokud si odborník, jak říkáme, nebere servítky, tak prohlásí, že jsou plytké. Naopak laik často i přes veškeré autorovo snažení jen ztěžka rozumí tomu, o čem autor píše. Najít tu správnou tenkou hranici bývá opravdu těžké. Bratři Schiffové ve své knize využili k vysvětlení zákonitostí, kterými se řídí ekonomie, zvláštního literárního žánru – bajek. Nečekejte však bajky podobné těm Ezopovým. Jde spíše o alegorie či podobenství.

knihaAutoři se snaží ukázat platnost základních, ve své podstatě jednoduchých a řekněme i přirozených ekonomických zákonitostí na jednotlivých bajkách. Kniha začíná od nuly, pokračuje přes rostoucí hospodářství a končí opět u nuly. Rozdíl mezi první a druhou nulou je ovšem propastný. Příběhy působí i jako memento toho, co se stane, když společnost podlehne líbivým svodům populistů v podobě života na úkor něčeho jiného než vlastní práce.

Bajky, jak jsem uvedl v úvodu, představují podobenství především s ekonomickou historií USA, proto v nich vystupují obrazy jejich známých politických osobností. Bajky se tak budou dotýkat ekonomického růstu, krize ze třicátých let minulého století, tištění nekrytých peněz, převedení výroby do Číny apod. To jsou ovšem problémy, které netrápí pouze USA, ale i ostatní státy. A to je důvod, proč v této knize najde obraz naší společnosti i český čtenář. Bajky nás navíc přivádí k tomu, že stejná pravidla, která platí pro rodinný rozpočet, lze směle aplikovat i na rozpočet státní a naopak.

Kniha má nejen pobavit, ale především poučit, proto jsou jednotlivé bajky (kapitoly) tvořeny třemi částmi: samotným podobenstvím, za kterým následuje krátké shrnutí a ponaučení. Shrnutí bez zbytečných okolků uvede všechny podstatné pojmy a závěry. Ponaučení dává tyto pojmy do souvislosti s realitou.

Čtení této knihy laikovi přinese větší světlo do nekonečných a nudných nedělních debat politiků. Sice asi stále neporozumíme odborným termínům, kterými se nás snaží ohromit, ale pár základních věcí čtenářům bude jasných. Například, že likvidovat dluh dalším zadlužením je nejen pošetilé, ale dokonce krajně nezodpovědné (a žádný vyšší ani nižší zájem to nemůže omluvit). Při čtení knihy se vám tak bude objevovat na rtech úsměv, který vám občas zamrzne, když si domyslíte důsledky počínání naší (i celosvětové) politické reprezentace.

Knihu Ekonomické bajky vám moc doporučuji, jednak se při čtení pobavíte nad samotnými podobenstvími, jednak se dozvíte něco, o čem se ve sdělovacích prostředcích tak často a takto otevřeně nehovoří.

A nezapomeňte, že „z úspor se rodí kapitál a z kapitálu roste výrobní kapacita. Proto má ušetřený dolar větší ekonomický přínos než utracený dolar“.

Knihu Ekonomické bajky vydalo nakladatelství Dokořán