Anglicky snadno a rychle

blok

Nejspíš to zní jako paradox nebo špatná reklama na nějakou učebnici, případně jazykový kurz. Svým způsobem je to pravda, ale ne zase taková, aby hned po přečtení několika prvních slov bylo potřeba Angličtinu 11 minut denně od Ivy Dostálové a Jamese Branama nějak zavrhovat. Nakonec, on samotný název publikace svádí k tomu, aby si čtenář myslel, že se anglicky naučí snadno a rychle.

knihaKniha nebo radši publikace, protože nejde o klasický knižní formát, ale připomíná spíš blok či trhací kalendář, je rozdělena do jedenácti tématických okruhů. Každý týden se tak čtenář naučí mluvit o jedné z praktických věcí, které se mu budou hodit ať při cestování, nebo k maturitě. Vypadá to, jako by si předchozí dva výroky nepatrně protiřečily? Zdání může klamat. Naučíte se mluvit o svých zájmech, vzdělávání, řeknete, kam vyrazit za kulturou, nebo se dozvíte něco o rodinných oslavách.

Ačkoliv tahle témata na první pohled vytvářejí nesourodou směs, všechna jsou originálně spojena příběhem, ale samozřejmě nesmí chybět ani nejdůležitější gramatika nebo slovníček. Když jsem se zmínila o slovníčku, mnoho lidí asi napadne: Slovníček?! A proč si ho psát?! Jakmile se někdo začne učit anglicky a počítá se ještě mezi začátečníky, snaží se všechno plnit opravdu svědomitě, ale později, třeba v okamžiku, kdy je mírně pokročilý a angličtinu se učí vlastně jenom z musu, slovíčka jdou mimo něj a světový jazyk začne být nudný. Tahle „učebnice“, vydaná ve Fragmentu, něco takového po čtenářích ani nepožaduje. Nechává dostatek prostoru k tomu, aby se každý učil tak, jak mu vyhovuje, a dokonce se i na stránkách nakladatelství dají stáhnout nahrávky ve formátu mp3. Jediné, co člověk opravdu musí dodržovat, je skutečně najít denně 11 minut a jazyku se soustředěně věnovat. Neříkám, že není možné se během víkendu naučit několik lekcí, ale ze zkušenosti vím, že je to vlastně vyhozený čas (nebo trénink krátkodobé paměti).

Koho neodradí dávka slovíček a gramatiky, ten se na konci týdne může těšit na křížovku typu kris-kros a další část příběhu vinoucího se celou „učebnicí“. To však není všechno, čím publikace může překvapit. Po úspěšném zvládnutí celé lekce na čtenáře čeká kreslený vtípek nadepsaný jako For Fun. A v pondělí zase může začít všechno od začátku…

Mnohdy se zdá, že tahle „učebnice“ je mnohem zajímavější než ty běžně používané ve školách. Je pravda, že je potřeba se s cizím jazykem nejdříve seznámit, ale proč se později – třeba jako mírně pokročilý – nezačít učit podle nějakých tématických celků? Učební proces bude mít alespoň nějakou rozumnou náplň a člověk si bude moct zdůvodnit, proč se učí zrovna to, co se učí a kdy to v životě bude mít možnost použít.

Někteří lidé si myslí, že se pokročilými v nějakém jazyku stanou až v určitém věku. Množství učebnic je sice připravena pro určitý věk čtenářů, ale to v Angličtině 11 minut denně neplatí. Dá se říct, že ji ocení spíše náctiletí a dospělí, což ovšem není dáno ani tak tím, jak je kniha zpracovaná, jako spíš tím, že si její čtení vyžaduje značnou dávku pozornosti.

Knihu Angličtina 11 minut denně vydalo nakladatelství Fragment