Sladký život s Ivetou

dort

Když jsem si začala psát poznámky pro recenzi knihy Iveta a české sladkosti (Ikar, 2012), napadlo mne, že tato kniha byla vyrobena s pečlivou laskavostí. A děláme-li věci s láskou, dostáváme v životě mnohem víc než ostatní... Iveta Fabešová v tomto pozitivně laděném duchu píše i úvod knihy. Jak se nejlépe ponořit do sbírky chutí?

knihaAbych se dostala do tématu, začala jsem rovnou péct. Celý týden si manžel střídavě pochvaloval tuhle knihu a střídavě mi vyčítal („zase nedopnu kalhoty“). Čím se tato kuchařka liší od záplavy dalších? Láska ke kvalitnímu mlsání, návrat ke vzpomínkám na dětství a chuť potěšit ty, co nás obklopují, to jsou hlavní ingredience této knihy. Kapitoly jsou přehledné, podkladová barva zvláštních kapitol (zmrzliny, dorty, buchty aj.) je odlišná od receptů s fotkami. Členění textu a fotek je tedy příjemné, nerušivé.

Jsem ráda, že se Iveta Fabešová rozhodla věnovat české kuchyni, že jsem se mohla uprostřed pracovního týdne zasnít a vrátit do maminčiny kuchyně. Když zavřu oči, vidím ovocný táč s meruňkami a drobenkou, který máma uměla udělat i v „polní“ kuchyni na chalupě. Tu vůni už nikdy nezapomenu. S Ivetinou knihou máte šanci vytvořit podobnou atmosféru svým dětem. Je to kuchařka pro ty, kteří se chtějí naučit dělat dobře základní recepty. A ty pak rozvinout. Nadchla nás tvarohová buchta s povidly...

Kromě receptů se dozvíte více o tom, jak používat základní suroviny (mouka, tvaroh, marcipán, kakao, likéry aj.) a také si přečtete o základních technikách, ať už jde o šlehání bílků. nebo práci s cukrářským sáčkem. Laskavý úvod koresponduje s myšlenkou hnutí „slow food“ (což autorka nezdůrazňuje, ale spíše onu „nespěchající“ atmosféru  navozuje). Těším se na další knihu Ivety Fabešové (pozn. již vydáno – Iveta a sladká Francie, Slavnostní pečení s Ivetou a Iveta a české sladkosti).

Oceňuji tento titul, vrací českému kuchaři a cukráři sebevědomí. Ukazuje, že české recepty mohou obstát mezi záplavou francouzských a italských dezertů. Vrací také pocit domova. Není nad procházku kolem výloh s baklavou, když na vás doma čeká makový rohlíček nebo ovocná kapsa. Buchty, dorty a drobné cukroví jsou naše poklady. Díky Ivetě a lidem jako ona, kteří vaří pro radost, je život lepší. Všechny těžkosti lépe snáším, když hnětu těsto na frgály.

Autorku si pro sebe pocitově řadím k Lence Požárové a Evě Rýznerové, tedy kuchařkám, které mají rády vaření, život a svoje strávníky. A to hlavní, umí sdílet svoje nápady s okolím a námi kuchařskými lachtany. Kdybych jen tak znala správné držení sáčku dříve! Kniha Iveta a české sladkosti udělá radost obdarovanému i jeho rodině. „La Dolce Vita“ se dá žít opravdu kdekoliv. A nejlépe je přeci doma!

Knihu Iveta a české sladkosti vydalo nakladatelství Ikar