Středověký detektiv Jakub Protiva z Protivce

oko

Posedmé přichází za svými čtenáři středověký detektiv Jakub Protiva z Protivce – svérázný rychtář, který držel na uzdě nekalé živly za vlády Václava IV. na Novém Městě pražském. Je to člověk nebojácný, spravedlivý, veliký silák. V pátrání mu pomáhá otec Basileus – levoboček slavného rodu, mnich, který má oči všude, rád se napije a neodříká se ani ženské krásy. Tihle dva většinou nedají lumpům šanci.

knihaV novém příběhu Dárek pro mistra kata vše začne tím, že je cestou z jižních Čech do Prahy okraden nový pražský arcibiskup Zbyněk Zajíc z Házmburka. Přestože má s sebou ozbrojené strážce, je přepaden loupeživým rytířem Janem Zoulenem z Ostředka, který obere arcibiskupa o jeho vzácný prsten. Rozhněvaný Zbyněk si v Praze okamžitě vynutí slyšení u krále Václava IV. a požaduje, aby panovník nařídil královskou hotovost na dopadení drzého zlotřilce. Král mu posléze vyhoví a pověří arcibiskupa jejím velením.

Zdeněk Konopišťský, jehož panství Zoulen sužuje nejvíc, panu Zbyňkovi doporučí, aby do čela královské hotovosti postavil někdejšího osobního strážce krále Karla a současného rychtáře Jakuba Protivu z Protivce. Rychtář Jakub má totiž s arcilapkou nevyřízené účty, o čemž Zdeněk Konopišťský dobře ví, a tudíž je jeho zájem na dopadení Zoulena víc než silný. Díky královské hotovosti byla banda rozprášena, sídla loupeživého rytíře vypálena, ale sám Jan Zoulen lapen nebyl. Zmizel, jako kdyby se po něm země slehla. Rychtář Jakub Protiva z Protivce se vrací do Prahy a opět velí svým biřicům, trestá zločince, nařizuje právo útrpné a popíjí se svým kumpánem, otcem Basileem, v pražských krčmách.

Poklidný život na Novém Městě pražském najednou naruší série hrůzných vražd. Od té chvíle rychtářovi biřici ve dne v noci hlídkují a hledají vrahy. Brzy je Jakubovi jasné, že v jeho čtvrti řádí škodná v podobě dlouholetého protivníka Jana Zoulena. Je načase s ním skoncovat, nastala chvíle, kdy je třeba předat nenechavce katu…

Napínavý, svižně psaný detektivní román Dárek pro mistra kata skvěle vykresluje středověkou Prahu s jejími klady i zápory. Kvapíkovým tempem postupujeme s hlavním hrdinou vpřed, občas tápeme v množství indicií, chvilku míříme nesprávným směrem, abychom nakonec odhalili vraha i jeho pomocníky. Jan Bauer nám představuje řadu zajímavých postav s dokonale vykreslenými charaktery. Jako celek máme před sebou detektivní román se vším všudy. Mistrně napsaná historická detektivka vtáhne čtenáře a nepustí jej do poslední stránky.

Ing. Jan Bauer pracoval víc než tři desítky let jako novinář, nyní je spisovatelem na volné noze. Píše především literaturu faktu, historické romány a detektivky. Se značným čtenářským ohlasem se setkalo celkem pět svazků Záhad českých dějin, autorsky se také podílel na desetidílném projektu Toulky minulostí světa. Spolupracuje s časopisy History revue a Epocha. Za svou literární tvorbu získal několik význačných cen. Žije s rodinou a smečkou psů a koček v jižních Čechách.

Knihu Dárek pro mistra kata vydalo nakladatelství MOBA