Znám tvůj příběh

udoli

Smrt se skrývá v horách. Škola v osamělém údolí je daleko od jakékoli civilizace. Podivní studenti na místě, kde se zastavil čas. Náhodné události, nebo předem naplánovaná akce? Či snad iniciační rituál? Staňte se studenty na Grace College, internátní škole pro vysoce inteligentní žáky.

knihaSourozenci Robert a Julia Frostovi do školy nastupují týden po začátku semestru. Už to je poněkud zvláštní a kde kdo se téhle záhadě snaží přijít na kloub. Pod tíhou dalších událostí to není tak jednoduché, jak by se mohlo zdát, a Frostovi svůj předchozí život pečlivě střeží. Nejsou na Grace sami, kdo má nějaké tajemství. Správně by se o nich nikdo neměl nic dozvědět, vždyť je to dvojice bez minulosti, a přesto se ve škole najde záhadný Loa.loa, který se čas od času ozve. Mohlo by s ním souviset zmizení dívky na invalidním vozíku?

Přestože jsou Julia a Robert biologičtí sourozenci, každý je úplně jiný. Zatímco Robert si problémy (včetně mezilidských) převádí na rovnice, ke kterým se snaží „vypočítat“ řešení, Julia je jeho pravý opak. Tím nechci říct, že by jí matika nešla, ale spíš ji pronásledují vzpomínky na události, které by chtěla zapomenout anebo si se spoustou věcí neví rady. Ať už jsou to bratrovy „vize“, jež se vždycky splní, či její vztahy s kluky (ať minulými, nebo současnými). Někdy by se dokonce mohlo zdát, že na sedmnáctiletou holku jedná neadekvátně. Dalšími z hlavních postav jsou Alex a Izabel, studenti-senioři a studijní poradci prvního ročníku. Oba sportovně založení, sympatičtí, ale stejně jako ostatní ve škole mají i oni černé stránky. Dále se čtenář setkává se spolubydlícími sourozenců, z nichž se stává nerozlučná parta, ale zároveň mezi nimi vzniká podivné přátelství.

Grace College je od je od nejbližší obce vzdálena dvě hodiny jízdy autem. Byla postavena v horském údolí a z jedné strany ji hlídá vrch Ghost, z druhé má Lake Mirror (tedy Zrcadlové jezero) s jeho nekonečnými hloubkami, spodními proudy a strmými útesy. Kolem se táhnou sotva prostupné lesy, a přesto si někdo dal tu práci, aby v porostu vysekal mýtinu a postavil na ní pomníček osmi studentům, kteří se v sedmdesátých letech při výstupu na Ghost beze stopy ztratili. Celé místo se zdá opuštěné a vypadá to, že kromě psa profesora filosofie jsou jedinými živým tvory v údolí studenti Grace.

Už při čtení první kapitoly má člověk pocit, že se před ním nacházejí ideální kulisy pro tajemný příběh s prvky hororu. Svým způsobem popisy připomínají knihy Tajemství Temného dvorce a Návrat do Temného dvorce z edice Hodina duchů (vycházela v Mladé frontě). Na rozdíl od těchto dvou knih nejde o čarodějnickou školu, nýbrž o vzdělávací institut pro neobyčejně inteligentní studenty.

Poté, co se čtenář z anotace dozví, že kniha je psána jazykem dnešní mládeže, napadne ho, že by to mohlo být hororové počteníčko, při kterém prostě „vypne“ a bude relaxovat. Jenomže místo toho přijde zklamání, jde o příběh, který jenom varuje a poučuje („Děti, nehrajte si u jezera, utopíte se!“ nebo „Děti, nedávejte na internet svoje osobní údaje, nikdy nevíte, komu se dostanou do  rukou.“). Až teprve v nějaké polovině příběhu dojde ke zlomu a děj začne odpovídat anotaci. Tehdy se běžným příběhem o internátu začne vinout nitka tajemna a záhadných událostí. I když možná, že i zdánlivě nevysvětlitelná věc se dá objasnit pouhou logikou…

„Ukaž jim to.“
Isabel otevřela svůj batoh a položila si to na vlasy.
„Teď už rozumíte?“ zeptal se Alex.