Carmilla v novém provedení

zrozeni

Carmilla je jeden z neznámějších hororů, kde je hlavní aktérkou nádherná upírka. Příběh mladé dámy s jedinou služebnou, v jejichž okolí se začnou dít podivné věci. Co se stane, když tajemná cizinka se služebnou v 19. století přijede na statek Veritas do amerického městečka Mystic Fall a ubytuje se u rodiny Salvatorových? O tom vypráví L. J. Smith ve své knize Stefanovy deníky – Zrození z edice Upíří deníky.

knihaMěstečkem se šíří strach. Začalo to podivnými útoky na zvířata – mají rozsápaná hrdla, ale těla se útočník ani nedotkl. Kolem zuří válka, a tak je možné předpokládat, že všechno mají na svědomí kojoti stěhující se s vojskem.

V rodině Salvatorových se schyluje ke šťastné události – mladší z obou bratrů Stefan se má oženit s dcerou bankéře Rosalyn Cartwrightovou. Jeho bratr Damon kvůli této příležitosti přijíždí na nějaký čas zpět na rodný Veritas. Mladý Stefan Salvator ale před nedávnem poznal krásnou Katharine. Teď už o žádnou Rosalyn nestojí… Netrvá to tak dlouho a Rosalyn je při oslavě nalezena mrtvá s rozsápaným hrdlem. Jeho otec vyprovokoval hon na upíry, kterého by se Stefan měl zúčastnit. Povede se mu ochránit všechny své milované?

První kapitoly, ve kterých se objeví tajemná Katharine Pierceová, až příliš nápadně připomínají hororovou povídku od Josepha Sheridana Le Fanu Carmilla. Příjezd cizinky-sirotka s jedinou služebnou, u které se později zjistí, že je upírka. Na rozdíl od zmiňované povídky neterorizuje potomky majitele panství, ale oni sami to považují za jakousi čest. S oběma mladíky si hraje, projevuje jim svoji lásku, do poslední chvíle však není jasné, co je pravda. Bratři Damon a Stefan na sebe kvůli její přízni začínají žárlit. Když si jeden myslí, že uvěří víc než tomu druhému, zjistí, že jeho sourozenec svěřené tajemství už dávno ví a Katherine kvůli němu dokonce obdivuje. Kterému z nich upírka může věřit víc? To se pozná, až bude opravdu v ohrožení a nezbyde jí, než se spolehnout právě na ně.

Celý příběh se odehrává na statku Veritas nebo v jeho nejbližším okolí.  Z knihy na člověka dýchne atmosféra plantáží s bavlnou a života v 19. století v lepší společnosti stejně jako ukázky života za války.

Příběh je místy trochu zmatený, čtenář se přestává orientovat v záměrech jednotlivých postav. Někdy není příliš jasné, kde vzniklo ono nepřátelství, které přetrvává do již vydaných Upířích deníků odehrávajících se v současnosti. Ledasco z Upířích deníků se v knize vysvětlí, ale čtenáře napadá množství dalších otázek, na které by se autorky rád zeptal. Ani to nakonec není takový problém, když na obálce knihy najde e-mail, na který se L. J. Smith může ozvat…

Přimhouřil jsem oči. U kmene jedné vrby, u které jsme s Damonem jako děti strávili celé odpoledne a šplhali na ni, byla na zemi šedivá hromádka. Vypadala jako velký, kroucený kořen stromu. Ale nepamatoval jsem si, že by tam nějaký kořen byl. Znovu jsem přivřel oči. Nejdřív mě napadlo, že je to párek milenců, kteří chtěli uniknout zvědavým očím. V duchu jsem se usmál. Alespoň někdo našel na tomhle večírku lásku.
Ale pak se mraky rozplynuly a měsíční paprsky osvítily strom – i to, co pod ním bylo. S hrůzou jsem si uvědomil, že to nejsou dva milenci v obětí. Byla to Rosalyn, moje snoubenka. Měla rozervané hrdlo, dokořán otevřené oči a zírala do větví stromu, jako by v nich hledala tajemství vesmíru, který opustila.

(Smith, L. J. Stefanovy deníky – Zrození. Praha: Fragment 2011, s. 60–61.)

Knihu Stefanovy deníky – Zrození vydalo nakladatelství Fragment