Jakou máme šanci spatřit UFO?

ufo

Fenomén UFO, ať už si pod tímto pojmem představujeme cokoliv, nenechává asi nikoho lhostejným. Někteří lidé jej vnímají jako důkaz existence mimozemského života, jiní jako pavědecký blábol, který je nutno vymýtit. Pro někoho je to naděje, že mimozemšťané v poslední chvíli Zemi zachrání, jejich protipólem jsou jedinci, pro něž je UFO symbolem smrtelného ohrožení. Pozorování neidentifikovatelných létajících objektů však mohou být i polem pro vědecké bádání. Vladimír Liška, jeden z našich záhadologů, se pokusil zachytit náznaky výskytů UFO v českých zemích v knize Česká akta X - stopy mimozemských civilizací u nás. Alespoň něco takového slibuje v názvu.  Naznačení spojitosti s Akty X, jejichž význam se díky známému seriálu rozšířil mezi lidi celého světa, umocňuje tajuplnost tématu.

knihaVladimír Liška se věnuje záhadám z oblasti paranormálních jevů, UFO, ale i tajemným událostem našich i světových dějin. Publikoval již řadu knih, jde tedy o zkušeného autora. Předem ale musím poznamenat, že název jeho poslední knihy je poněkud zavádějící. Nečeká nás řada senzačních popisů pozorování UFO na našem území, ani konkrétní případy potvrzení konspiračních teorií o zásazích našich tajných služeb. Autor si chce zachovat nadhled téměř vědecký. Svou knihu rozdělil do osmi kapitol, ve kterých se věnuje jednotlivým aspektům fenoménu UFO a také specifikům jejich pozorování u nás. V úvodu také nastiňuje vývoj organizovaného sběru hlášení pozorovatelů a zmiňuje historii projektu ZÁŘE, u jehož zrodu stál. Zmíněný projekt zanikl hlavně - podle Liškova názoru - díky pomlouvačné kampani časopisu Magazín 2000. Za pozornost stojí, že autor označuje za hlavní jádro sporu snahu o monopolní postavení v oblasti informací o UFO. Domnívám se, že lidem, pohybujícím se publicistice, by mělo především záležet na zveřejňování a rozšiřování informací, a ne o monopol na jejich držení.

Značný prostor věnuje Vladimír Liška konfrontaci s vědou v kapitole Ufologie a věda. V předchozím odstavci jsem napsal, že se autor snaží téměř o vědecký přístup. To však neznamená, že by se snažil čtenáře přesvědčit o tom, že ufologie je věda. Naopak, předkládá jasné argumenty, proč jí nemůže být. Ale zároveň také odmítá, že by byla pseudovědou. Připomíná, že spojení UFO s mimozemskými civilizacemi je pouze jedním z vysvětlení tohoto jevu, i když nejvíc proniklo do povědomí lidí.

Jako další možnou variantu vysvětlování těchto jevů představuje v kapitole UFO a parapsychologie možnosti ovlivňování lidského vědomí. Zmiňuje sice variantu související s mimozemšťany, ale také méně uváděné, například vlastní inteligenci Země.

Velmi důležitá kapitola je Ufomanští pábitelé. Dala autorovi prostor  k distancování se od lidí, pro které se stalo UFO posedlostí, náboženstvím nebo příležitostí k snadnému výdělku. Zmiňuje se o různých sektách i jednotlivcích, kteří tvrdí, že jsou ve spojení s mimozemšťany, kteří v rozhodném okamžiku zachrání své příznivce. Na území Česka je velmi aktivní sekta Vesmírných lidí síly světla, telepaticky komunikující s Aštarem Sheranem. Autor uvádí několik ukázek z komunikace mezi lidmi a „vyššími bytostmi“. Primitivní plácání, kterým tyto údajně vyšší bytosti zástupce lidstva oblažily, naznačují, že jsou to spíše výmysly motivované touhou po publicitě či upřímným přesvědčením o reálnosti těchto rozhovorů. Vladimír Liška poukazuje na skutečnost, že ufománie v očích veřejnosti ufologii poškozuje.

Konkrétnější případy pozorování UFO autor uvádí v kapitole Blízká setkání v českých zemích. Kritický postoj k hlášením se projevuje citováním případů, které se později vysvětlily „přirozeným“ způsobem. Záměrem autora zcela jistě bylo zvýšit důvěryhodnost těch setkání, která se vysvětlit nepovedla. Ufologické konspirace se dotýkají často diskutovaného tématu maskování vojenských výzkumných projektů pomocí vypouštění fám o pozorování neidentifikovatelných létajících objektů. V této části se musel autor zmínit o německém vývoji „létajících talířů“, který v době okupace probíhal i na území Protektorátu Čechy a Morava.

Kniha Vladimíra Lišky neuspokojí čtenáře, kteří očekávají popisy senzačních případů setkání lidí s mimozemšťany. Autor se snaží o seriózní rozbor různých významů pojmu UFO. Zdůrazňuje hlavní význam zkratky jako neidentifikovatelného létajícího předmětu, který může být čímkoliv, co nedokážeme v danou chvíli a při současné úrovni poznání popsat. Přesto připouští, že drtivá většina lidí má UFO spojené s projevy mimozemských civilizací. Vzhledem k malému počtu seriózních pozorování u nás si vypomáhá i citací případů ze zahraničí, a jako kontrast k seriózním pozorováním uvádí i absurdní popisy, motivované touhou po slávě a pozornosti nebo evidentními duševními úchylkami.

Knihu Česká akta X - stopy mimozemských civilizací u nás vydalo nakladatelství Alpress