Petrolejové lampy a Sága rodu Forsythů – skvělé romány na mp3

zena

Mám ráda „velké“ romány. Kdysi jsem je hltala, a čím byla kniha delší, tím jsem byla radši. Sáhodlouhé popisy střídal strhující děj s bravurními dialogy. Bavila mne spousta postav, které jsem v takových dílech „potkávala“. Poslední dobou mi nezbývá čas – uspěchaný styl života nějak „velkým“ románům nesvědčí.

cdKdyž jsem v nabídce Radioservisu objevila své oblíbené knihy – Havlíčkovy Petrolejové lampy a Ságu rodu Forsythů  Johna Galsworthyho, bylo vše jasné. To musím slyšet, abych si připomenula své oblíbené hrdiny.

Petrolejové lampy jsou klasickou audioknihou. Rudolf Pellar předkládá příběh Štěpky Kiliánové – dívky z dobré rodiny – klidným, příjemným hlasem. Postupně projdeme dívčino dětství, mládí a její osud opustíme cca v jejích pětatřiceti letech. Štěpka mi byla vždycky sympatická. Nenechala se svázat konvencí a snažila se žít podle vlastních představ. Nic si nenechala líbit, strojila se podle svého a díky prořízlé puse se jí mládenci obávali natolik, že se nestihla „včas“ vdát. Přesto si nedala říct a neustále něčím překvapovala své rodné maloměsto. Tolik toužila po lásce, takové, kterou znala z románků a divadelních her. Jenže čas plynul, proto se tato racionální dívka nevdává z lásky, ale po dobré úvaze, a také trošku proti vůli svých rodičů, za dávného přítele z dětství a bratrance Pavla Vejrycha.

I Pavel se žení z rozumu. Když se totiž vrátil na rodný statek, jeho zdraví bylo podlomené – podepsal se na něm bouřlivý život důstojníka – hazard, pitky, lehké ženy. Protože utrácel nad poměry a jeho otec se starším bratrem už nechtěli platit jeho dluhy, bylo nutné, aby si sehnal bohatou nevěstu. A Štěpka byla k mání. Začal se jí dvořit, ale o svých zdravotních potížích se nezmínil. Mladá žena šla do manželství v naději, že bude brzy matkou. Její ženich věděl, že to nepůjde …

Pro rozhlas román upravila Sabina Laurinová a režíroval jej Jakub Doubrava.

cdDruhý román, Sága rodu Forsythů, se odehrává v Anglii v prostředí vyšší společnosti. Opět se setkáváme s ženami, které už nechtějí být jen loutkami v rukou mužů. S ženami, které si chtějí vybrat své partnery a rozhodovat samy o sobě. Tato románová trilogie obsahující tři romány a dvě povídkové mezihry baví čtenáře několika generací.  Láká i filmové producenty (jistě si vzpomenete na úchvatný anglický seriál). Díky Radioservisu teď můžete šest a půl hodiny naslouchat příběhu velké rodiny Forsythů – rodiny, v níž všichni ctili zásady konzervativní viktoriánské morálky a až pokryteckého způsobu života. Rodinné problémy se hasí uvnitř rodiny, navenek musí vše vypadat dokonale, neporušeně, ctnostně. Jenže přicházející generace se nemíní smířit s tímto pokrytectvím, chce žít podle svých představ, chce změny! Jenže jak už to u změn bývá, někdy se s vaničkou vyleje i dítě…

V případě tohoto díla nasloucháme rozhlasové dramatizaci, jako vypravěče uslyšíme Viktora Preisse, v dalších rolích vystupují Vladimír Ráž (starý Jolyon), Daniela Kolářová (Irena), František Němec (Soames), Veronika Žilková (June), Jiří Plachý (Jolyon), Jan Šťastný (Jon) a další. Hvězdné obsazení, skvělé herecké výkony.  Z přehrávače se line krásná čeština a vy nasloucháte, ani nedutáte. Před očima se vám začnou odvíjet obrazy, fantazie pracuje naplno a najednou se ocitáte v Anglii konce devatenáctého a začátku dvacátého století. Napjatě sledujete osud Ireny, která se vzepřela nešťastnému sňatku, fandíte mladému Jolyonovi, jenž byl vyděděn, když opustil manželku a začal žít život plný lásky s vychovatelkou své dcery Jun, čekáte, kdy starý Jolyon odpustí svému synovi a přijme jeho děti z druhého manželství. Těch motivů je mnoho. Dokonale zobrazují tehdejší Anglii a mapují změny, kterými v té době procházela.

Výtečná nahrávka vznikla v roce 1999 v režii Ivana Chrze.

Audioknihy Petrolejové lampy a Sága rodu Forsythů vydal Radioservis