Recenze: Knihy pro dospělé

Neobjasněná tajemství příběhu

1 1 1 1 1 (0 hlasů)
il

Jak vlastně vzniká takový příběh? Po formální stránce se tomu jistě lze naučit, ale stejně jako u každého jiného projevu umění, je hlavním předpokladem nadání, potažmo talent, jenž se ruku v ruce snoubí s pílí.



knihaAntologie Velká kniha příběhů pro XXI. století je pro mne osobně do jisté míry zklamáním a to i přesto, že jsou v ní zahrnuti autoři slovutných jmen, jež mnohdy mají na kontě nejeden bestseller. Jenomže dosáhnout této mety ještě nutně neznamená kvalitu.

Stran literárního průmyslu – i zde je pro úspěch nutný marketing a tudíž neodmyslitelná masírka podvědomí reklamou, která na vás prýští z masmédií a takto vyvolanou zvědavostí vás přiměje sáhnout do peněženky a inkriminovaný všudypřítomně presentovaný titul si koupit, pročež ho po „použití“ odložíte do knihovny, aniž byste kdy měli potřebu po něm znovu sáhnout.

Samozřejmě existují knihy, k nimž se čtenář vrací periodicky a nestojí za tím tedy výhradně síla kapitálu, jenž je základním předpokladem obchodní politiky, protože literatura je koneckonců také jen spotřební zboží. Ovšem s vkladem nás obohatit o radost, vědomosti, či útěchu, ale i děs.

Z Velké knihy příběhů vyčnívají nad ostatní zúčastněné tři jména. Tím asi nejvýraznějším je jeden z přímých iniciátorů jejího vzniku Neil Gaiman, autor, jenž oplývá nebývalou invencí fabulační imaginace. Jeho styl je vesměs prostý, bezmála dětský, ne však ve vyznění, ale formě. Dokáže zasáhnout temnou strunu lidské duše, ale především vás vtáhne do víru fantasie, pro níž je příznačná čarokrásná bezmeznost.

Další literárně gurmánský zážitek nám poskytne svým cynickým postojem věčný buřič Chuck Palahniuk, jemuž by k dosažení pomyslné nesmrtelnosti bohatě stačil jeho román Klub rváčů, ačkoli si dovolím tvrdit, že toto je jeden z mála případů, kdy filmová podoba předčí tu prosaickou.

Velkým a notně příjemným překvapením pak byl pro mne Michael Moorcock, který je legendou na poli science fiction a fantasy, a jenž se nám ve sborníku představil netradičně naprosto civilním příběhem obrážejícím ve zkratce bídu lidského života pohlceného tenaty stereotypní úmornosti všední každodennosti, jež se s nabitými léty čím dál víc mění ve frašku s tragickými konci.

Za pozornost stojí i Kat Howardová, pro níž účast byla současně i debutem. Ani zbylí autoři nepostrádají talent a vypravěčské mistrovství, avšak často slibně započatý děj se promění v mdlé „plkání“ završené nenaplněnou pointou, jíž schází jakákoli jiskra překvapivého vyvrcholení. V tomto ohledu mi značné rozčarování uchystal M. M. Smith. Od originálního autora výtečných románů jako jsou Jeden z nás či Náhradníci bych tak slabý a bezdůvodný výkon nečekal.

Asi nejhorším produktem je úvodní povídka Krev pocházející z klávesnice Roddyho Doyla, jejíž podstata měla patrně parodovat upírský a vlkodlacký boom.

Každopádně bych chtěl zdůraznit, že tato antologie má smysl především pro začínající spisovatele. Její tématický obsah totiž není nikterak omezen žánry, uvedené povídky oscilují od hororu až po pohádkově laděné motivy a žádná z nich není vyloženě špatná. Tudíž může posloužit jako vydatný zdroj inspirace.

Na závěr bych rád uvedl dvě z osmi pravidel Kurta Vonneguta pro psaní povídek.

Pravidlo číslo 4: „Každá věta musí udělat jednu ze dvou věcí – poodhalit postavu nebo posunout děj o kousek dál.“

Pravidlo číslo 7: „Pište tak, abyste potěšili jen jednoho člověka. Když otevřete okno a začnete objímat celý svět, váš příběh dostane zápal plic.“

„Zbyli jste už jenom dva, ty a ta babička ve staromódní tlusté mikině, prostě obyčejná něčí babička, co přežila světové války a jaderné bomby, nejspíš se dívala, jak zastřelili všechny ty Kennedyovic a Abrahama Lincolna, a teď se v těch svých teniskách pohupuje z pat na špičky a zpátky, tleská babičkovskýma rukama, kolem samá supermodelka a blikající světlo, a mocný hlas jí slibuje sportovní vozidlo, velkoplošný televizor, kožich až na zem.“
(Gaiman-Sarrantonio Velká kniha příběhů pro XXI. století. Přel. Kolektiv autorů. Plus: Praha, 2012, s. 203)

Knihu Velká kniha příběhů pro XXI. století vydalo nakladatelství Plus

 

Aktuality

  • Prosincové akce v knihovnách

     

    Chcete vědět, co zajímavého se děje v knihovnách a jaké akce si pro své čtenáře připravily? Pak sledujte rubriku Knihovny, v níž vás budeme pravidelně informovat o dění v knihovnách a akcích s nimi spojených.

    Číst dál...  
  • Prosincová Pevnost ve znamení Star Wars

    Opět nastal ten správný čas a na pultech trafik se objevil další díl fantasy a sci-fi časopisu Pevnost. Venku už se značně ochladilo, proto si ho vezměte k hořícímu krbu a při jeho čtení se trošku zahřejte. I když některá jeho témata jsou lehce mrazivá. Na co se můžete těšit?

    Číst dál...  

Doporučujeme

icon 10x10px eKNIHOVNA.cz – knihy, noviny, časopisy 24 hodin denně.
icon 10x10px KURZY ANGLIČTINY Navštivte ukázkovou hodinu zdarma!

Nové komentáře

Doporučujeme

icon 10x10px Atraktivní práce pro všechny, kteří si věří.
icon 10x10px SMS zdarma do všech sítí.

Soutěž

  • Soutěž o knihu Tři metry vášně

    Ode dneška soutěžíme o knihu Tři metry vášně z nakladatelství Motto. Pokud správně zodpovíte tři jednoduché soutěžní otázky a usměje-li se na vás štěstí při závěrečném losování, kniha bude vaše.

    Číst dál...

Z čtenářského deníku

  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  
  • Biblický příběh, který se odehrává na americkém venkově

    John Steinbeck se narodil roku 1902 v Kalifornii. Vystřídal mnoho různých profesí a získané zkušenosti potom uplatňoval ve svých knihách. Patřil k autorům takzvané ztracené generace zažil první světovou válku a ve svých dílech popisuje bídu, které byl svědkem. Vyzdvihuje krásu kalifornské krajiny a sílu lidského ducha, naopak silně kritizuje násilí, zákeřnost a vypočítavost. Získal Pulitzerovu cenu i Nobelovu cenu za literaturu. Mezi jeho nejznámější knihy patří Hrozny hněvu, O myších a lidech, Pláň Tortilla a právě Na východ od ráje

    Číst dál...  

Přihlášení