Historický cestopis

Kniha Lucemburkům v patách, která vznikla na základě televizního dokumentu Vladimíra Mertlíka, by se snad ani jinak nazvat nedala. Nejširší veřejnost si počte o osudech Lucemburků na českém trůně a některé jim třeba vyrazí dech stejně jako mně.

knihaV tištěné verzi vznikl dokument až po televizním zpracování. Aby se čtenář vpravil do událostí českých dějin, začíná Mertlík trochu zeširoka – od konce Přemyslovců a tehdejšími poměry v zemi. Milovníky záhad vrcholného středověku potěší zmínka jmen možných vrahů Václava III. a uvedeny jsou i pravděpodobné důvody takového činu.

Lucemburkové český trůn ovládali více než sto let a v souvislosti s jejich vládou došlo k mnoha významným událostem. Bezpochyby je víc než důležité zmínit nejdůležitější zakladatelské počiny Otce vlasti - Karla IV., nebo úspěchy jeho otce Jana Lucemburského na válečných polích. Aby autor však nepsal jen o notoricky známých věcech, představuje méně důležité členy rodu a další osobnosti s nimi spojené. Kdo by řekl, že Jan měl ještě druhou manželku? Historické prameny o ní skoro nemluví. A proč by ne, když do českých záležitostí nijak závažně nezasáhla?!

Možná by se mohlo zdát, že se autor v knize bude zabývat jen českými zeměmi. Patrioty asi zklame, že mnohem častěji se na stránkách publikace objevují názvy italských, francouzských a německých měst, případně (především v souvislosti se Zikmundem) i uherských a dnešních slovenských. Není divu – Karlova zakladatelská činnost se neprojevovala jenom v Čechách a za vlády Jana Lucemburského se říkalo, že bez českého krále nemůže proběhnout žádná bitva.

Mertlík se při přípravě dokumentu skutečně vydal Lucemburkům v patách. Navštěvoval nejdůležitější místa období jejich vlády, sbíral informace a fotografie. To se projevuje snad na všech stránkách knihy. Barevné fotky přírodních krás a gotických památek řeknou dost už samy o sobě, natož pak doplněné odborným výkladem, který je přizpůsobený modernímu čtenáři.

Kniha je rozdělena do několika částí (skoro by se chtělo říct kapitol), jejichž nadpisy charakterizují některého z lucemburských panovníků a zároveň vzbudí zvědavost a nutí číst dál. Jenom tak je totiž možné se dozvědět, proč autor zvolil název, jaký zvolil. V každé části je možné narazit na určitou větu, která jako by ukazovala některé události dneška ve středověkém světle, nebo naopak tehdejší události připodobňuje dnešku. Ale až poslední z nich je skutečným vyprávěním autora o přípravě dokumentu.

Na závěr, nad mapou Evropy s označenou trasou, která vede po stopách Lucemburků, autor vysvětluje, co ho lákalo ke zpracování takovéto publikace, popisuje svůj každodenní život při přípravě dokumentu nebo hodnotí jednotlivá místa z pohledu dnešního turisty. Samozřejmě nesmějí ani tady chybět fotografie, které ukazují, jak popisovaná místa vypadají ve 21. století.

Přestože je kniha napsaná čtivě, rozhodně se nedá zhltnout během jednoho večera. Zároveň je ale škoda odložit ji dřív, než čtenář odhalí všechna lucemburská tajemství. Jen na takové čtení musí být ta správná nálada…

Knihu Lucemburkům v patách vydalo nakladatelství Edice ČT