Miluji svoji ženu. Zn.: Netrpělivě

Všichni jednou dojdeme k bodu, kdy máme pocit, že život plyne kolem nás, že jen naplňujeme očekávání ostatních. Postrádáme-li schopnost vyrovnat se s všedními dny, dostaví se neklid. Vnitřní volání o pomoc. V knize Alef se Paulo Coelho vrací k prvku poutníka (jako hledače svého vlastního duchovního království), aby demonstroval svoji slabost pro křehké a neústupné ženy (Argo, 2011). Co je to Alef? A jak souvisí první písmeno hebrejské abecedy s nevěrou?

knihaNěkdo považuje Coelhovu tvorbu za úvod do spirituálních záležitostí, někdo ho vidí jako šikovného prodavače myšlenek lidem, kteří ztratili kontakt se svým vnitřním já. Jako žena mám s knihou Alef malý problém. Paulo Coelho otevřeně popisuje nevěru s tureckou dívkou Hilal a trvá na tom, že to neničí jeho vztah se ženou malířkou. Během cesty vlakem jsem jako čtenář svědkem jakéhosi vnitřního procesu; autor se sám sebe ptá, jak se cítit zase skvěle uprostřed svého osobního kruhu. Paulo Coelho se prý snaží stát znovu „králem ve svém království“. Jak probíhá autorova cesta po transsibiřské magistrále?

Zajímavé je, že ho neodsuzuji za samotnou nevěru ženě, ale za to, že předstírá, že jde o součást onoho spirituálního pátrání. Pak si ale uvědomuji, že jde spíše o můj kritický postoj k některým mužům z mého okolí. Není nic horšího než vidět v očích kamarádky bolest a moci jí nabídnout jen objetí. Cítit všechny ty složitosti vztahu a neumět poradit, protože každý máme svoje vlastní boty, které nás tlačí pokaždé na jiném místě...

Coelho se vrací k historii magie, podobně jako v Bridě, a používá motiv šamana, inkvizice a bolesti. Autor pracuje s naší fantazií, hodnotami a čímsi, co bychom mohli nazvat pohanskými kořeny v duši Evropana. Fakt, že Coelho cestuje, aby spolupracoval s nakladateli, není tak podstatný. Důležitý je onen proces hledání problémů, které vzešly z doby ještě před narozením autora. Karma je zde chápána jako záležitost současnosnosti, svoji budoucnost modelujeme tím, co děláme právě teď. Paulo žádá o odpuštění za špatné rozhodnutí v předchozím životě. Je to zvláštně patetické, ale čtivé. Z knihy tryská spontaneita, radost ze života smíšená s hledáním klíčů k truhle, kterou jsme po letech vykopali ze zdi, o které jsme ani netušili, že stála.

Dějiny inkvizice jsou nechutné, plné zloby, touhy po majetku druhých a souvisejí s potlačováním tradice přirozené moudrosti a něčeho, čemu bychom mohli říkat šestý smysl. Komu ještě dnes prospívá popírání sexuality nebo uctívání kultu svatých? Nemělo by to už 21. století převážit filozofickým výkladem věcí? Připustit, že člověk může být anděl i dábel současně, že záleží na situaci, výkladu a  na tom, co svými činy sledujeme? V takovém případě, by musela církev připustit, že existence zla a pekla není záležitostí odpudivou, nýbrž že černota existuje uvnitř každého mikrokosmu, že spiritualita každého z nás stojí na celé řadě maličkostí a není možné se vykoupit jen nošením zlatého roucha nebo kutny. Každý prostě nemůže naplnit řeholi svatého Benedikta. Jsme jedineční ve svých omylech. A je zcela v pořádku, pokud k dalším krokům potřebujeme duchovní, kamarády nebo svoje děti. Přesto je důležité dát věcem určitý rozměr, umět sklonit hlavu a poradit se s člověkem, kterého respektujeme pro jeho rozhled...

Vypadá to, že Coelho je skvělým marketérem přírodních živlů a pohanských tradic. Jako člověk znající  bolesti katolické církve odkrývá populární formou bolesti svatých mužů, kteří pod zlatými hábity postrádají lásku k bližnímu. A láska je přeci tou základní energií, která mění svět... Můžeme se pustit do hledání sama sebe v indickém ašrámu, vycestovat na Mars, ale cestu do nitra musíme ujít sami. Autor se nám snaží sdělit, že není jiné cesty, musíme sledovat zdánlivě nelogická puzení vydat se do neznáma, žít každou sekundu. Možná někdy později pochopíme význam toho všeho. Doporučuji číst, i když Coelha akceptujete jen jako skvělého prodavače šamanských snů. Z knihy jsem nadšená. Ne pro její popularitu, ale pro tu drobnou nesdělitelnou hodnotu, která je ryze individuální...

Knihu Alef vydalo nakladatelství Argo