Recenze: Knihy pro dospělé

Umění zaujmout aneb jak napsat poutavý reklamní text

1 1 1 1 1 (0 hlasů)
tuzky

S reklamou se většina z nás setkává spíše v roli jejího recipienta. Někteří reklamu a její vliv striktně odmítají, jiní jí rádi podléhají a dokonce je baví její sledování. Všichni denně konzumujeme desítky reklamních sdělení a většinou to už ani nepostřehneme. Jaká je ale reklama z druhé strany a jak si s ní vůbec poradit, aby byla dostatečně efektivní a zároveň se nemusela zbytečně podbízet? To a ještě mnohem víc nám představí již čtvrté aktualizované vydání publikace s názvem Jak psát reklamní text.



knihaAutorská dvojice Zdeněk Křížek a Ivan Crha vydala tento titul poprvé již v roce 1998, což už částečně hovoří samo za sebe. Kniha plná rad, zkušeností i poznatků z praxe je svým čtenářům k dispozici déle, než jednu dekádu. Autoři a odborníci v jedné osobě nezapomněli ani tentokrát reflektovat poslední trendy v oblasti reklamy, nových médií a technologií, jejichž prostřednictvím se reklama šíří.

Oproti jiným publikacím, které jsou zaměřené spíše na výklad teorie a historie reklamy, je tento titul orientován více prakticky. Jde v podstatě o příručku, kterou uvítají všichni tvůrčí pracovníci reklamních agentur i samostatní kreativci. Kniha Jak psát reklamní text cílí na tvůrce reklamního sdělení, copywrightery, pracovníky v PR oblasti a v podstatě všechny, kteří se prostřednictvím psaného slova snaží něco prodat.

Sama se už několik let copywrightingem zabývám, a proto jsem byla na nové vydání této knihy opravdu zvědavá. Každý si zde opravdu najde to své. Autoři čtenářům představí teoretické základy reklamy, ale i dalších oblastí, kterých se propagace více či méně dotýká. Člověk z praxe pak ocení především další kapitoly, které už se podrobněji věnují samotným radám a doporučením ohledně vlastního psaní reklamních textů.

Na tomto místě mě velmi potěšilo, že je z knihy cítit zkušenost a nadhled obou autorů. Povolání reklamního textaře nijak neidealizují ani ho nestaví výš, než si zaslouží. Vedle výčtu náplně jeho práce také uvádějí podmínky, které musí zadavatel a reklamní agentura splnit, aby mohl reklamní tvůrce dodržet zadání. K tomu všemu uvádějí rady, jak se vyvarovat nepříjemnostem vyplývajícím z nedostatečně definovaných obchodních vztahů. Několikerá zmínka o příliš stručných podkladech či nezaplaceném honoráři zřejmě každému copywrighterovi připomene jeho pracovní rutinu.

Publikace, jejíž učebnicová struktura by mohla některé lidi z praxe odradit, se po několika  teoretických kapitolách promění v celkem poutavé čtení. Autorská dvojice se totiž nezastavuje jen u obecných faktů a již mnohokrát vyřčených charakteristik reklamy. Jejich poznatky se dostávají do hloubky a čtenář se zájmem o reklamní tvorbu díky tomu pronikne do zákulisí jednotlivých médií, práce s jazykem i do vyloženě praktických postupů.

Zdeněk Křížek a Ivan Crha nám v podstatě předkládají návody, jak k reklamnímu textu přistupovat a jak tvořit texty od titulku až k poděkování. Přestože ani tak není úspěch vlastní tvorby zaručen, považuji tuto publikaci za nesmírně přínosný podklad ke svojí vlastní práci. Myslím, že kniha Jak psát reklamní text jen tak neskončí v mojí knihovně a ještě dlouho bude mít místo na mém pracovním stole. 

Knihu Jak psát reklamní text vydalo nakladatelství Grada

 

Doporučujeme

Aktuality

  • Partonyma – nová čísla časopisu ke stažení a o připravované antologii

    Literární časopis Partonyma, založený v roce 2012, prochází již od závěru minulého roku řadou proměn. Poslední dvě čísla vyšla v menším formátu a celkově novém designu, což ovšem není nejpodstatnější změnou. Tato tzv. „černá řada“ (podle nové podoby obálky) je nyní, kromě klasické tištěné verze, uvolněna ke stažení ve formátu PDF zcela zdarma. Jedná se o dvojčíslo 19 - 20 na téma Umění zločinu / Zločinné umění a o dvojčíslo 21 – 22 na téma Meze textu / Meze prostoru.

    Číst dál...  
  • V šestém ročníku Ceny Česká kniha zvítězil Jiří Hájíček

    Závěrečná tisková zpráva šestého ročníku Ceny česká kniha, která oficiálně oznamuje vítěze, je již k dispozici. V následujících odstavcích si ji můžete přečíst.

    Číst dál...  

Doporučujeme

Nové komentáře

Soutěž

  • Soutěž o knihu Kronika bolševismu


    Ode dneška soutěžíme o knihu Kronika bolševismu z nakladatelství Edika. Pokud správně zodpovíte tři jednoduché soutěžní otázky a usměje-li se na vás štěstí při závěrečném losování, kniha bude vaše.

    Číst dál...

Z čtenářského deníku

  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  
  • Biblický příběh, který se odehrává na americkém venkově

    John Steinbeck se narodil roku 1902 v Kalifornii. Vystřídal mnoho různých profesí a získané zkušenosti potom uplatňoval ve svých knihách. Patřil k autorům takzvané ztracené generace zažil první světovou válku a ve svých dílech popisuje bídu, které byl svědkem. Vyzdvihuje krásu kalifornské krajiny a sílu lidského ducha, naopak silně kritizuje násilí, zákeřnost a vypočítavost. Získal Pulitzerovu cenu i Nobelovu cenu za literaturu. Mezi jeho nejznámější knihy patří Hrozny hněvu, O myších a lidech, Pláň Tortilla a právě Na východ od ráje

    Číst dál...  

Přihlášení