Láska k životu patří

srdce

Tak by se alespoň stručně dala charakterizovat kniha Lásky českých spisovatelů s podtitulem Zajímavosti ze života významných českých osobností od Martiny Drijverové. Po své minulé knize o českých panovnících se vydává do 19. století a zve svoje čtenáře na setkání s Boženou Němcovou nebo třeba skoro neznámou Terézou Novákovou.

knihaDrijverová svoje texty zaměřuje především na menší děti, ale tentokrát udělala trochu výjimku. Ostatně, je to pochopitelné – neznám moc dětí na prvním stupni ZŠ, které by pravidelně četly díla českých klasiků a chtěly si o nich zjistit nějaké zajímavosti, takže knihu spíš ocení jejich straší sourozenci. V sedmnácti výpravách do 19. století se tak čtenáři dozvědí o soukromém životě spisovatelů a najdou mezi nimi také několik žen – průkopnic.vTo všechno samozřejmě na pozadí dobových událostí a stylu života.

Věk čtenářů není jediná věc, která se změnila. V Láskách českých spisovatelů není tolik obrázků, jako tomu bylo v jiných knihách od Martiny Drijverové. Vojtěch Otčenášek se zaměřil na zjednodušené portréty osobností, o kterých autorka píše. Ačkoli jsou obrázky hodně upravené, není nijak těžké poznat, koho znázorňují. A i kdyby to někomu připadalo obtížné, autoři mysleli na vše a do každé ilustrace včlenili jméno literáta a obklopili ho portréty jeho osudových lásek, které opět doplnili jejich jmény (tentokrát už pouze křestními).

V knize se také vyskytuje mnohem více citací než v předchozím díle o českých panovnících, což je samozřejmě pochopitelné. Drijverová tak čtenáři nabízí možnost podívat se do skutečně osobní korespondence, nebo svoje vyprávění doplňuje ukázkami z jednotlivých děl. S takovými vsuvkami přichází vždy ve správnou chvíli, takže má člověk poměrně dobrou představu o duševním rozpoložení toho či onoho autora.

Martina Drijverová sice v Upozornění píše, že kniha není učebnice a zabývá se soukromým životem jednotlivých spisovatelů, jen jaksi zapomněla dodat, že všechno bude posuzovat z dnešního hlediska (nebo to na mě jenom dělá takový dojem?). Ono totiž neplatí jenom jiný kraj jiný mrav, ale také jiný čas jiný mrav. Posuzováno z dnešního hlediska, většina spisovatelů 19. století by byla označena za násilníky, nebo rovnou tyrany. Zní to podivně? Asi ano, ale jak byste označili člověka, který zakazuje manželce vycházet z domu, když sám je na cestách? I když… V té době to až tak nenormální nebylo. Nebo je to spíš jenom věc názoru?

Po přečtení předchozích odstavců by se mohlo zdát, že knihu jsem rovnou odsoudila. Omyl. Naopak musím ocenit snahu Martiny Drijverové, že chce dětem představit české klasiky zase jinak, než je tomu běžně ve školách. Na stránkách knihy nečekají žádná nudná data k zapamatování, jen na konci každé kapitoly je seznam děl.

Lásky českých spisovatelů se povedly snad ještě lépe než předchozí čeští panovníci, ale některé věci je potřeba mít při čtení stále na paměti.

Knihu Lásky českých spisovatelů vydalo nakladatelství Albatros