Na výlet do Pompejí krátce před výbuchem Vesuvu?

muz

Zní to nesmyslně? Máte pravdu, ale co takhle cesta časem? Právě na takovou výpravu se můžete vydat s Bárou, vlastnicí kouzelného atlasu a hlavní hrdinkou knihy Pozdvižení v Pompejích od Veroniky Válkové.

knihaKteré dítě by se nechtělo z bytu v paneláku přestěhovat do tajuplného domu se zahradou? Právě tohle přání se Báře splní a co víc – na půdě ve staré truhle najde tlustou knihu vázanou v kůži, díky které může cestovat v čase. Stačí jenom chvíli držet ruku na zvolené mapě a výlet začíná… Přesně to se Bára rozhodne udělat, aby si trochu prodloužila letní prázdniny. Jenomže to nedopadne přesně podle jejích představ – kdo by při prodlouženém volnu chtěl být v Neapoli prodán na trhu s otroky a nechal se dobrovolně odvést do Pompejí? Ještě že je doprovází tak pohledný otrok Rufus…

Bára po prázdninách půjde do šesté třídy, ale kvůli stěhování se do školy nijak netěší. Vždyť v září poprvé uvidí svoje nové spolužáky, a kdo ví, jací jsou? Tohle setkání musí co nejvíc oddálit a tady dokáže pomoci jenom kouzelný atlas dobře ukrytý na půdě. Je poněkud překvapivé, že budoucí šesťačka mnohdy uvažuje jako člověk mnohem mladší – sice možná četla Řecké báje nebo Kytici, ale netuší, že Pompeje patřily ke starověkému Římu, ani že se nad nimi tyčí Vesuv. To je všeobecný přehled a měla by o tom mít představu už jenom proto, že tam byli její rodiče na svatební cestě.

Bára se krátce po svém příchodu do starověku setká s jedním z nejvýše postavených mužů v Pompejích, který si ji na trhu koupí. V jeho domácnosti se spřátelí s otrokem Rufem, Galem, který byl zajat v boji a původně prodán do mramorových dolů. Později je Rufus obviněn z krádeže klíče od městské pokladnice a krutě potrestán. Nová otrokyně musí svoji malou komůrku sdílet s mladou Egypťankou, která svůj osud přijímá s neuvěřitelným nadhledem. Je ráda, že byla prodána, a pomohla tak svojí rodině s finančními obtížemi. Při řešení krádeže i ošetřování potrestaného Rufa se k dívkám přidává malý černoušek, který neustále touží po svobodě. Má dokonce už vypočítáno, za jak dlouho se bude moct vykoupit. Vychází to na třicet let, ale to ještě netuší, že si svobodu zaslouží mnohem dřív…

Celý příběh začíná na půdě domu, kam se Bára s rodiči přestěhovala a zákonitě tam také musí skončit. Hlavní hrdinka se v knize z Pompejí vlastně ani nehne, jejím úkolem je ráno chodit nakupovat a pak být k ruce všem, kteří to budou potřebovat. A vyslouží i ještě jeden post – předčítat nejnovější literární výtvory tehdejších literátů. Teď příběh nevypadá nijak zajímavě a člověka by mohlo napadnout, že Válková během několika kapitol sklouzne k popisu každodenní rutiny. Opak je pravdou, umě využívá archeologických nálezů, které nenápadně doplňuje svojí představivostí a do příběhu dokáže zakomponovat skoro všechno – od podivných přechodů pro chodce na každé křižovatce až po ten nejnepatrnější nápis na zdi.

O autentickou atmosféru se stará také ilustrátor Petr Kopl, který dokázal ve svých ilustracích zachytit nezaměnitelné kouzlo Pompejí. Z obrázků (přestože jsou „jenom“ černobílé) sálá příběh, který se pod Vesuvem v roce 79 opravdu stal. Zkrátka jako by se člověk přenesl do letních Pompejí a procházel se stejnými místy jako hrdinové příběhu.

Je vidět, že Veronika Válková dané době rozumí a dokáže čtenářům nenásilnou formou představit život ve starověkých Pompejích.

Knihu Pozdvižení v Pompejích vydalo nakladatelství Fragment