Recenze: Knihy pro dospělé

Za Očistcem nemusíme dvakrát daleko

1 1 1 1 1 (0 hlasů)
andel

Existence vezdejší je vydatně protkána utrpením, které jako malá dítka tolik nevnímáme, ale čím jsme starší, tím víc jsme vystavováni na milost a nemilost osudu.



knihaK blažené nevědomosti jsou samozřejmě nutné jisté materiální předpoklady, které nás udržují v iluzi, jež zmírňuje dopady reality na naše omezené vnímání. Ego nás chlácholí, že jsme důležití a nic zlého se nám nemůže stát, protože špatné věci se dějí jen těm druhým – a to bezesporu zaslouženě. Setrváváme v bludech a vršíme hřích za hříchem.

A co je to hřích? Porušení přikázání, jejichž základní seznam nalezneme v Mojžíšově desateru. Kéž by tento etický kodex dodržovalo pokud možno co nejvíce lidí. Jenomže naší pomyslnou Biblí se stal mamon, jenž nás chtíčem motivuje k nezřízené hamižnosti, pro niž jsme s to dopustit se nejen krádeže, ale přímo i vraždy.

Naši politici nás svojí zkorumpovaností přesvědčují každodenně o tom, že lhát, podvádět a loupit je nejenom normální, ale především legitimní. Avšak musíte přináležet mezi vyvolené, a tudíž nedotknutelné. Dodržování zákona je určeno pouze pro obyčejné plátce daní, jimž nepřísluší nic víc než držet hubu a krok. Zdravotnictví se samo o sobě stalo nadstandardem, mravnost se rozpustila v pornu anti-sociálních zákroků vlády, která se chová podobně jako klíště. Potentáti zaboří své sosáčky do demokratických voličů a nevytáhnou je z nich, dokud nevysají i tu nejposlednější kapku jejich krve.

Světu dominuje Zlo. Dobro se někam schovalo. Milosrdenství a soucit jsou archaické pojmy. Nyní vévodí taková slova jako ambice a kariéra, a to bez ohledu na to, zdali svým jednáním někomu uškodíme. Jsme krutí a nesmlouvavě tvrdí, protože to po nás vyžaduje systém. Opatřil nás drábem, jemuž se říká konzum. Tomu sekunduje jednak spěch, který nás motivuje pomocí sadistických důtek dobře známých jako stres, a poté strach operující se soustavnou nejistotou, zdali se nám podaří uhradit všechny účty.

V současnosti je neobyčejně snadné skončit na ulici. Modlíme se, proklínáme a souběžně s tím jsme natolik bezcitní, že se o nás dá konstatovat: „Sytý hladovému nevěří“. Nemáme smysl pro problémy druhých, jsme k nim slepí a hluší.

A všechny tyto naše poklesky by měly zůstat bez trestu? Kniha Ráj, peklo a očistec ve středověkých viděních se nás pokusí přesvědčit, že tomu tak rozhodně není. Osobně mi připadá, že do ráje se dostanou jen boháči, zatímco chudák je svým společenským statusem predestinován k tomu, aby skončil v pekle.

Vidění se nám snaží vsugerovat, že se naše negativní jednání neobejde bez odplaty. Na jednu stranu se dá uvažovat o moralitě, která popisem záhrobních hrůz chce docílit polepšení člověka. Pobízí ho ke skromnosti, altruismu, pokoře a lásce. Na druhou stranu nalezneme i srovnání s politickými agitkami z provenience nacismu a komunismu. A vlastně i soudobé despocie kapitálu, jenž třímá v otylých prackách několik málo oligarchů, jež mají tu zpupnou drzost stavět se na roveň samotného Boha.

Dá se totiž konstatovat, že mnohá vidění, často sepsána jakoby přes kopírák, bývala zneužívána k zastrašování, a to kupříkladu za účelem „poctivějšího“ vybírání silou vnuceného desátku od drobných zemědělců pro katolickou církev, která s ideou původního křesťanství má pramálo společného.

Závěrem bych chtěl podotknout, že tato vidění jsou v moderní době mimořádně aktuální a žijící literáti, ale nejen oni, nýbrž i lidé od filmu, by se jimi měli inspirovat k podobně mravoučným počinům, neb pokud se nezjedná v lidských duších náprava ještě za života, nedopadne to jinak než katastrofou utopenou v oceánu krve, jež bude samozřejmě pocházet především z žil nevinných a bezbranných.

Pravil: „Když mě položili do síně toho domu a měli za to, že jsem zemřel, tu u mě stanul jakýsi ctihodný muž v krásném třpytivém plášti. Měl překrásnou tvář a vypadal, že je nadmíru veselý a plný radosti. Z pohledu na něj jsem se velice těšil. Jeho vlasy byly bělostné jako sníh a oblečen byl do jasně červeného šatu, pod nímž měl jiné roucho, bělostnější než sníh. V rukou držel rozevřenou knihu popsanou zlatými písmeny, jejíž dvě třetiny nalevo byly otočené, jedna třetina měla být ještě obrácena.“
(Ráj, peklo a očistec ve středověkých viděních. Přel. J. Engelbrechtová, J. Föster, E. Hladká-Kučernáková, M. Moravová, J. Zachová. Argo: Praha, 2011, s. 96 - 97)

 

Knihu Ráj, peklo a očistec ve středověkých viděních vydalo nakladatelství Argo

Doporučujeme

Aktuality

  • Cena Česká kniha pošesté

    Aktuální informace z 28. 4. 2017 - tři nominované knihy - čtěte dále. Cena Česká kniha je opět tady, tentokrát již 6. ročník. Každoročně vás informujeme o knihách, nominovaných na vítězství, postupně tak, jak se zužuje jejich výběr. V šestém ročníku došlo k jedné zásadní změně, o níž se dočtete v následujícím textu, převzatém z tiskové zprávy organizátora.

    Číst dál...  
  • Humbook 2017

    V loňském roce se uskutečnil první ročník literárního festivalu Humbook, který lákal především příznivce oblíbeného stylu Young adult. Pořadatelství se ujala nakladatelství Fragment a CooBoo.

    Číst dál...  

Doporučujeme

Nové komentáře

Soutěž

  • Soutěž o knihu Nejkrásnější výlety na tajemná místa

    Ode dneška soutěžíme o tři výtisky knihy Nejkrásnější výlety na tajemná místa z nakladatelství Universum. Pokud správně zodpovíte tři jednoduché soutěžní otázky a usměje-li se na vás štěstí při závěrečném losování, kniha bude vaše.

    Číst dál...

Z čtenářského deníku

  • Drašar

    Nacházíme se v době, kdy je český jazyk považován za mluvu vesničanů. Čeština je vytlačena z nejvyšších společenských funkcí, kultury i státní správy. Na školách se vyučuje německý jazyk, jazyk vzdělanců. Dochází k velké germanizaci (poněmčování) společnosti… A do této doby se narodí Josef Václav Michl. Dlouho očekávaný syn, kterému jsou předurčeny velké skutky a který se má stát chloubou rodiny.

    Číst dál...  
  • Biblický příběh, který se odehrává na americkém venkově

    John Steinbeck se narodil roku 1902 v Kalifornii. Vystřídal mnoho různých profesí a získané zkušenosti potom uplatňoval ve svých knihách. Patřil k autorům takzvané ztracené generace zažil první světovou válku a ve svých dílech popisuje bídu, které byl svědkem. Vyzdvihuje krásu kalifornské krajiny a sílu lidského ducha, naopak silně kritizuje násilí, zákeřnost a vypočítavost. Získal Pulitzerovu cenu i Nobelovu cenu za literaturu. Mezi jeho nejznámější knihy patří Hrozny hněvu, O myších a lidech, Pláň Tortilla a právě Na východ od ráje

    Číst dál...  

Přihlášení