Vyrábíme a cestujeme s dětmi

dite

V nakladatelství Grada vyšla v roce 2011 kniha Výtvarné hrátky napříč kontinenty: Pro děti od 4 let do 10 let. Petra Vondrová tvoří s dětmi pro zábavu i poučení. Kniha obsahuje didaktické postupy, křížovky a zeměpisně motivované tvoření, pro radost dětem i dospělým. Jaké výtvarné aktivity autorka rodičům a učitelům nabízí? Hlavním tématem je zdokonalení zeměpisných znalostí. Jak? Průvodci jsou sedmiletý Patrik a pětiletá Darinka a s maminkou společně tvoří a vyhledávají informace o jednotlivých zemích. Tím je kniha přiblížena kromě pedagogů také kreativním rodičům a vychovatelům.

knihaJak lze tvořit, neustále dávat nové a nové podněty a sledovat určitý cíl? Autorka vybrala tři kontinenty (každý kontinent je samostatnou kapitolou rozdělenou na osm částí – osm zemí). V úvodu se dočteme o základní charakteristice země, kde maminka dětem vypráví o zajímavostech daného území (řeky, města, rostliny, zvířat, stromy atd.). Děti pracují s mapami (vše opakují formou doplňování slepých map) a tajenkami. Součástí úvodu každé ze tří kapitol je také výtvarná realizace související s daným kontinentem.

Text je běžný a vadí mi, že autorka neustále odkazu na zdroj zeměpisných údajů jen na cestovani.idnes.cz, když existuje řada dalších zdrojů. Kniha se mi přesto líbí. Autorka je zkušená a knihám tohoto typu se věnuje dlouhodobě. Její přínos je tedy také ve vytrvalé snaze o zprostředkování krásy dětem. Hledat neustále nové podněty pro podvědomý rozvoj dítěte je občas fuška. Umět zaujmout předškoláka a aktivního školáka je nelehké. Věnovat dítěti čas a snažit se o domácí laickou arteterapii ke korekci určitých složitostí je opět velmi těžké – pro rodiče. Proto moje nadšení z nových a nových nápadů na tvoření nemá hranic. Stejně jako kniha. Líbí se mi používání běžně dostupných materiálů  a názornost.

V mapě Turecka chybí hlavní město Ankara a třeba další velká města jako Izmir nebo Bursa. I když české děti asi znají spíše ta letoviska. Otázkou tedy je, jak moc úplná je tato publikace, pokud jde o zeměpisná a historická fakta. Trošku váhám, zda jsou například břišní tanečnice to stěžejní, co by měly děti o Turecku vědět, zda není důležitější výskyt antických památek (např. Efesos), historie majáku v Halikárnásu nebo Ararat, janičáři, stavitel Sinan atd.?!  Jak tedy hodnotit další země, které neznáme, neumíme posoudit, co je klišé, co je podstatné? Proto tuto publikaci beru jako výtvarnou inspiraci a dál synovi představuji státy světa na více pomůckách  - vždyť i ta krásná magnetická mapa států vyrobená ve Francii má na místě Turecka jen velblouda.

Knihu doporučuji jako součást domácí přípravy a jako zajímavý zdroj témat a možností, jak si pohrát s materiály, které máme všude okolo. Grada i Petra Vondrová jsou zárukou kvality, kterou lze ale vylepšit vyvarováním se klišé tak, aby v dětské výtvarné pedagogice neměla konkurenci, protože přesně tímhle směrem vidím z její strany velký potenciál. Snad se více dozvíme v připravovaném rozhovoru.

Knihu Výtvarné hrátky napříč kontinenty: Pro děti od 4 let do 10 let vydalo nakladatelství Grada