Zachraňte delfíny!

zralok

Sotva začal rok 2012, Thomas C. Brezina vydal ve Fragmentu další literární počin. Už samotný název – Poklad Černého žraloka – připomíná dlouhé letní prázdniny. Co by bylo příjemnější, než se alespoň při čtení vydat na moře a spolu s hrdiny edice Expedice Kolumbus pátrat po ukrytém pokladu?

knihaTeď se možná zdá, že jsem se v nadpise spletla a místo delfíny jsem chtěla napsat žraloky. Ne, nadpis je dokonale správně. Dokonce i souvislosti se za chvilku objeví. Na  návštěvu k tetě Úle přijde Žraločí Žaneta s tím, že by potřebovala pomoci vyluštit jakousi záhadu týkající se právě pokladu Černého žraloka. Úla neváhá a brzy se do případu zapojí také sourozenci Miki a Tino. Ale proč, proboha, ti delfíni?! V zoo je mají jako lákadlo pro návštěvníky a Žaneta je chce zachránit. Pro starou paní celkem obtížná situace, kdyby ovšem neměla mapu k pokladu, za který by mohla delfíny koupit a postarat se jim o kvalitní život.

Jak už je v Expedici Kolumbus obvyklé, čtenáři se setkají s tetou Úlou (Žraločí Žaneta ji oslovuje jako Úlitku) a sourozenci Miki a Tinem, o které se stará. A samozřejmě nesmí chybět mluvící potkan Lojza. A stejnou samozřejmostí je i autoloď Kolumbus – Úlitčin vynález. Kdo četl předchozí knihy z edice, ví, že s Kolumbem je možné cestovat časem, létat a dokonce se může stát neviditelným. Po té, co se člověk tohle dozví, myslí si, že už ho nemůže nic překvapit. A přesto se taková zrada objeví. Stane se tak, když teta oznámí, že s Kolumbem je možné prozkoumat mořské dno.

Knihy Thomase C. Breziny se vyznačují malým množstvím míst, na kterých se děj odehrává. Ani poklad Černého žraloka není výjimkou. Autor příběh omezil na prostory zoo, domek tety Úly a konečně hledání pokladu pod mořskou hladinou. Tehdy je místopis poněkud složitější a příběh se dostane do nejdobrodružnější fáze.

Jak už je u tohoto autora běžné, také edice Expedice Kolumbus obsahuje úkoly, ke kterým je potřeba lupa. Tentokrát ovšem ne kouzelná, stačí docela obyčejná, a kousek červeného plastu, díky kterému se mnohem snadněji vyřeší písmenkové schovávačky.  Takovým úkolům musí samozřejmě odpovídat i obrázky, o které se postarala dvojice ilustrátorů Jan Birck a Norbert Maier. Jejich rukopis je na stránkách knihy dobře rozeznatelný – zatímco někde se objevují spíše nákresy, které celý příběh posunou, jinde se čtenář může těšit na obrovské barevné ilustrace, jež výborně doplňují text.

„Musíme najít poklad Černého žraloka a pak je odsud vykoupíme,“ prohlásila pevným hlasem Žaneta. Chvilku si zamyšleně mnula kořen nosu. „Zatím se to nikomu nepodařilo.“
„Je to pirátský poklad?“ zajímalo Tina.
(…)