Patnáctý případ Ondřeje z Chlumu

mec

Ondřej z Chlumu, královský prokurátor z doby vlády Přemysla Otakara II, je víc než dobrý vyšetřovatel. Dokonale zvládá obhlídku místa činu, skvěle dedukuje, vyzná se v psychologii, tak není divu, že žádný zapeklitý případ před ním neobstojí. A to nemá k dispozici laboratoř a tým forenzních vědců. Vlastně mu při pátrání pomáhá jen panoš Ota, kterému se nejlépe daří rozvazovat ústa ženám. Otovi žádná služka neodolá a prozradí mnohdy i to, co sama nechce. Oldřich z Chlumu se naoko za tyto praktiky na Otu hněvá, ale většinou jich velmi často využívá.

knihaNový případ této oblíbené dvojice vyšetřovatelů začíná za tažení v Bavorsku. Při ústupu Čechů z této země se zadní voj, ve kterém je i Oldřich z Chlumu s Otou a několika zbrojnoši, dostane v Mühldorfu do obležení. Atmosféra ve vojsku je tíživá, navíc se ve městě dějí divné věci, které vyvrcholí vraždou pohledné majitelky krčmy U Plného džbánu. Hlavní velitelé českého vojska, Smil z Lichtenburka a Vok z Rožmberka, se chovají podivně, jako kdyby něco tajili. Dokonce je později nalezena ještě jedna mrtvola v domě, kde se ubytoval rytíř Smil. Oldřichovi nejdou některé události pod nos, ale je v cizí zemi, takže nemá právo zasáhnout.

Čeští rytíři se ubrání bavorské přesile, podaří se jim získat svobodu a rozjedou se do svých domovů. Přesto královskému prokurátorovi pořád vrtá v hlavě, co se v bavorském městě mohlo přihodit. Po nějakém čase je pozván panem Smilem na jeho hrad Lichnici, kde se má konat svatba. Oldřich by rád pozvání odmítl, ale je k němu přiložena vůle králova, ať se určitě zúčastní. Když pak s Otou dorazí v kruté vánici na Lichnici, s podivem zjišťují, že na svatbu přijeli snad všichni účastníci z bavorského obležení.  Dřív, než si Oldřich z Chlumu rozebere všechny podněty, dojde k první vraždě…

Vlastimil Vondruška je znalec historie a velmi zdatný vypravěč. V jeho historických detektivkách se skvěle orientujete, současně máte pocit, že autor s hrdiny nejeden pohár vína vypil. Skvěle vykreslené prostředí vždy doplňují přímé, svěží dialogy. Také charaktery jednotlivých postav jsou krásně barvitě vykresleny. Žádný z pánů nepůsobí černobíle. K tomu se v příbězích ze série Hříšní lidé Království českého často setkáváme se jmény známými z dějepisu. Je pak zábavné porovnávat vlastní představy z hodin historie s podobou postav, které nám Vlastimil Vondruška vykresluje.  Mezi autorovými hrdiny si brzy zvolíte sympaťáky, jimž budete nadržovat, a záhy začnete odsuzovat patolízaly. A samozřejmě příběhy nejsou prosté žen, které autor nešetří ani trochu. Počestné i nepočestné, je to prostě plemeno zrádné!

Podivná svatba na Lichnici patří k dobrým historickým detektivkám z drsné doby o drsných mužích a poddajných ženách. Je taková, jaká má být – napínavá. Autor si skvěle pohrává s fantazií, předkládá fakta a nutí k dedukci, problém nakousne a okamžitě se ubírá jiným směrem. Mate tak před konečným rozuzlením nejen své hrdiny, ale i čtenáře, aby vzápětí překvapil nečekaným úsudkem. Určitě pobaví i humorné repliky a břitké dialogy, kterými autor mistrně posunuje děj vpřed.

Další příběh Oldřicha z Chlumu své fanoušky nezklame a ty, kteří středověkého vyšetřovatele dosud neznají, může navnadit k přečtení předchozích svazků.

Knihu Podivná svatba na Lichnici vydalo nakladatelství Moravská Bastei MOBA